Alla inlägg under september 2007

Av Frida - 30 september 2007 01:51

Idag (äs igår då detta skrivs sent på natten) hade vi långväga besök av Roberth från Södertälje. Roberth är en av de personer som inspirerat Erik och mig allra mest inom hästeriet.


Igår fick Roberth "låna" både Perla och Titan för att jobba dem lite från marken á la NH ungefär. Vi höll till på stubbåkern en bit utanför stallet och det bidrog till att Perla hade en stark längtan till hästarna inne i stallet, därför var hon något okoncentrerad och när Roberth ville något testade hon först med att springa. Perla är lyhörd, men visar samtidigt att det är lite jobbigt när man vill ha hennes uppmärksamhet. Hon har svårare för att flytta undan höger bog och hastigheten i sig när hon springer tyder på att hon hänger ganska mycket på framdelen. En häst som bär maximalt står ju upp i en levad...


Nåväl, Roberth tyckte att det var roligt att jobba Perla lite, så därför fick han också ta en vända med Titan. Roberths kommentar om Titan är att han är så oerhört kraftfull. Titan springer inte lika mycket framåt, utan vill helst stå still och förbruka så lite energi som möjligt. ;) Att flytta framdelen på Titan gick bra, men det krävs ganska starka hjälper annars så ignorerar Titan ens önskemål. Titan har nog ett väldigt stort självförtroende och är självsäker.

Efter en stunds arbete slängde vi upp sadel och träns och så fick Roberth passa på att rida på fältet. Jag är ju lite harig av mig och är inte så förtjust att sätta av i galopp när jag inte har någon form av säkerhetsutlösning på sadel/stigbyglar, så jag var tacksam över att Roberth ville rida en sväng på stubbåkern. Titan har ganska mycket egen vilja, och hade stark dragning mot stallet ju närmare stallet han kom.

Efter att Roberth ridit några minuter satt även Erik upp. Erik konstatrade att Titan rätt vad det var kunde få för sig att vända (d'ärför gillar jag inte att rida en stark häst på stubbåkern) så det var lite knixigt att hålla koll på vart Titan var på väg... Nåja, bra gick det i alla fall, fast Titan tyckte nog at det var fasligt jobbigt, han flåsade rätt så bra när Erik kom tillbaka.

 Roberth trodde att om vi kunde få Titan att förbränna en del fläsk, så skulle han få mycket lättare för sig att röra sig och forma sig i kroppen, det ligger nog en hel del sanning i det. Våra ridvägar är inte så jättbra för högre tempon, man får rida långa turer om man ska hitta vägar där man kan galoppera på, och tiden är inte alltid ens väni dessa dagar...

Av Frida - 20 september 2007 17:26

Nu har jag filat lite på en layout. Jag är lite lat av mig och har hittills lånat en layout från en internetsida. Layouten är css-baserad, och det innebär i så fall att jag inte kan ha denna blogg som startsida. :/

Jag har Photoshop som jag kan använda mig av, men tyvärr inte så bra kunskaper för att kunna göra något användbart till en hemsida. Helst vill jag ju ha något med hästar/akademiskt i bakgrunden, men än så länge vet jag inte hur jag skulle lösa det på något snyggt vis...

Av Frida - 17 september 2007 09:07

Nu har jag börjat bli riktigt trött på layouten på min hemsida (och även bloggen), men jag vet inte riktigt hur jag skulle förändra den och hur den skulle se ut, bara att den nuvarande är tråkig. Om det finns någon som har några förslag på layout eller vet var man kan hämta inspiration, så är ni välkomna att dela med er! :)


Träningen med Titan går framåt! Jag tycker väl inte riktigt att det finns så där jättemycket att säga om det, och eftersom vår digitalkamera gav upp för några veckor sedan så kan vi heller inte ta kort. Under veckan hos Christofer hade praktikanterna där varsin digital systemkamera, jag blev ganska så sugen på en sådan då. Erik och jag ska skaffa en sådan, när vi satt oss in i vilken som är bäst och mest värd sina pengar, sen ska man också hosta upp slantarna *harkel*. Om man har en systemkamera som kan ta flera bilder i snabb följd, ökar chanserna att få ett kort taget i rätt sekvens. På 100 kort tagna blir kanske 1 riktigt bra... Jag tror det är lättare att få bra kort i hoppning, eftersom hästen svävar över hindret under en relativt lång tid. I dressyr kan man få ganska o-charmiga kort om man tar i fel ögonblick. ;)


I lördags hade vi akademiskt besök av Ulrika (ursprungligen från Umeå) och hennes kille Johan. Ulrika träffade vi för några år sedan på en AR-kurs med Jennifer Larsson. Sedan dess har vi träffat Ulrika till och från, men det senaste halvåret har hon varit bosatt i Luleå och vi har inte haft så stort hopp om att träffa henne igen. När det visade sig att hon fått jobb i Jönköping och skulle bosätta sig i Linköping igen, passade vi på att träffas denna helg. Ulrika fick se när jag tränade Titan och sedan själv sitta upp en stund. Glatt kunde hon konstatera att Titan blivit mycket trevligare att rida sedan hon red honom sist för 1½ år sedan, då han knappt gick framåt ens. Nu var Titan väldigt med på noterna och gjorde (missförstått) ett galoppansprång när Ulrika samlade honom lite.Eftermiddagen avslutade vi hemma hos Ulrika och Johan då vi åt en god bit mat och tittade på filmerna från träningen hos Christofer i somras.


Igår tog jag ett nytt träningspass med Titan. Jag fick låna Marions akademiska sporrar för att känna hur de funkade. När vi kom bort till ridhuset höll de som bäst på att baxa in en husvagn för vinterförvaring bakom sargen, men efter en stunds väntan släpptes vi äntligen in. På bortre volten tränade Helena på Pepsy för sin tränare, så vi fick hålla oss på volten närmast utgången. Titan kändes väldigt trevlig, sökte sig framåt/nedåt och gjorde lite öppnor och slutor på volten. Traven kändes ockå fin, han gick direkt över till travtakt när jag bad om det. Samlingen kändes otroligt fin, han var ren i takten, lätt i handen och det gungade fint på ryggen - en härlig känsla! :D Efter några fina samlingar nöjde vi oss för dagen. Det är lätt att vilja mer, när det går så bra, men det är viktigt att ge sig just när det går som bäst så att hästen också får en positiv känsla. Idag får Titan vila när han gjorde ett så fint träningspass igår. Kanske gör jag något helt annat med honom, men att träna samling idag igen när det gick så bra igår tror jag blir jobbigt för musklerna på honom.


Även om jag ville, inte kunde jag tro att Titan skulle visa sig vara så fin ridhäst, avlad som han är för att dra tungt. Han är en fröjd för ögat att se när han arbetar. :D

Av Frida - 13 september 2007 10:19

Närmar sig datumet för Christofer-kursen. I början kändes det som en oöverskådligt lång tid att vänta så länge som tre månader, men som de säger – Rom byggdes inte på en dag. ;) Det känns bra att vi har relativt lång tid på oss att förbereda oss inför kursen. Meningen med en kurs är ju att man under tiden däremellan ska träna och utvecklas själv.


Till en början förstod inte Titan vad han skulle göra när vi började jobba med samlingen, och dessutom hade han ju inte den orken. För att jobba oss mot halva steg/piaff, minskar vi tempot i skritten så att vi nästan står stilla, men med bibehållen takt. Det jobbiga för Titan var att bibehålla takten, så antingen minskade han även takten, eller fick in en oren takt, något tölt-aktigt som givetvis också var spänt.

Det andra tillvägagångssättet är att minska tempot i traven, men det har känts som att det är en svårare väg, det är lätt att hamna i en bromsande situation. Vi har laborerat lite med att öka och minska tempo och takt i trav, men inte så mycket att man kan säga att man närmar sig piaff. Jag har valt att jobba med samlingen från skritten istället, men eftersom det givetvis är jobbigt, så har Titan ibland känt sig låst och inte förstått vad han ska göra. Han får inte gå framåt, men han får heller inte stanna. Häromdagen blev frustrationen så stor att han oombett bjöd på en capriole. Enligt Erik studsade han upp på bakbenen, sparkade bakut och landade på bakbenen igen. Jag ska väl erkänna att jag inte blev direkt glad över den rörelsen då och Titan fick höra några väl valda ord från mig. Nu när jag har funderat på det så ska jag nog egentligen inte bry mig så mycket om ifall man får en oönskad reaktion, istället berömma när det är rätt reaktion. Dessutom vet vi ju nu att Titan har kapacitet för mer än piaff, ha-ha. ;)


Jag har kikat på Ellen Ofstads video ”Motivera din häst” och hon understryker att hon aldrig bestraffar en häst för att den gör fel, utan berömmer den för att den gör rätt. Ellens tanke är ungefär så här: ”Om man bestraffar en häst för att den gör fel, tar man bort hästens vilja att försöka göra något alls.” Alltså är det bättre att ignorera hästens agerande, så länge det inte försätter en själv i en farlig situation vill säga. Behåll lugnet och trigga hästen till att göra något och när den svarar korrekt ger man beröm i någon form.

Jag vet ju hur mycket Titan tycker om att få godbitar, så det är något vi har lagt in i vår träning. Vi har med några äppelbitar, havre eller annat gott i fickan som Titan får som belöning när han utfört det vi önskat.

Igår tränade vi samling i skritt. Titan är så oerhört känslig att om jag ger impulser i fel ögonblick så svarar han och gör något som jag inte tänkt mig. T ex är det lätt att få in galoppanslag om jag ger de signalerna – omedvetet ska kanske tilläggas. Av den anledningen vore det roligt om en riktigt skicklig och vältajmad ryttare skulle rida Titan.

Igår fick vi till några riktigt bra samlade steg där Titan riktigt höjde sig fram och satte sig bak. Det kändes nästan som om han skulle resa sig – så mycket kom han upp fram, men Erik, som stod på marken, såg att så inte var fallet då takten i övrigt var ren.


Nu har jag ju ganska mycket hjälp av Erik från marken, och jag känner att det snart är dags att jag börjar träna själv, men än så länge hjälper Erik mig att se när det är rätt, så länge jag inte fått in känslan för hur det ska kännas.

Av Frida - 9 september 2007 22:06

I veckan kom stångbettet som jag beställde från Katrin. Så här fin blev Titan i sitt kandar därefter. :)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards