Alla inlägg under juni 2010

Av Frida - 26 juni 2010 11:47

Så här ser det ut nu, när arbetet med ridbanan är påbörjad:





Vi valde till slut att lägga ut jobbet på entreprenad, för det visade sig att marken vi avsett att förlägga ridbanan på var väldigt mjuk och lerig, en gammal mosse faktiskt. Den grävmaskin vi själva har, sjönk ner i marken och var inte värst vidare lämpad för att fixa ridbana med, så vi insåg att enda chansen till att få fram en ridbana denna sommar, var att leja ut jobbet.


I början på nästa vecka kommer markduken på, ovanpå det blir det sedan paddex. Vi har valt paddex eftersom ifall ridbanan trots allt skulle fungera dåligt, så finns alltid möjligheten att rafsa ihop materialet och göra om på nytt. Inte för att det är roligt förstås, men om man måste så finns ändå möjligheten.

Ska man bygga en ridbana på traditionellt sätt, med flera olika lager, så har man bara en chans på sig, man kan inte separera lagrena senare och göra om jobbet.


Efter att materialet är på plats, ska det sedan upp ett staket. Ytterligare en detalj att fundera på alltså. Någon som har några tips?   

Av Frida - 12 juni 2010 22:20

Idag har det blåst riktigt hårt, så det blev inte någon ridning alls. Hästarna yrade runt som asplöv i hagen, att ha tagit ut dem på ridtur hade nog mer eller mindre varit förenat med livsfara. ;-)


Vi har fått hem en container som vi ska fylla med järnskrot. Det finns en hel del maskiner och annat i järn, som tyvärr är obrukbart då de satt igen sig pga ålder, rostat sönder eller är allmänt omoderna. Ingen vill heller betala pengar för sådant, så då blir det att fylla en container med skrot istället.


Vi har en gammal trilla och en gammal släde ståendes också. Jag har fått några (enligt mig) skambud på dem, så dem har jag faktiskt inte brytt mig om att svara på. Ifall ingen vill ge pengar för dem, kan de lika gärna få stå kvar här hemma, vi finner nog någon plats åt dem så småningom.

Av Frida - 5 juni 2010 23:21

  Den senaste veckan har jag börjat rida Perla lite grand. Hon är ganska ung och valpig och inte särskilt skolad eftersom det har varit dåligt med tillgång till ridbana under årens lopp, och dessutom är hon mentalt senare utvecklad än Titan. Hon har helt enkelt behövt fler år på sig att mogna. :-)


Idag var det i alla fall tredje gången som jag red på henne och det har gått framåt med jättekliv sedan första passet, så mycket kan jag åtminstone säga. Första ridpasset ropade Perla och Titan på varandra och Perla hade väldigt svårt att koncentrera sig. Vi fick börja med att longera henne i repgrimma och få henne att fokusera på oss istället. Damen i fråga var mycket missbelåten med detta och visade det tydligt, men efter en liten stund blev hon i alla fall mer benägen att lyssna på oss än Titan.

Jag jobbade henne i kapson och Pee Wee bett från marken, men tyckte inte att Pee Wee bettet var riktigt bra. Dels tuggade hon frenetiskt på det och så kändes hon stum och stel med det. Hur som haver satt jag till slut upp en stund, när jag kände att det funkade hyfsat från marken. Erik fick hålla i repet fäst i repgrimman medan jag satt upp och mest åkte häst några minuter detta första ridpass.


Andra dagen gick både markjobbet och ridpasset bättre, då vågade jag rida själv, men fortfarande var Perla orolig när Titan ropade på henne. För att prova ett bett med tungfrihet satte vi faktiskt på kapson plus kandarstång. Jag tyckte att det blev något bättre med munnen, men fortfarande inte bra eftersom stången är oledad.


Idag var det tredje träningspasset. Vi köpte ett tredelat bett med tungfrihet idag och det testade vi med en remontnosgrimma. Till en början tuggade Perla nervöst på bettet, men efter en stund lugnade hon sig i munnen. Från marken gick det ganska fint, även om hon är instabil så förstår hon snabbt vad man vill. Jag satt upp och då kände jag mig inte orolig att åka av ifrån hästryggen. Vilken skillnad det var med ett delat bett än ett rakt! Ingen stumhet i munnen och det gick att jobba med en sida i taget. På det hela taget kändes hon väldigt bra, även om hon är valpig, så går det framåt med stora kliv. :-)


Klistund efter ridpasset:


Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards