Alla inlägg under augusti 2006

Av Frida - 25 augusti 2006 19:47

Idag kände jag mig mycket bättre! Fortfarande inte helt pigg, men klart på bättringsvägen. :)Erik och jag åkte tillsammans ut till hästarna. Erik jobbade Perla lite, först i repgrimma då han ledde henne och bad henne flytta undan rumpan. Hon är VÄLDIGT känslig! Hon blir nästan sur när Erik leder henne, antagligen för att det är ett dominant yttrande från Erik och hon är i lite trotsålder. Erik avslutade med att be Perla flytta bogen och när hon svarade på rätt sätt genom att antyda att flytta sig tog han av grimman och promenerade runt med Perla lös i släptåg.Sedan tog vi in Titan och Erik gjorde lite samma sak med honom. Sedan tog jag över och det gick väldigt fint. Så här lyhörd har Titan inte varit på mycket länge. Jag beslöt mig sedan för att sitta upp med reprimman på och repet knutet under hakan på Titan. Det gick kanonfint! :D Jag blev överraskad hur lyhörd Titan är och hur trevlig han är. Han är så känslig så att han nästan förekommer ryttaren ibland. Han lyssnade bra på att svänga när jag vände in i volten och även när jag bad honom stanna. Då han stannade direkt när jag bad honom så hoppad jag av. Sedan red Erik en liten stund på Titan med lika fina resultat, sedan nöjde vi oss och lät hästarna följa oss upp till vattenkaret där de fick sin mat (med sina tillskott i).Sådana här dagar är jag glad över att jag har häst - och dessutom just våra två. :D

Av Frida - 23 augusti 2006 12:26

Sedan i söndags har jag inte varit så kry. Det började med att jag blev snorig, sedan övergick det i halsont på kvällen och sefter det har det fortsatt med hög feber, huvudvärk och förkylning.Erik har fått tagit hand om hästarna själv nu. Igår jobbade han lite med Perla, de hölls i vår provisoriska lilla gräsridbana. Tydligen var hon väldigt duktig, och väldigt livlig. Hon har massor med energi och vilja (hon är ju ett sto!) och jag tror säkert att det är stor skillnad på att jobba Perla jämfört med Titan.Skolan började idag, men eftersom jag mår riktigt dåligt fortfarande så kunde jag tyvärr inte gå dit. Det känns inget vidare att börja höstterminen med att missa första veckan, usch! :(

Av Frida - 14 augusti 2006 11:35

Igår tillbringade vi en stor del av dagen i Jönköping på Elmia hästmässa. Tyvärr hade mässan otur med vädret, det regnade och blåste mer eller mindre konstant. Detta fick säkert till följd att antalet besökare sjönk drastiskt.Väl där fick tittade vi bl a på när Working Equitation ryttaren João Lynce red en bana på lånad häst.När vi gick runt bland utställarnas montrar (och där försökte ta skydd undan regnet) så var vi just inne hos ThermoBar när vi hörde ett fasligt skrammel. Strax därpå kom två Nordsvenskar rusandes med en uppochnervänd vagn släpandes efter sig! De sprang runt hej vilt men till slut lyckades folksamlingen få stopp på de skenande hästarna. Tydligen hade de just kört med dem på gräs och eftersom gräset var vått och halt så tog det tvärstopp när vagnen kom ut på asfalten och hela ekipaget välte. Såvitt jag hörde så var det ingen som skadades i tillbudet men vagnen blev totalförstörd...

Av Frida - 13 augusti 2006 11:42

Igår var vi ute på premiärtur med Titan då han hade sin nya loksele på sig. Det gick förvånansvärt bra att tömköra honom även om han då och då blev lite tveksam över varför matte gick bakom och han först. Promenaden tog ca 1 timme och Erik och Perla följde också med.Tyvärr glömde vi kameran hemma, får försöka ta med den nästa gång. :)

Av Frida - 9 augusti 2006 09:44

Nu har jag ändrat om en hel del på hemsidan. Ändrat menyn på vänster sida bl a och lagt in bilder från kurser mm under årens lopp! :)

Av Frida - 7 augusti 2006 16:19

Det börjar närma sig en lösning med hur vi ska ha hästarna inkvarterade till hösten. Det verkar som om vi kan ha dem på en gård någon km bort, det är samma ägare som till marken där vi har dem på bete nu. De annonser som jag har svarat på, där det har funnits stallplats, har antingen legat för långt bort eller kostat för mycket eller så har det inte blivit något av det.Ett problem är att det inte finns någon sadelkammare i detta stall som vi nu ev kommer ha hästarna till hösten, så i så fall måste vi skaffa något att ha stallutrustningen i, jag vill ogärna ha sadlar och träns hängdes och bli dammigt i stallet bland råttor och andra småkryp.Jag har börjat spana på barock-inspirerade sadlar och träns igen. Kaupre Ridsport har en sadel som jag är lite förtjust i, men jag vet inte om den går att uppbåda i den storlek som Titan behöver. Vidden brukar vara knepig att få till och det är frågan om deras sadlar går att få tillräckligt vida. Eventuellt planerar Erik och jag att åka till Gotland och kolla in deras sortiment live, men vi får se.Jag hade anmält mitt intresse till en ridkurs för Katrin Wallberg men pga bristande antal deltagare så verkar det som om kursen inte blir av. Tråkigt, men så är det. Om den inte blir av, så funderar vi på att åka till Gotland den helgen.Helgen därpå, när kursen ska äga rum, är det ett nytt tillfälle att skåda träning inom Akademisk Ridkonst på Gesta gård i Sörmland. Då kommer Christofer Dahlgren från Hällekis dit och har träning. Om det inte blir något av Katrin-kursen så åker vi kanske till Gesta istället.

Av Frida - 3 augusti 2006 09:44

Igår var Erik och jag samt hans systerdotter Johanna åter iväg till ridbanan. Johanna har följt med några gånger och blivit longerad på Titan. Om ett litet tag ska hon börja på ridskolan men vi tänkte förbereda henne lite genom att hon får rida på Titan innan dess.Igår var det väldigt blött på ridbanan, så det blev mest skritt, Titan var jätteduktig. Jag provade för omväxlings skull att rida på rakt bett, det gick bra men var lite annorlunda.När Johanna skullle sitta upp tog vi av sadeln och satte på Titan en ridgrimma. För några år sedan när jag försökte rida på repgrimma gick det inget vidare, men ridgrimman igår gick faktiskt bra! Johanna fick denna gång prova att styra själv, men det var lite svårt för henne då Titan är ganska känslig för vikter och hur man ger hjälper, så nästa gång blir det nog longering och sitsträning igen.Innan vi åkte iväg passade Erik på att lastträna Perla. Det går riktigt bra, hon är känslig och blir lätt upprörd, men det går bättre och bättre med lasttekniken för varje gång. Igår kunde Erik plocka ihop bakbenen på henne när hon stod på marken utanför transporten. Att lasta henne in i transporten var heller inga problem, hon går snällt in. När vi skulle flytta hästarna till sommarbetet så hoppade ju damen över bommen, hon blev väldigt nervös när luckan stängdes, så nästa steg nu i vår träning blir väl just att stänga bakom henne.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2006 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards