Alla inlägg under maj 2008

Av Frida - 18 maj 2008 12:20

Igår hölls det en Nordsvensk hästdag hos oss. Mogge på Österby Smedja var den som höll i det mesta kring arrangemanget och han hade bett oss om en liten riduppvisning.

Det fanns en rad utställare där, bland annat Floby Överskottslager som hade med sig allt möjligt. Erik och jag kikade runt en del, innan det var dags för mig och Titan att bjuda på en riduppvisning. Med tanke på hur många människor som samlats utanför gräshagen där Titan och jag skulle hålls, så fick jag stora skälvan. Jag var fruktansvärt nervös och skakade i hela kroppen när jag satt upp. Underlaget lämnade mycket att önska, det var en gräsplätt där gräset slagits dagen innan och själva plätten var väldigt ojämn med gropar och ojämnheter överallt. På något vis lyckades vi i alla fall genomföra någon slags uppvisning. Jag visade skolorna i skritt och trav efter bästa förmåga samt även lite galopp. Titan var inte på det bästa humöret efter att ha stått ensam i hagen och dessutom tror jag att han tyckte att det var väl jobbigt att behöva trava och galoppera på underlaget, han verkade en hel del besvärad av det. Piaffen var heller inte något lätt att jobba med,, men publiken applåderade i vart fall efter avslutad uppvisning. :)

Charlotte, en nyfunnen bekantskap var där tillsammans med sin sambo Magnus och de fotade mig och Titan. Här är en bild på galoppen.


Galopp


Charlotte och Magnus fotade även en bild när vi jobbade med piaffen, men den har mycket att önska. Nu var det ju ett par månader sedan vi aktivt jobbade med piaffen och det var inte så lätt för varken mig eller Titan, dock försökte vi så gott det gick igår och det är bara att jobba vidare med arbetet!

Även om jag inte alls är förtjust i att visa upp en bild där det fattas mycket, gör jag ett undantag denna gång. Jag tycker att det är oerhört viktigt att vara medveten om sina brister och fel och vad man behöver jobba med, för annars är man kanske inte kapabel till att förbättra. Titan var märkbart irriterad av underlaget och det märktes att det var mycket jobbigt, det jag bad honom om.

Jag kan ju säga lite av vad jag tycker fattas i bilden: Först och främst står Titans framben under honom, det är en ej godkänd piaff eftersom triangulering är ett mycket allvarligt fel. Anledningen till trianguleringen är att han inte är tillräckligt lyft i framdelen, han behöver komma upp mer med sitt huvud och får då också automatiskt med sig frambenen längre fram och så kan han lyfta frambenen högre.

Vinklingen i korset är ok, det behövs inte mer vinkling i korset, då är risken att han istället trycker upp det istället för att sätta sig baktill. Vinklingen i bakbenen är också ok och han lyfter bakhovarna framåt. Man ska inte kunna se undersidan av bakhovarna, om man står bakom hästen, när den piafferar.

Min sits är heller inte den bästa. Jag behöver räta upp mig mer och tänka samling med min egen kropp, jag hänger framåt.

 Tygeln är hängande, och det är väl ok. Jag önskar ju kunna få Titan att piaffera enbart för min sits, och då vill jag inte behöva bromsa honom framtill. Handen kan fungera uppresande, men den ska inte bromsa in hästen i piaffen.

Det finns en hel del att anmärka på och säkert har jag glömt något, men jag vill visa att jag är medveten om våra brister.


Ansats till piaff


Sammantaget kan jag säga som så att med tanke på gårdagens förutsättningar, så är ansatsen till piaff ok, men den är absolut inget att eftersträva som slutligt mål. Mycket arbete kvarstår tills det är en riktig piaff, dvs som i sin förlängning kan leda till levad. Hur som helst så försökte vi igår och vi kommer att fortsätta träna tills vi en dag förhoppningsvis kan visa upp en piaff som är så bra som vi kan prestera. :)

Av Frida - 14 maj 2008 22:17

Idag var Erik och jag med Titan för att titta på gräsplätten där Titan och jag ska ha en liten uppvisning på lördag. Titan var jätteduktig, trots att gräset inte var klippt och marken var lite ojämn, så kämpade han på ändå. :D


Hemma i hagen jobbade jag honom några minuter i repgrimman. Han gjorde så fina ansatser till galoppiruett! :D Med tanke på att vi inte har tränat på ett par månader, så var han verkligen fantastisk idag!


När jag sedan tog av honom repgrimman och Erik och jag gick upp mot bilen, följde Titan efter. Han följde oss ända till grinden och stod och tittade efter oss, trots att Perla var kvar längre ner i hagen nära de andra hästarna.

Titan vill inte bli lämnad

Av Frida - 11 maj 2008 14:00

Idag var Erik och jag ute med Perla och Titan på en tidig ridtur. Strax före klockan sju på morgonen begav vi oss bort från stallet på hästryggen. Temperaturen var omkring åtta grader, alldeles lagom med tanke på att solen sken för fullt. Det var en underbar ridtur! Inga insekter och skön temperatur. :)


Vi får nu fundera ut vad vi ska göra på Kvarnen (länk finns på min hemsida) på lördag, då vi ska ha en dressyruppvisning. Nu är det länge sedan jag aktivt tränade Titan på ridbanan, så jag får se vad vi ska visa upp. Jag tror inte att vi ska visa något piaffarbete, det blir nog mest skolorna och lite galopp. Vi får se hur lördagen känns!

Av Frida - 9 maj 2008 16:14

Idag när vi var hos veterinären injicerade veterinären kortison i de kvarvarande knölarna istället för att operera bort dem. Nu ska jag avvakta i ett par veckor, och sedan återkomma till veterinären och rapportera ifall knölarna har krympt. Nästa operation är inte aktuell förrän om 4 veckor, tyckte veterinären.


Nu får jag i alla fall lov att rida, det känns så bra! Dessutom har vi planerat en längre ritt första helgen i juni, och den ser det ut som att vi kan genomföra! :)

Av Frida - 8 maj 2008 20:03

Imorgon ska jag åka in med Titan till Mantorp för tredje gången. Jag pratade med veterinären i tisdags. Provsvaren hade då kommit på de tidigare bortopererade knölarna. Tydligen ska knölarna svara på kortison, så veterinären föreslog att vi skulle påbörja en sådan behandling på Titan.

Nu har jag fått höra från flertalet bekanta att kortison kan orsaka att magen pajar på hästen. Cushings, fång, magsår är några av åkommorna som kan drabba hästar, och med tanke på Titans väl och ve så vill jag absolut inte utsätta honom för den risken. Nu finns kortison i tablettform och även i sprutform. Jag vet inte hur det går till, om man ger en dos, eller flera. Tabletter är i alla fall det som säkert ska orsaka magproblem, jag vet inte hur det är med sprutor, ifall det är lika illa där. Imorgon ska jag konsultera veterinären om detta. Ifall knölarna är små, så kan vi lika gärna ta bort dem direkt, annars var kortisonets insats tänkt till att krympa knölarna (de har ju gått upp och ned i storlek så länge Titan har haft dem).


För några dagar sedan kunde jag inte låta bli att jobba Titan några minuter. Jag longerade honom i grimma och grimskaft och bad om lite galopp. Jojo, takterna sitter i fortfarande, om än att han blir trött fort. Det var nästan så att han bjöd på terre-a-terre och det med längd överlinje, en dag kan vi nog komma dit! Jag är såååå glad över min stora, starka häst! :D

Av Frida - 4 maj 2008 13:22

Operationssåren på Titans hals läker, men det tar sin tid. Inte förrän såren är utläkta kan vi sätta igång med ridningen igen, enligt veterinärens ordinationer. Nu får han inga sprutor, men på fredag då det är dags för nästa operation, blir det troligen en ny kur, men då åtminstone den sista får vi hoppas.


Under tiden sysselsätter vi oss med annat, såsom att bygga ut sommarhagen och rusta upp det som ska fungera som sadelkammare på sommarbetet. En gammal husvagn, märke för mig okänt,Husvagnen före ommålning


har Mogge fått fatt i. Från början var skapelsen brun och vit, men numer är den skogsgrön och har försetts med galler för fönstrena, allt för att förhindra påhälsning av långfingrade personer. Husvagnen nymålad


Platsen för ommålningen var Österby Smedja, där Mogge tillverkar 8-hjuliga hästvagnar. Österby Smedja

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards