Alla inlägg under juni 2009

Av Frida - 30 juni 2009 23:41

Eftersom jag har semester nu beslöt Erik och jag oss för att ta en ridtur tidigt på morgone idag. Eller tidigt och tidigt, klockan 9 kom vi iväg med hästarna...


Trots att det var förhållandevis tidigt talade solen om att dagen skulle komma att bli varm. Det räckte med att skritta för att hästarna skulle svettas.


Glädjande nog kan jag i alla fall konstatera att Titan verkar bli smalare, även om det går långsamt. Så värst förtjust i den minskade tillgången på mat verkar han inte vara, men antingen det eller att han fortsätter att svälla. Det verkar inte finnas någon gräns för hur mycket mat han kan sätta i sig...



Av Frida - 28 juni 2009 10:35

Detta sms fick jag idag, jag tror dock att det kan vara någon dag gammalt, men håll ändå utkik! Enligt några på internet, är det en Saab 900 av 92 års modell som har siktats i samband med skärningarna.


 ----------------------


Hästar skurna i Vara, Helås, Barne Åsaka, Nossebro idag och igår kväll. Man har sett en vit Saab 900 i samband med detta. Håll koll och Sprid denna info!


--------------------------


.

Av Frida - 27 juni 2009 23:29

Jag hinner sällan skriva i bloggen varje dag, är vi ute och rider med hästarna kommer vi hem ganska sent på kvällen och då finns inte riktigt tid och ork för att skriva ner dagens händelser i bloggen. Alltså skriver jag idag för den ridtur som vi var ute på igår. :=)


 Igårtog jag med Pee Wee-bettet för att prova på Titan under en ridtur. Jag var lite skeptisk från början; skulle bettet vara för kort? Mja, kanske är det i kortaste laget? I det vanliga raka egg-bettet från Hööks, så är det storlek 12,5 cm. Det upplever jag som ganska lagom, kanske till och med lite stort ibland.

Perla har 11,5 cm i sitt Billy Allen-kopierade bett. Det är ett tredelat bett men som har väldigt liten rörlighet, så det är nästan som ett rakt bett. För den som vill så finns det att skåda på Haglunds. Detta bett är lagom till Perla, men för tight till Titan, enligt vad jag tycker.


Nåväl, Pee Wee-bettet mätte vi till 11,5 cm, bettet är ju lite bågformat, så skulle man mäta med måttband är det kanske 12 cm. Så här såg det ut när Titan fick det i munnen.

 Pee Wee

 

Kanske lite tight? Om man ska ha sidostycken fästa så att det blir lite skarpare, då är funderar jag på ifall stängerna liksom tar i käken? Hm, jag får fundera på det. Ändå så stod det på hemsidan om Pee Wee att det skulle passa hästar som har upp till 14 cm i bettstorlek, dock i och för sig med drygt 0,6 cm glapp på var sida om bettet, vilket då är totalt 1,3 cm bort, men det ska ändå lämna drygt 12,5 cm bettstorlek. Nåja, det är inte bra om bettet kan kana runt i munnen heller förstås, men kanske får jag överväga att köpa ett Pee Wee-bett i storlek Large.

Av Frida - 25 juni 2009 21:22

För några dagar sedan beställde jag ett Pee Wee-bett från en utländsk site. Tanken med det är att köpa ett rakt bett som är lite skarpare än just bara ett vanligt rakt bett. För det allra mesta sköter sig Titan bra, men ibland kan det vara bra att veta att man har en liten nödbroms ifall det skulle behövas.


Stångbett på Titan är ingen vidare bra idé då han hellre går för djupt än för högt med huvudet. Vill man bromsa när han inte vill bromsa, så drar han helt sonika huvudet nedåt och då får man inte så mycket kraft att hejda honom. Nu hoppas jag på att Pee Wee-bettet kan vara ett mellanting, lite skarpare än vanligt rakt bett, men inte sådan kraftig hävstång som det är på t ex Pelham-bett eller Kimblewick-bett.


Det enda jag eventuellt oroar mig för, är att bettet är för kort. Titan har 12,5 cm i det raka eggbettet som jag köpt från Hööks, och det är väl i längsta laget kanske. När jag mätte Pee Wee-bettet så är det 11,5 cm mellan "stängerna". Jag får prova och se helt enkelt. Är det för smalt för honom, så kan Perla med all säkerhet ha det, och så får vi beställa ett större till Titan. Pee Wee-betten finns bara i två storlekar, ett Standard och ett Large.

Av Frida - 23 juni 2009 22:37

Idag tog Erik och jag ett kvällspass på hästarna, eftersom det var väldigt varmt tidigare på dagen. Uppåt 25-27 grader tror jag att det var i skuggan när det var som varmast.


Klockan var nog närmare halv åtta på kvällen när vi hade sadlat på och väl red iväg. Båda hästarna kändes pigga och fräscha, men vi höll tempot lugnt ändå eftersom de är ridna ytterst sporadiskt på senaste tiden.

På ett ställe red vi på en mindre stig där det var fullt med lupiner omkring oss. Erik gjorde ett tappert försök att fota mig och Titan, sittandes på en otålig Perla. Suddigt blev kortet på oss, medan det kort jag tog på Erik och Perla blev riktigt bra. :=)

Titan och Frida


Erik och Perla 


Efter en lång uppvärmning kändes det ändå att både Titan och Perla var på hugget och Perla började till och med att takta, så taggad var hon! Vi släppte Perla och Erik först, och de for iväg i galopp nästan per omgående. Herr Titan väntade snällt på att jag skulle låta honom springa, och när jag väl släppte fram honom for han iväg som skjuten ur en kanon. Det är en härlig känsla att flyga fram med dundrande hovar inunder sig, även om det inte varade många sekunder innan vi bröt av. Vi har aningens längre bromssträcka än vad Perla och Erik hade, men snart så kom vi ner i skritt igen. Perla ville gärna springa mer, men nu fick hon faktiskt ge sig till tåls och nöja sig med att skritta fram.


När vi så hade bara några hundra meter kvar, så tog Titan och jag täten i en ganska lugn trav, Erik hade ett sjå med att få Perla att hålla sig på mattan. När jag manade fram Titan i galopp, skuttade visst Perla fram jämfota, berättade Erik senare, men hon höll sig kvar bakom Titan ändå.


När vi väl kom tillbaka till hagen igen, var det två nöjda hästar och lika nöjda ryttare som andades ut. Vi var nog alla fyra lika längtansfulla efter att komma ut tillsammans och se andra marker än de vi vanligtvis ser. :=)


Efter ridturen 

Av Frida - 20 juni 2009 20:56

Till en början såg dagen inte ut att bli alls så fin, det första vi hörde när vi vaknade i morse var regn mot fönsterblecken.


Efter att ha lyssnat på slutet av "Ring så spelar vi" och "Melodikrysset" så klarnade vädret ändå upp. Vi packade ihop alla grejor och åkte iväg mot hästarna, för att då på bilvägen mötas av mer regn... Inte så kul, tänkte vi.


När vi hämtade hästarna i hagen regnade det en hel del, men det avtog ganska snabbt och när vi till sist kom iväg så regnade det knappt alls. Vi behövde inte ens de regnjackor som vi befarat att vi borde ha tagit med oss!

Efter en ganska lugn ridtur med bara skritt, bortsett från en kort trav när vi nästan var tillbaka igen, så var vi rätt nöjda. :=)


Jag kan konstatera att jag skulle behöva en längre sadelgjord till Titan. Min förhoppning var att kunna köpa längre sadelgjordsstroppar, men det verkar vara i stort sett omöjligt! Perla skulle också behöva en längre sadelgjord, så tills vidare kanske hon får ärva Titans och så köper vi en längre till honom.

Av Frida - 16 juni 2009 21:56

Nu har vi fått hem ett informationshäfte och karta om Skagern runt. Nu ska vi titta igenom det för att bestämma oss var det är lämpligast att övernatta. Jag tror att det kan bli en riktigt trevlig tur! :=)


Hästarna har börjat att gå ned i vikt, de är inte lika feta som de har varit, tur är väl det, men snart behöver vi komma igång med ridningen. Det är bara så väldigt tråkigt när man inte bor på stället och dessutom tvingas släpa på all utrustning fram och tillbaka så snart man ska rida. Det är ju ändå en hel del saker som man måste ha med sig, sadel med sadelgjord och schabrak, träns och för dagen lämplig betsling och så hjälmar och annan ridutrustning till oss. Det vore så skönt att ha ett ordentligt stall att ha utrustning i, och slippa kånka den fram och tillbaka.

Av Frida - 14 juni 2009 13:50

I sommar har vi så smått börjat planera att rida Skagern runt tillsammans med en fd klasskompis (från hovslagarskolan) till Erik. Skagern är Sveriges 18:e största sjö, och är belägen mellan Vänern och Vättern.


Mer om vår planering skriver jag längre fram!

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards