Alla inlägg under augusti 2011

Av Frida - 20 augusti 2011 20:37


Lite senare på eftermiddagen tränade jag med Perla. Först jobbade vi lite från marken, gick bara i skritt igenom ställning och böjning i stillastående, överträdelse med inner bak på volten. Längs spåret: öppna, sluta, piruettvändning, diagonalsluta och förvänd sluta. När det gick fint satt jag upp och gjorde samma sak uppsuttet.

Jag funderade en stund på härnäst vad jag skulle göra. De senaste dagarna har Perla varit lite springig, så jag vill inte trava eller galoppera idag eftersom hon liksom blir överladdad då. Så, jag satt bara helt sonika på hennes rygg och red längs långsidorna. Jag tror att jag tänkte uppkortning av skritten och fantastiska är att det gjorde hon också.  


Perla är en väldigt speciell häst. Hon blir lätt överambitös/stressad och stänger då av och slutar lyssna. Särskilt på förhållningar. Jag har kommit underfund med att hon är oerhört lyhörd för mitt kroppsspråk. Jag har tränat en del från marken med henne, och då trott att hon lyssnar på förhållningar och spö, men faktum är att det hon har lyssnat mest på, är mitt kroppsspråk. Det räcker många gånger med att jag placerar mig så som jag ska när jag vill göra en viss övning, så följer hon. Förhållningar görs bäst väldigt korta och helst med ett röstljud till. Rösten är bättre än tygeln, oftast.


Bent visade och förklarade i Danmark hur han lär in piruett och diagonalsluta. Jag har nu använt samma hjälpmedel (körspö) och även placerat mig i sluta. När jag sedan flyttar mig från Perla, så följer hon med mig, utan att jag direkt behöver göra något med spöet. Det kan vara så att jag på ridbanan går baklänges, och då kommer hennes ytter bak mot tyngdpunkten, bara för att jag går i piruettposition, fast utan spöhjälpen. Jag insåg då att det primära är min kropp, spöet är sekundärt för henne.


Jag har longerat henne lite grand och lärt in galoppkommando genom att höja upp spöet i luften och säga galopp. På några få gånger har hon förstått, och när jag sedan uppsuttet säger galopp så fattar hon galopp. Inte alltid rätt galopp, men ja, hon sätter rejält med energi in i galopp.


På grund av galoppträningen har jag alltså nu fått nöja mig med skritt uppsuttet idag, för från skritt har jag inte bett om galopp. Hon tycker nog att det är kul att galoppera, men jäklar i mig vad det kan gå undan och hon har så hög energinivå. När hon vill galoppera och jag inte vill, så hamnar vi i ett läge där vi inte är överens och då blir hon stressad och svår att lugna ner. Hon har liksom bara energi i huvudet då.


Idag var det därför väldigt bra att bara hålla oss i skritt, men jag förvånas över att hon förstår vad jag vill så himla snabbt. Samling i skritt har vi försökt oss på lite grand från marken, men det har gått sådär. Det hamnade mest i bromsa läge, då hon har svårt att korta ner steglängden. Men nu, idag, uppsuttet, så bara kände jag hur hennes framdel lyftes i skritten och hon formade om sig, utan att jag behövde mer än att tänka. Vilken häst!   

Av Frida - 20 augusti 2011 16:16

Idag var det lagom varmt ute, inte för kallt, inte för varmt, inte regnigt och inte soligt. En bra dag att träna häst, helt enkelt, insåg jag. :-)


Sedan equiterapeuten var här så har Titan blivit bättre och bättre i sin kropp. Nu känns det som att det inte längre finns något motstånd när jag ber honom om att göra diagonalsluta t ex, det var en rörelse som han hade så himla svårt för förut, och det hade han inte för några år sedan, innan han blev avställd.


Idag red jag samma program som väpnarprovet är för att känna igenom grunderna. Det gick överlag bra, lite svårt med travpiruett åt vänster, dvs undan höger tygel, men jag vet inte om det delvis också beror på lite energibrist. Ganska mycket vikt läggs ju då på vänster bak, och det har ju alltid varit Titans svåraste ben. Det gick ändå ganska väl måste jag säga. :-)


Samling i skritt går bättre och bättre. När det gäller traven så måste vi ha väldigt mycket grundenergi för att traven ska gå att samla upp så mycket som jag vill, så den jobbar vi på.

Galoppen blir också bättre, men det kommer ta tid innan den är riktigt bra. Jag tror vi måste komma hela vägen till piaffen och kanske t o m levaden innan galoppen blir riktigt bra. Titan galopperar av naturen i passgalopp, dvs han sätter i ytter bak, ytter fram, inner bak och sist inner fram. Denna galopp upplevs som stötig och obekväm. Ju renare galoppen blir, ju trevligare blir den att sitta ner i också. Just nu känns galoppen skaplig, dvs den är mindre passtaktig nu än när Titan är helt otränad.


Jag jobbade Titan lite från marken på slutet, bad om samling i skritt. Det funkade väldigt bra! Om man ber om för mycket samling än vad han klarar av så börjar han gå på lina med bakbenen - det är ett stort fel och måste bort! Om hästen börjar göra så, beror det ofta på att den inte går tillräckligt mycket framåt än vad den orkar bära. Bakdelen börjar då vaja från sida till sida tror jag. Därför är det himla bra att jobba hästen från marken då och då, för att se hur det ser ut. Börja med att minska tempot, men bibehåll takten, se om hästen kan ta kortare, och kortare steg. Detta är svårt för många hästar, att börja låta rörelsen gå uppåt istället för framåt.


Jag måste be Erik filma någon dag, så att jag får se hur det ser ut på lite håll. Då kan jag se om det ser så bra ut som jag tycker, eller vad jag måste tänka extra noga på. :-)

 

Av Frida - 16 augusti 2011 16:52

Idag fick jag hem en Hidalgo Valencia II på prov! Om jag gillar den kommer jag att behålla den, men än så länge har jag bara packat upp den ur kartongen och tittat på den.   


Tillsammans med sadeln följde två par uppsättningar paneler. Ett par C-formade, som verkar vara ullstoppade. Dessa paneler är lite kortare än sadelns längd, och helst skulle jag vilja att de vore lika långa som sadeln för att det inte ska se assymetriskt ut. Dessutom så tenderar ju sadeln också att tippa bakåt om panelerna är för korta, har jag en gissning om.


Jag beställde med ett par stigläder också och de ser trevliga ut och känns mjuka och fina. Jag får kolla och se hur de passar till min längd. Om de är lagom, så behåller jag nog dem.


En sadelgjord beställde jag också, men den kommer jag att returnera eftersom den inte nämvärt skiljer sig åt från de jag redan har. Jag har hittat en mycket intressant gjord här: www.equi-soft.com

Den gjorden skulle jag vilja ha, jag tror att den är väldigt bekväm för hästen. Den ser väldigt high-tech ut, men funktionen tror jag på.  


Annars lunkar livet på här hemma. Det är lugnt och ordnat i hagen, alla hästar verkar trivas med varandra och det känns skönt.


Vecka 31 var Erik och jag i Danmark på riddarveckan. Det står lite om själva evenemanget på ridderskapets hemsida: http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/ om man vill läsa mer om vad som pågick.

Vi åkte ner på onsdagen och kom lagom dit för att titta på kvällsträningen. Kvällsträningen var en trevlig tillställning. Under en del spelade en tjej gitarr medan Bent red, senare var det en tjej som spelade fiol till när Bent visade sina hästar. De var väldigt duktiga på att spela båda två, men särskilt imponerade blev vi av hon som spelade fiol, det var väldigt vackert och skickligt spelat! :D Hästarna var trevliga att se på, men allra mest imponerad blir jag nog alltid av Corazon som är så vacker!!    Vi åt efter föreställningen pizza och åkte sedan för att övernatta på det vandrarhem vi bodde på. Vandrarhemmet i sig var inte det fräschaste boende som vi bott på, så nästa år kommer vi att boka annat boende. Sängarna bestod av extrasängar, det kändes lite väl spartanskt.

På torsdagmorgonen började Bent träna sina hästar klockan 10. Han pratade då mycket om vad han gjorde, vad som var bra och vad som gick mindre bra, en undervisning från ryggen så att säga. Det är alltid intressant att höra någon som rider kommentera sin egen ridning live, då kan man förstå vad som försöker uppnås och vari tyngdpunkten i träningen ligger.

Senare på eftermiddagen var det dags för föreläsning. Denna gång pratade Bent om utrustning och om varför man väljer en viss utrustning. Han menade på att det ska vara så lätt som möjligt att åstadkomma rätt sak med utrustningen, att den ska vara ett lämpligt verktyg. T ex är det viktigt att förstå hur den valda utrustningen inverkar på hästen. Tränsbett exempelvis inverkar på underkäken, medan en kapson inverkar på skallen. Stången inverkar på nacken och i munnen. När man väljer ett verktyg är det viktigt att man förstår hur man ska använda det och vad för effekter man uppnår med det.
På kvällen var det sedan grillning på schemat, mycket god mat och det blev sent innan vi for mot vandrarhemmet för att sova.


Fredag morgon förlöpte på samma vis som torsdag morgon, Bent tränade sina hästar medan han talade om vad han gjorde. Eftermiddagen höll Hanna Engström en liten stund i där vi fick känna vår kropp bättre, bli mer medvetna, genom olika övningar.
Kvällen innebar åter igen grillning, men nu åkte vi hem tidigare för att vara utvilade inför lördag morgon, då riddarmötet skulle hållas.


Lördag morgon klockan 10 började riddarmötet. Här upptogs nu alla nya väpnare och riddare och alla fick emotta sin pin (däribland jag) eller spöknopp. Nu är jag alltså formellt upptagen i riddarsällskapet. :-)
På mötet diskuterades sedan olika frågor, bl a hur man ska kunna framhålla sig som tränare, även fastän man inte är riddare. Det har ju varit lite som så att så fort man är riddare, är man automatiskt lämplig att undervisa andra. För dem som inte har så lätta hästar, eller kanske har andra saker som hindrar dem från att kunna göra ett riddarprov, så finns nu möjligheten att göra flera olika prov och bl a visa fram en person som genomför ett godkänt väpnarprov. Därigenom kan man påvisa sin lämplighet som tränare, utan att pressa sin egen häst till att prestera något som man får pusha den in i. Bra, tycker jag.


Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards