Alla inlägg under januari 2009

Av Frida - 25 januari 2009 11:12

För en tid sedan skickade jag in ett tagelprov från Titan för analys. Jag skickade in det till Khepri och fick svaret ca en vecka senare.


När jag pratade med Cecilia (homeopaten jag skickade provet till) fick jag bl a rekomendationen att ge någon form av Omega 3-tillskott. Jag började då kolla upp vad för Omega 3-källor det finns att ge till häst. Först och främst finns Omega 3 i fet fisk och till häst skulle man då kunna ge fiskolja. Några höjer sina röster och menar då att det inte är naturligt att ge animaliska produkter till häst och hänvisar till att istället fodra med linfröolja om man vill åt Omega 3-fettsyran. Sedan finns det dem som vill fodra med linfrö. Linfrö innehåller dock höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket i slutänden innebär att hästen kan bli förgiftad av vätecyanid. Jag hittade följande intressanta information hos Livsmedelsverket: Livsmedelsverket om linfrö

Nu lutar jag mest åt att fodra med linfröolja, det verkar vara mest riskfritt och så går det att få tag i ett ett vettigt pris. Jag hittade ett företag som säljer linfröolja till ett bra pris (tycker jag), 10 liter för 375 kr: http://www.gunnarshog.se

Nu ska jag bara höra efter ifall de har någon pump att sälja med eftersom oljan inte ska exponeras för syre. Jag har läst att fettsyrorna då oxiderar, och det vill jag ju inte då det är just fettsyrorna som jag vill åt.

Av Frida - 20 januari 2009 23:31

Det är nu länge sedan vi köpte sadeln och jag har fått en hel del information om den. Jag kommer att delge det lite senare här.


Ridningen ligger på is - bokstavligen. Utan vare sig ridbana eller ridhus på tillgängligt avstånd får hästarna loppa sig över vintern. På helgerna tar vi ut dem på kortare turer - vilket de uppskattar mycket som variation till den nu förmodligen ganska utforskade hagen. Perla har vuxit till sig rejält, hon är nästan lika bred över höftknölarna som Titan är, inte långt ifrån i alla fall. Ryggen är dock inte tillnärmelsevis lika platt som Titans och vi får väl hoppas att de inte blir sådan heller. Hennes revbensbåge ser ut som siffran noll, dvs 0. Titans ser snarare ut som bokstaven o, ganska klotrund och bred över ryggen.


Så småningom hoppas jag på att vi kan återuppta träningen på ridbana, men det blir inte förrän till sommaren tidigast. Sadellös är jag också, åtminstone till ridbanan. Vi sålde den gamla Ecuyer-sadeln och sedan dess har jag inte funnit någon annan sadel som är tillräckligt vid för Titan men som gör det tillräckligt smalt för mig att sitta bekvämt på honom. Så länge får det bli barbackaridning på ridbanan, det är också svårt eftersom det inte är lätt att komma ner och runt Titan när jag vill det.


När vi har ridit ut har vi mestadels hållt oss till bettlöst alternativ, det har då blivit Hackamore (så kallade ponnyhack). Både för att ha en betsling med lite skärpa i om det behövs, men bettlöst för att skona munnen på hästarna. Vi provade en ridgrimma på Perla (jag hade den på Titan för några år sedan) men hon avskydde den. Den satt för långt ner kring nosen på henne så hon ruskade på huvudet och fick på något vis av den. När jag provade den på Titan visade han också motvilja mot den, så den ridgrimman hänger vi tillbaka i förrådet. 

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards