Alla inlägg under juli 2010

Av Frida - 30 juli 2010 17:30

I helgen beställde jag en Chezz Iberico. Idag anlände den, och än så länge ser den lovande ut.   Jag har inte provat den på Titan, men ska strax ut och göra det.


Här är en bild från sidan:

 

Och här är en framifrån när sadeln ligger på vårt köksbord:

 

Av Frida - 29 juli 2010 20:40

Nästa vecka kommer jag åka till Danmark och under två månader jobba som praktikant hos Bent Branderup. Jag hoppas att jag kan uppdatera bloggen lite då och då om vad jag får uppleva där. :)

Av Frida - 26 juli 2010 22:29

Igår var Erik och jag på uppvisning i Akademisk Ridkonst på Medevi Brunn. Det var riktigt kul faktiskt, det hölls en kort föreläsning som intro om AR på ca 45 min när vi kom dit, och lite senare hölls det en liten riduppvisning. Erik fotade en del, och så snart jag fått ordning på bilderna så ska jag skriva lite mer om uppvisningen och lägga upp lite bilder här. :)

Av Frida - 24 juli 2010 08:01

Nu var det evigheter sedan jag skrev i bloggen senast. Jag har faktiskt kommit av mig lite av allt trist jag råkar läsa på nätet. Just nu pågår den eviga diskussionen på Bukefalos om huruvida Akademisk Ridkonst, Bent och hans elever rider bra. Jag är riktigt trött på detta, och somligas försök att omvända andra till att se "deras sanning".

Å andra sidan är det bara att strunta i att läsa diskussionerna och rida bäst man själv vill egentligen.   Fast, ändock, det finns bra stans där man över nätet kan prata AR. Buke är ju största hästsnacksidan på internet, så det är klart att AR-ryttarna hänger där...


Det är trist att höra på skitsnack. Bent har jag faktiskt aldrig hört prata illa om någon annan tränare eller ridstil. Däremot kan han ge sin synpunkt på huruvida den ridningen fungerar att utbilda hästar genom. Han har nämnt olika personer som han tycker är bra hästutbildare. Däribland Hubertus Schmidt. Sedan var det ett antal till, men just Hubertus minns jag. Hubertus har jag också sett på tävlingsbanan och på lite olika youtubeklipp. Detta klipp nedan togs upp i en tråd på Buke, och det tycker jag ser riktigt trevligt ut. Så vill jag hellre rida, än väldigt elektriskt som man kan se andra ryttare rida.


Definitionen av bra ridning beror väl på vad man vill uppnå? Jag tycker faktiskt inte att Akademisk Ridkonst är att likställa med den dressyr som man ser på tävlingsbanorna, eller heller Portugisisk dressyr, eller Tysk dressyr eller what so ever. Akademisk Ridkonst är för mig ett sätt att gymnastisera häst och ryttare.


Som exempel på hur Akademisk Ridkonst ser ut togs denna video upp:


Jag vet inte om detta kan kallas representativt för vad Bent gör idag, men jag tycker att denna film visar att man t ex kan rida i galopptakt i mycket långsamt tempo. Det måste inte vara högt tempo bara för att gångarten är hästens snabbaste.

Jag är faschinerad över hur man kan förmå hästen att följa ryttaren. Vad man vill uppnå är olika beroende på situationen.


Jag har provat lite olika sätt att rida, och förstår att för att kunna få hästen att piaffera t ex så krävs det mycket energi som istället för att riktas enbart framåt, riktas uppåt/lite framåt.


I grunderna i Akademisk Ridkonst fokuserar åtminstone jag på avslappning, att hästen sträcker ut halsen framåt/nedåt och liksom rundar sin överlinje i en båge. I den grundpositionen kan man jobba i skritt och trav på volt och rakt spår. Detta blir som gymnastik för hästen. Den utsträckta grundhästformen är inte samlande, utan mjukgörande och gymansticerande.

När man sedan har kommit längre i utbildningsskalan och har en häst som fortfarande välver sin överlinje i en båge, och man har fått hästen att resa upp sig i en högre form, så kan man jobba samlande, vilket innebär att bakdelen ska sätta sig mer och framdelen liksom sträcka sig uppåt.


Nu när vi har fått ridbanan på plats, så har jag kunnat börja rida Titan och Perla mer. De är väldigt olika individer. Titan är stor och krallig och ganska lugnt i temperamentet. Perla är ganska liten och nätt och lite mer framåt i temperamentet. Förut föredrog jag verkligen Titans lugn, men nu kan jag tycka att Perla är rolig att rida, när hon har mer energi i grunden. På Titan får man försöka jobba fram energi och det är inte alltid så lätt. Jag skulle kunna mata i honom havre, då brukar energin komma igång, men det är inte alltid så nyttigt det heller när man försöker få en häst att gå ner i vikt.

Beroende på en hästs egen inneboende energi så är det nog olika lätt att rida dem till energisk ridning. Jag kan få igång Titan mer så klart, men är jag trött en dag så krävs det att jag går upp väldigt mycket i varv för att kunna få energi i honom. Perla har mycket mer motor i grunden och där behöver man bara ta vara på energin och omforma den, så rör hon sig vackert ändå.


Vem har sagt att det är lätt att rida?   

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards