Alla inlägg under april 2007

Av Frida - 30 april 2007 17:28

Idag blev Erik och jag ägare till ytterligare en bil - en Mitsubishi L200. Vi har under många års tid övervägt att skaffa en bil som får dra en hästtransport lastad med två hästar, då behöver bilen få dra minst två ton.

Då jag och Marion bokat in oss på kurs för Christofer Dahlgren i sommar, så kom frågan för några veckor sedan upp hur vi tar oss dit... Då dök återigen tanken upp på att skaffa en annan bil upp och här är vi nu med en bil som får dra 2,7 ton! :-)


Jag och Susanne överlade lite om bett. Då började jag fundera på Sprenger KK Ultra betten som är slätare i hästens mun än ett vanligt tredelat. Jag har kikat lite på Sprengers hemsida, men betten är så dyra att det inte bara är att köpa ett för att prova, utan man bör vara tämligen säker på att de fungerar. Om inte annat så har Globus ett tredelat muffbett i mässing som jag införskaffar någon gång när jag hittar ett i en lämplig butik. ;-)

Av Frida - 28 april 2007 18:31

Idag har Erik och jag varit iväg med Titan till Sharpman i Mjölby för att justera Branderupsadeln som vi köpte för några månader sedan. Vi har ju haft sadeln och ridit i den varje träningspass på ridbanan, men alltsedan vi fick hem den så har den varit för låg baktill.

Till Sharpman kommer en sadelmakare, Johnny, som har hand om omstoppningar och andra justeringar av sadlar. När han fick se Branderupsadeln så tror jag att det var den första sadeln av den typen som han sett. Titan var nog också bland det bredaste i hästväg han sett. ;) Ann, som bistod med att titta på hur sadeln låg, utbrast även hon hur vid Titan är. Som jag säger, Titan är mycket bredare än vad de flesta någonsin sett, få tar mig på allvar när jag säger att Titan är extremt bredryggad.

 När Johnny och Ann tagit sig en titt på hur sadeln låg efter några minuters ridning så konstaterade de (liksom jag gjort innan) att vidden var ok men att sadeln låg i bakvikt. Under den timme som det tog för Jonny att plocka isär sadeln och ta ur den gamla syntetstoppningen och ersätta den med riktig ull, så knatade Erik och jag runt i butiken för att se om vi kunde göra några fynd. Eftersom Sharpman firar 11-årsjubiléum i år, och de dessutom startat firandet idag, så hade de rejält sänkta priser på en hel del saker. Tyvärr inte så mycket som föll oss i smaken. Träns, de hade ett enda i XFull och jag mätte med måttband på de andra Full-tränsen som var hopplöst små. De hade lite nosgrimmor lösa och pannband, men inget i XFull. Dessutom inget som stilmässigt intresserade mig. Till slut hittade vi en remontnosgrimma i Full, som var ovanligt stor. Den köpte vi till Perla, nu när det snart är dags att börja träna henne lite mer inför inridningen.


Igår och i förrgår åkte vi iväg med Titan till ridhuset. I förrgår hölls vi i ett kanonhett ridhus, eftersom det är oisolerat, då de hade hoppträning utomhus. På grund av värmen så gick det inte att göra så mycket, men några öppnor/slutor och galoppfattningar hann vi med innan vi skrittade ut på en grusväg intill. Titan gjorde så gott han kunde i värmen och han var som vanligt duktig, men trött. Vi började med lite galoppfattningar, men de kändes ganska tunga, så vi övergick till öppna och sluta. Efter de övningarna i skritt och trav, gick galoppfattningarna som en dans, de blev lätta, luftiga och höga och runda. :)

Igår red vi på utebanan och det var betydligt behagligare klimat där. Vi började med att rida i skritt och trav på en 8-volt, sedan övergick vi till de vanliga öppna och sluta i skritt och trav, skänkelvikning och lite samlade bakdelsvändningar. Mycket sluta på volt. Det märktes vilken skillnad i kvalitet det blir på galoppfattningarna! Den sista fattningen var alldeles fantastisk, så ur den lät jag Titan galoppera på friskt framåt, sedan stannade vi och jag hoppadea av och därmed var ridpasset slut. Han var lika trevlig att rida idag, under sadelprovningen på Sharpman. :)

Av Frida - 25 april 2007 22:29

Senaste tiden har jag varit mycket uppbokad med jobb och födelsedagsfester, därför har skrivandet och för den delen även ridandet kommit i skymundan. Nu tar jag mig några minuter på kvällskvisten för att skriva ned lite om den närmaste tidens händelser. 


Hästarna är släppta i sommarhagen! Bilder på det kommer snart! :D


På lördag ska vi åka för att få Bent-sadeln justerad, den behöver stoppas lite mer baktill för att ligga bättre. Vi kommer att åka till Sharpman, en stor hästfirma som ligger en bra bit ifrån oss, men där vi ändå får sadeln kollad och fixad på en och samma gång.


På söndag ska vi träffas ett gäng inom Klassisk Ridkonst. Det får stå som samlingsnamn för Barockridning, Akademisk Ridkonst, Klassisk Dressyr, Historisk Ridning eller vad man nu vill kalla det. Tanken är att få ihop ett litet kontaktnät här i för att kunna arrangera kurser, träffar mm, så att man får chans att träffa likasinnade!

Av Frida - 22 april 2007 11:37

Efter mycket förberedelser så är nu Eriks 30-årsdag avklarad. :) Igår var det stor fest, som blev mycket lyckad! Med tanke på alla förberedelser inför denna fest, så har det däremot funnits väldigt lite tid att skriva ner tankar om hästar och ridning här, men nu kommer ett inlägg igen. ;)

 Bilden i inlägget är på mig och Titan under ett träningspass för någon veckas tid sedan. Vi har på sista tiden ridit på en gräsplätt jämter hagen, istället för att kuska iväg till ridhuset. Titan tycker det är ganska ok, han blir lite piggare så klart, och så finns det möjlighet att gasa på i galoppen på fältet så klart. ;) DET tycker Titan (och jag) är väldigt kul!

Gräset börjar nu komma och idag eller imorgon ska vi flytta hästarna till sommarhagen. Vi får se hur mycket gräs där är, om det är lite så kommer vi att stödfodra med hö. Titan behöver ju gå ned i vikt och Perla är väl inte direkt mager, så några kilon ner är okej, men så klart inte för många. Vi ska ta en koll och se hur hagen ser ut efter vintern.

Av Frida - 14 april 2007 13:01

Jag brukar ofta vara inne på hemsidan www.nordsvensk.com. Döm så om min förvåning och ilska över att hemsidan idag var nedlagd!Ganska länge har det på forumet varit känt att just forumdeln ska stängas ner. Först kom beskedet på mail att forumet skulle stängas ett fåtal dagar efter att mailet kommit, men senare ändrades datumet pga forummedlemmarnas protester.Nu har alltså hela hemsidan stängts ner, utan någon förklaring och utan acceptans av forummedlemmarnas erbjudanden om att ta över forumdelen alternativt hela hemsidan. Ägaren har helt sonika kört över alla de som varje dag är inne på hemsidan och förkovrar sig. Jag är mållös!!! :(

Av Frida - 9 april 2007 20:04

Jag satt och surfade lite här hemma och hittade då in till Kaia:s hästsport. För någon vecka sedan var Erik och jag iväg till Bidermans och inköpte då en massa hovslageriverktyg som Erik behöver ha till tappskokursen. Jag hade också i tankarna att hitta ett par Mountain Horse Stable Jodhpur eftersom mina gamla jodhpurs från Hööks verkligen börjar vara väl slitna nu (trasiga invändigt). Bidermans hade inga jodhphurs alls i min storlek visade det sig, så vi for iväg till en annan närbelägen ridsportsbutik där de visst hade ett par Stable Jodhpurs för det facila priset 698 kronor. Nåväl, jag behövde verkligen ett par nya jodhpurs och just denna modell passar väldigt bra på mina fötter så det var bara att sucka och hosta upp slantarna. När vi stod i kassan och skulle betala, hittade vi ett nytt kattmatsmärke som hette Orijen. Detta märke skulle innehålla 75% kött och det lät ju bra. Så här står det på Orijens hemsida: "ORIJEN foder innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs. Det innehåller 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar. För katter gäller 75/25/0"Hur som helst så köpte vi en stor säck på 7,5 kg för 399 kr och katterna äter det utan protester verkar det som.Hur som helst, för att återkomma till Kaia:s hästsport så såg jag nu de jodhphurs som jag köpte för 693 kr, för det betydligt lägre priset 538 kr... De hade även en hel del annat billigt, bl a en stigbettsrem för 55 kr (det var stigbettsrem som jag googlade på, när jag hittade in till Kaia:s...Sedan skulle jag vilja ha tag i en sadelgjord som är 85 cm lång, mjukt trevligt läder med mjuk resår. Jag hittade en på Lyckås Ridsport för 395 kr, men det står på deras hemsida att den bara är upp till 75 cm lång. En bekant till mig, Louise, köpte dock just en sådan sadelgjord från Lyckås på Globen senast och den var 80 eller 85 cm lång, jag minns inte. Kanske kan de sy upp en längre om man ber dem?

Av Frida - 9 april 2007 19:42

Inatt kom det ner ett snöfall som vi inte alls räknat med. Marken var idag lite lätt lerig, och särskilt på fältet där vi hölls med hästarna idag.Erik började att jobba Perla i repgrimma. Lilla damen börjar bli stor nu och jag tycker att det är bäst att förbereda henne inför ridningen och komma igång med hjälperna så att hon förstår dem. Perla är så otroligt lätt i framdelen. Hon har lätt för att svänga om på bakdelen och för att byta riktning på ett kick. Titan är det lite mer traktor över, han svänger inte om lika lätt som Perla utan spar hellre på energin. I början tyckte Perla kanske inte att det var så stor vits med att lyssna på Erik, men ganska snart insåg hon att Erik faktiskt ville något. Hon var väldigt fokuserad på vad Erik gjorde och det räckte med så väldigt små hjälper för att Perla skulle reagera, hon hade lätt för att överreagera. Efter några minuters arbete så var hon absolut fokuserad på Erik och då var det dags att sluta. Att begära mer av henne i det läget vore inte snällt. Imorgon blir det ett nytt pass, få se om vi kan hitta på lite andra övningar tills dess. Kanske gå runt lite koner mm så att man har lite mer konkreta hinder att ta sig förbi. :)Efter att Erik jobbat med Perla i repgrimma en stund, på gräsplätten jämter hagen, så beslöt vi oss för att prova att rida Titan där också. Det var lite blött efter nattens snöfall, som smält bort under dagen, så vi var inte helt säkra på att det var tillräckligt ohalt för att ridas på, men vi gjorde ett försök.Jag tror att Titan blev paff över att vi sadlade och tränsade honom hemma, det var ett tag sedan jag red ut med sadel. Jag kände mig inte helt säker på hur pigg Titan skulle vara heller, med en ibjudande gräsvall att springa på (korna gick där i höstas och jag tror att det även kommer vara bete i år). Men, men, ett försök var det värt och skulle det inte fungera kunde vi alltid avbryta och åka iväg till ridhuset.Visst hade Titan mer framåtbjudning, vad annat vore väl naturligt? ;) Dock var det absolut inte så att han låg på bettet eller ignorerade mig, så jag kunde andas ut. Efter några minuters skrittande tog vi upp öppna och sluta i skritt och även lite centrerade bakdelsvändningar och diagonalslutor. Titan var lyhörd och jobbade på med bakdelen, vinklade och satte sig. Upp i trav och med härlig framåtbjudning kunde vi även göra samma rörelser i trav, trots det något hala och ojämna underlaget som lutade mest överallt.Titan var fantastiskt duktig! Jag blir lika förvånad varje gång över hans samarbetsvilja och att jag kan lita så på honom. Sammanlagt höll vi inte på så länge, max en halvtimme, sedan märkte jag att Titan började bli trött.För omväxlings skull tog vi även ett par friska galopper på fältet, med Perla ikapp ett fyrtiotal meter bort på sin sida staketet. Titan lyssnade väldigt bra på mig, han lade sig inte iväg eller slängde iväg en bock eller spark, jag tror att han känner att jag är lite osäker på hans rygg och han utnyttjar det åtminstone inte då. ;)

Av Frida - 7 april 2007 18:37

Idag i det fina vårvädret passade jag på att borsta igenom Perlas långa vackra man och pannlugg, jag hade även i lite Carr&Day&Martin man- och svansspray för att lättare reda ut lockarna. Erik såg över hovarna på Perla under tiden som jag borstade henne. I höstas köpte vi en slags fällskrapa som jag först använde och självklart drog fram en massa damm ur hårremmen, men det lossnade också massor med vinterpäls. Perlas svans var lite geggig så den fick vara till en annan gång då det är lite varmare ute, då ska vi tvätta igenom den ordentligt.Även Titans hovar fick sig en översyn och jag passade då på att borsta igenom hans man och svans. Han har mycket tjockare och strävare man och svans än vad Perla har, så till slut såg han ut som Kayo någon gång på 80-talet. Fluffigt med andra ord. ;)

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards