Alla inlägg under november 2006

Av Frida - 27 november 2006 11:07

Nu är jag nyligen hemkommen från kursen med Ellen Ofstad. Faktum är att jag är riktigt nöjd med helgen! :DFredagen inleddes med en liten introduktion till Ellens koncept, men ärligt talat så tyckte jag personligen inte att fredagen var särskilt lik lördagen och söndagens övningar.Tidigare har jag varit på kurs för bl a Leslie Desmond. Hon vidhåller att man absolut inte ska ge hästar godis eller klappa dem på huvudet. Detta eftersom Leslie menar på att hästen då lätt blir framtung. En annan Western-tränare förklarade att hästens huvud är dess mest erogena zon. Att komma fram till en häst och klappa den på huvudet, är som att gå fram till en kvinna och ta henne på brösten - inte något uppskattat...Ellen bröt mot båda dessa regler, så jag blev något konfunderad då. Jag upplevde det som att godiset för vissa hästar blev så viktigt att de tiggde om det och att de då inte såg särdeles trevliga ut. Särskilt en Nordsvensk var tämligen burdus och blev sur när han inte fick godis. Ellen lade också handen på hästarnas nosrygg och ville då att de skulle backa. I mina ögon såg godiset ut som mutor för hästens del och huvudberöringen verkade inte uppskattas av hästarna.Nåväl, på lördagen och söndagen var det inte alls samma fokus på godis och huvudberöring. Faktiskt ingen alls huvudberöring. Godiset syntes mycket mer som en positiv förstärkning och hästarna fick verkligen jobba för det och det verkade som att de faktiskt kopplade att godis var endast belöning.Ellen jobbar med lätta tryck och positiv förstärkning. Vanligtvis lägger man till en början ett lätt tryck mot hästens sidor t ex för att driva den framåt. Svarar den inte på det, så trycker vi lite hårdare och sedan ännu hårdare om hästen inte svarar.Ellen däremot använder ett lätt tryck. Om hästen då inte förstår så försöker hon förklara för den på ett annat vis. Hon ökar INTE trycket. Detta var för mig mycket intressant och det är något som jag kommer att försöka använda mig av när jag tränar Titan.En mycket rolig sak under kursen var ett tämligen mediokert halvblod med inte alltför tilltalande exteriör med bl a svankrygg och överbyggd. Jag trodde först att det var ett gammalt avelssto som kom in. Hur som helst så lyckades Ellen på ett mycket effektivt sätt lära denna häst början på spansk skritt. Denna övning är bra för bogmuskulaturen. Man riktigt såg hur hästen lyste upp när han förstod vad Ellen ville ha av honom och han var så angelägen om att göra henne till lags. De övningar som Ellen lär hästarna fyller någon form av funktion. T ex denna spanska skritt med höga knälyft istället för sprättande framben är gynnsam för bogarnas muskulatur. Vi kunde alla se på hästen vilken effekt det hade, han blev med ens mycket vackrare att se på och hela hans hållning förändrades till det positiva. :)Sammantaget är jag mycket nöjd med kursen!!

Av Frida - 24 november 2006 10:11

Snart går bussen till Uppsala och Ellen-kursen! Jag har packat och tror att jag har fått med mig allt jag behöver, men säkert kommer jag på något när jag åkt iväg, som jag borde ha tagit med mig.Det ska bli roligt att hälsa på Louise också, hon som har Titans halvbror Philip e. Nalle! Louise hämtar mig på busstationen och låter mig övernatta hos henne. :)

Av Frida - 22 november 2006 20:08

Idag när vi tog in hästarna kom Perla in i stallet med en lång bit taggtråd hängandes i svansen och över ett bakben! Erik blev förskräckt men efter en längre stund fick vi i alla fall loss taggtråden.Perla klarade sig utan skador, men tanken på vad som kunde hänt är skrämmande! Fy så fruktansvärt att hitta hästen med sönderslitna ben, det hade kunnat hända.Vi måste gå igenom hagen ytterligare för att se om det kan finnas mer hemska saker som hästarna kan skada sig på i onödan. Jag hoppas att vi inte hittar mer taggtråd, usch!

Av Frida - 22 november 2006 08:10

och därmed kursen för Ellen Ofstad.Ellen undervisar i klickerträning, det ska bli riktigt spännande att se vad hon gör och hur hon undervisar. Det kommer bli en lång helg, som inleds redan på fredag kväll och inte avslutas förrän söndag kväll. Säkert blir det roligt och givande!

Av Frida - 21 november 2006 15:24

Nu har jag just uppdaterat hemsidan. Jag lade in ett stycke om djurkommunikatören som jag hade kontakt med. Döm själva om det är bra eller ej! :) Jag själv tyckte att väldigt mycket stämde bra in, något som man lika gärna kunde ha "gissat" på den andra hästen.

Av Frida - 19 november 2006 18:03

Idag besökte jag och Erik en kvinna som heter Stina, bosatt utanför Borensberg. Denna Stina har Erik fått tips om via en resenär, så jag ringde för några dagar sedan upp henne och frågade om vi fick komma och titta på en träning för att se om det var något för oss.Jag frågade om vad hon fokuserade på och det var lätthet. Hon tränade både dressyrryttare och Westernryttare, men instruerar inte i att rida på samma kontakt som man vanligtvis gör i dressyren.När Erik och jag kom dit var det en kvinna som hade med sin 17-åriga korsning Halvblod/New Forest. Hästen var skäckfärgad, så jag undrar var den genen kom från? Hur som helst så såg det trevligt ut. De tränade lite på bakdelsvändningar som väl gick sådär i och för sig. Själva joggen tycker jag är ganska lik traven i Akademisk Ridkonst, bortsett från att W-hästen gick med huvudet lägre och inte riktigt hade samma lyft i benen som jag skulle önska. Tempot var dock ungefär samma och förmodligen bekvämligheten också.Galoppen såg inte lika framtung ut som andra ekipage jag har sett. Vet inte om det berodde på ekipaget i sig eller tränaren. Jag tror personligen att det är svårt för hästen att komma upp i framdelen i galoppen om den går med huvudet väldigt lågt.Jag ska försöka boka in en träning med Titan om några veckor, så får vi se vad Stina kan ge oss. :)

Av Frida - 17 november 2006 11:54

Trots att vi är inne i mitten av november fortsätter regnet att ösa ner. Det är inte många dagar som bjuder på sol. Detta bidrar så klart till att det inte är något vidare väder till att fota i.Idag skötte jag utsläpp och mockning på morgonen i stallet. Sedan tog jag ut Titan på en ridtur. Vi höll oss i ganska lugnt tempo, klättrade mycket och provade på nya vägar. Titan lyssnade ganska bra idag. Böjd rakt fram, öppna och sluta fungerade bättre än de gjort på ett tag då jag känt att det mer har blivit skänkelvikning än böjning och bogar och rumpan har åkt ut åt olika håll. Idag gick det dock bättre, men jag skulle gärna vilja träna oftare på ridbana.

Av Frida - 10 november 2006 15:33

Nu var det evigheter sedan jag skrev här ser jag! Nåja, det är väl inte meningen att man ska skriva för skrivandets skull, nu har jag något nytt att komma med i alla fall!I onsdags åkte jag till Susanne och lånade med mig hem en Kari Flex som Susanne lånat från Gibraltar islandshästar. Denna sadel var Susanne så nöjd med, så jag tänkte att jag åtminstone måste prova den.Igår kväll var första gången vi lade på sadeln på Titans rygg. Den passade väl sådär tyckte jag. Sadeln har en flexbom, den är alltså varken bomlös eller har en vanlig bom. Sadeln kan dock bli hur vid som helst. Nåväl, på Titan så tyckte jag att det var väl trång mellan sadel och manke. Erik och jag turades om att rida några varv på gårdsplanen i skritt och lite trav. Vi var väl sisådär inställda till sadeln, skön var den men den passade ju inte så superbra.Idag tog jag en längre tur i sadeln för att testa vad den gick för. Faktiskt så var jag oerhört nöjd med komforten i sadeln. Den låg väl nära manken, men kanske kan det avhjälpas med en pad som höjer sadeln i framvalvet.Priset för sadeln är inte så väldigt högt, ca 5-6tusen kronor kostar den ny och då är det mycket fin kvalitét på sadeln. Jag tycker att den var väldigt välsydd för att vara en så billig sadel. Jag har haft dyrare sadlar hemma som har varit avsevärt sämre sydda.Imorgon ska Erik få ta sig en tur med sadeln, innan vi lämnar den åter. Sedan får vi lov att bestämma oss ifall vi ska ha en eller inte. :)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2006 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards