Direktlänk till inlägg 23 juni 2012

Vento och slutan, Perla och stillastående

Av Frida - 23 juni 2012 21:58


Aventajado var mycket lugnare idag då det inte alls blåste så mycket som igår, även fast Titan fick vara kvar i hagen och Vento själv. Han blir lätt spänd och tittar på allt och då får svårt att koncentrera sig. Idag var han betydligt mer koncentrerad så träningen gick mycket enklare idag. Slutan börjar han förstå riktigt fint.    Visst, ännu är det inte några perfekta slutor han utför, men han placerar sin kropp mer korrekt. Han förstår att bakdelen kan befinna sig innanför spåret ibland, och vilken signal som betyder det.  Han behåller också böjningen i kroppen och går inte bara på "snedden". Öppnorna går också bra, även om det kvarstår en hel del jobb där med. Han känns i alla fall mycket lättare på inner bogarna nu i båda varven.


Framöver blir det jobb med att lära in slutan även på volt för Ventos del, men det tar nog en tid till. Dessutom lära in öppna och sluta även från ryggen. Sedan kombinera framåtgripande steg med att röra sig i öpppna eller sluta.

 


Vento har helt andra rörelser än vad både Titan och Perla har i otränat läge. Han har en helt annan frambensaktion och naturlig läggning att sätta sig på bakdelen i vändningar. Det syns att han är avlad för ridning.    Det är intressant att se hur han rör sig med sina ben. När han inte skrittar framåt med vägvinnande kliv, utan blir kort i steget, tappar han rörelsen i ryggen. Han har lätt för att bli kort och spänd i steget, man får se upp när man börjar samla honom att det inte bara blir tramp på stället utan att han verkligen griper framåt i varje steg. Han är nog en häst som man kan rida lite hur som helst, och ändå håller han. Han kommer alltid se vacker ut eftersom han har utstrålningen från sitt spanska ursprung.


Gloria fick vara kvar i hagen medan Perla fick vara ensam på ridbanan. Idag var Perla därför mycket mer spänd när jag tränade med henne. Vi började med att bara stå stilla (för att Erik skulle fota) och då behålla ställning/böjning och inner höft framförd. Det var lättare sagt än gjort för damen! Perla ville inte stå still och hon ville inte hålla vänster höft framförd. Det tog några minuter innan hon kom rätt. Samma sak åt höger och nästan lika svårt. Det var lättare att föra fram innerhöften, men svårt att stå still och slappna av. Ibland är de saker som verkar allra mest simplast, allra svårast att klara av.

Perla under försöken att stå still i böjning:

 

I skritten hade hon gott om energi. I vänster varv är det lättare att behålla hennes inner höft framförd och bakbenen klivandes mot tyngdpunkten. I vänster varv faller vänster bak gärna in, så jag får tänka lite öppna där och försöka få hennes vänstra bak att kliva mot tyngdpunkten. Svårt, men det gick ändå skapligt med tanke på att hon var mer spänd än vanligtvis.

I traven hade Perla också energi, det blev lätt springigt så jag fick börja med att hitta ner till ett lagom tempo och lagom takt. Jag nöjde mig med att det blev bättre, om än inte perfekt, med hänsyn till dagens stämning. Hon kunde samla upp tempot bra i traven och fick nästan lite passage-liknande några få steg i höger varv. I och med att hon inte riktigt har styrkan till att korta ner sig hur mycket som helst, får man acceptera att hon inte kommer ner helt till på stället, det viktiga är att hon fortsätter gripa framåt med sina bakben och inte börjar trampa på stället eller bakom sig.

Galoppen, dagen till ära, var mycket energisk! Hon fattade med lätthet galopp för mitt säte. För att hon inte skulle rusa framåt så mycket, utan rikta energin uppåt, försökte jag att sitta mer upprätt och även röra mig uppåt som för att samla galoppen Jag märkte att om jag rörde mig mycket uppåt så följde hon också med så mycket uppåt, det blev nästan studsigt på stället. Då fick jag istället minska mitt sätes inverkan så att det blev en något mer framåtgripande galopp. Det går nu bra att galoppera på volt, även om vi stundvis "ligger ner i kurvan".   Jag tänker att jag får ta en sak i sänder och inte begära för mycket, eftersom det nog blir varken hackat eller malet då. Nu kan hon fatta rätt galopp, relativt sansat. Det är mycket bättre än för några månader sedan då hon inte kunde galoppera på volt vare sig med eller utan ryttare. Fortfarande har vi problem med hennes ställning i vänster varv, även om det blir bättre. Hon kan ändå mjukna på vänstertygeln/vänster skänkel i galoppen och länga halsen framåt. Detta är faktiskt svårare i höger varv, men det kan bero på att jag spontant på uteritter mest använder vänster skänkel för att få henne att mjukna och ge.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards