Alla inlägg den 28 juni 2012

Av Frida - 28 juni 2012 20:35

I måndags och tisdags regnade det ganska friskt hos oss, så de dagarna blev det ingen hästträning.


Igår däremot tränade jag först Perla en kort stund och sedan Vento.


På Perla hade jag som vanligt mitt modifierade hackamore. Det fungerar bra över lag tycker jag, men just igår hade jag behövt ha hjälp av en kapson. Perla hade svårare för att mjukna och ställa sig korrekt åt vänster. Med hackamoret kan man inte inverka på nackens ställning/höftens placering lika tydligt som man kan med en kapson. Igår ville Perla ställa sig utåt i vänstervarv så jag fick jobba mycket på att verkligen få henne att först länga ut halsen och sedan ställa sig i nacken. Det kan bli så att man får lägga onödigt mycket tid på långsamma korrigeringar av hästens kropp. Man kan välja redskap som är bättre lämpade för uppgiften. Igår var en sådan dag, och då funderade jag på att skaffa mig ett spanskt hackamore.


Bild lånad från www.millhorse.se där detta hackamore finns att köpa.

     


Jag skulle vilja ha hackamore inklusive kapsonfunktion, men är inte helt säker på hur jag skulle montera ihop något sådant...


Vento gick fint. Vi tränade en del på att få honom att länga ut steget och kliva fram med sina bakben mot tyngdpunkten på volt. Sluta längs långsidan går nu fint, han förstår hjälpen väl. Det går även att några steg ta in honom i diagonalsluta på detta vis.   Vi höll passet ganska kort, för att inte tråka ut honom. Det är bättre att låta honom vila mellan träningstillfällena och upprepa samma övning vid nästa tillfälle.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards