Alla inlägg under maj 2007

Av Frida - 28 maj 2007 19:29

Idag var jag med Titan till Torbjörn Lundström på Djurtandvårdskliniken. Resan dit gick bra, vi kom i god tid och dessutom var de något försenade på kliniken så vi fick en god stund att förbereda oss. Titan fick tillbringa tiden i en box på mottagningen, medan jag satt och läste diverse hästtidningar.

När det till slut var vår tur så hade Titan inget emot att kliva in i kliniken, men däremot gillade han inte att stå i själva undersökningsspiltan! Efter mycket om och men fick Torbjörn till slut ge Titan sederingen med Titan utanför spiltan, men det bar sig inte bättre än att nålen inte kom riktigt i en ven, så det dröjde så klart innan medlet började verka. Efter ytterligare ett försök då Titan till slut infann sig i spiltan, så blev det en till spruta, och sedan gick det att undersöka.

Undersökningen påvisade inga bettskador i Titans mun, han såg hel och fin ut, hurra! :D Jag pustade faktiskt ut vid detta besked, för jag har ju oroat mig för att jag ska ha orsakat några skador i Titans mun, jag kan ju inte vara på den säkra sidan. Lättande nog var inte fallet så.

Det som däremot fanns att finnas var en vargtand i vänstra överkäken, så den fick opereras bort.

Efteråt frågade jag lite om bett och bettstorlekar för att höra vad de på kliniken anser om bett. Titan bör ha 11,5 cm långt bett om det är fasta ringar och 12,5 cm om det är lösa ringar, så då har jag alltså inte varit helt fel ute, phu! Tredelat, rakt och bettlöst förordade assistenten jag pratade med. Jag frågade lite om stångbett då jag berättade att jag ägnade mig åt barockridning (jag brukar säga så åt folk som jag inte vet ifall de känner till Akademisk Ridkonst). Assistenten sade att en rak mundel på stången är att föredra - ingen tungfrihet för det finns ingen plats för tungfriheten och dessutom riskerar bettet att klämma lanerna om tungfriheten är för bred. Nu har ju jag inte tänkt att rida på stång här och nu i varje fall, men jag kände att jag ville ha deras syn på saken.

Efter operationen åkte jag och mötte upp Karolina, som köpte vår (nya handsydda) loksele på öppet köp. Hon skulle idag ta den med och prova den på sin nyinköpta häst, och om den mot förmodan inte passar, så får hon givetvis lämna tillbaka den.

Av Frida - 27 maj 2007 22:10

Den här helgen har varit intensiv med mycket på schemat! Igår var det en liten Nordsvenska Häst-dag här hos oss, där vi var med Titan och visade lite av vad vi gör. Mest av allt tror jag att det var lastpallarna, som Titan klev upp på, som faschinerade! Vi hade en halvpall och även en kvartspall som Titan klev upp på, t o m med mig på ryggen.


Senare på kvällen tog Erik och jag äntligen en första ridtur tillsammans på Perla och Titan! :D Under några dagar har jag promenerat jämter Erik som suttit på Perla, för att kunna rycka in vid behov, det har jag dock inte behövt. Igår blev det sedan premiärturen för oss två på våra två hästar! Det kändes fantastiskt, detta är vad vi har längtat efter i tre års tid, sedan vi började leta efter en häst till.

Av Frida - 13 maj 2007 19:17

Nu har jag återhämtat mig efter helgens kurs, pust! På bilden ovanför är Marion och Prinsen med på bild. 

Det har varit en intensiv helg, med många ekipage att titta på. Just i fredags, dagen innan första kursdagen, fick vi veta att det på det ordinarie stället för kursen fanns misstänkt hästsmitta. Några hästar hade feber, men det var osäkert vad det berodde på, eftersom hästarna nyligen blivit vaccinerade. För säkerhets skull flyttades dock kursen till en närliggande anläggning, som för mig och Marion innebar en närmare resväg. :) 


Kursen var som sagt för Hanna Engström. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om helgen. Ekipagen som var där var duktiga, men jag vet inte om jag til fullo kanförlika mig med det som verkar vara målet..?


Om man nämner Akademisk RIdkonst, fnyser motståndarna och rynkar på nästan och säger att det bara är förböjda halsar och ridning i undertempo. Just detta med undertempo är faktiskt något som jag tycker att jag ofta ser när det gäller ekipage som ändå anses ha kommit lite längre. Hästarna verkar sakna den energi som behövs inför själva piaffen. Enligt vad jag erfar så är detta ett övergripande problem hos ekipagen, jag tycker att hästarna mest bara går långsamt, de tappar energin och schwunget i gången, de saknar fjädrande, luftiga och vilande steg. Istället för att få hästen att vila på steget, så blir det bara långsamt. Det blir markbundna knackiga gångarter.

Jag vill se stolta hästar som svävar fram. Inte spändhet, det är annat, men att det ser avslappnat och lätt ut samtidigt som hästarna har spänst i steget och vilar på det samtidigt som de kommer upp i luften och har ett tydligt svävmoment (i trav och galopp).


Den absolut bästa ritt som jag har sett, är Åsa Nilsson på sin fux Fritz, när de red för Julio Borba för några år sedan på Rockelstad slott tror jag det var. Åsa kunde rida en ritt på vanlig tygellängd, sedan red hon samma på hängande tygel och hästen lika fantastisk! Det var "breathtaking"!De längre komna ekipagen på de senaste AR-kurserna som jag har beskådat, har jag som sagt inte sett det resultatet, utan snarare det som ger motståndarna till AR rätt - brist på energi. Min fråga är: Varför blir det så? Vad missar ryttarna, eller är detta deras mål? Traven går i skrittempo utan svävmoment och svikt i steget, det blir mest bara stumt.


Vad säger tränarna om detta? Är det en del av vägen eller vad händer sedan?


Piaffen kommer inte, istället kortar ryttarna upp hästen genom handen och därmed försvinner energin och för att få hästen att röra på sig blir det ett ivrigt piskande med pinnen på hästens bakdel. Hästen går i en långsam, markbunden travtakt. Ser inte ryttarna att det brister? Ser inte tränarna att det brister? Är detta inte brister?


Det låter vackert och fint i filosofin, men är AR överlag egentligen vackert? Vad är det vi ser? Är det avvikelser från ”normala ekipage” som jag ser? 


Ett åtminstone bildskönt ekipage som jag har sett på sistone, är Christofer DahlgrenFardelejo. Dit vill jag att AR-ridningen ska leda. :)

Av Frida - 11 maj 2007 21:06

I onsdags for Erik och jag iväg med Perla för att hon skulle få den sista av grundvaccinationssprutan. Perla klev på snällt och stod sedan lugnt i transporten under de tre timmar som vi var iväg. :)


Idag har jag packat allt (tror jag) som jag behöver inför helgens kurs i Laxå. Tyvärr hade den ordinarie kursplatsen drabbats av misstänkt A2-virus, så kursen blev hastigt förlagd till ett annat stall/ridhus i närheten istället. Nu hoppas jag bara att färden dit ska gå bra. Nu är det läggdags!

Av Frida - 10 maj 2007 23:07

I takt med att det är mycket att göra på jobbet och mycket hemmavid som ska fixas, så hinns inte bloggen riktigt med alla gånger. Ikväll har vi tittat på semifinalen i Eurovision Song Contest, och snart är det läggdags.


I helgen ska jag och Marion på Hanna Engström hästkurs i Laxå. Marion ska rida, och jag är med som fotfolk. Det ska bli spännande att se någon som man känner rida. Tydligen är Hanna duktig på Kallblodstravare, vi får se vad hon har att förmedla till oss. :)


Det dröjer ju ännu ganska länge innan det är dags för mig och Marion att åka till Christofer Dahlgren på en veckas ridkurs. Vecka 32 ska vi åka dit och det ska bli så spännande! Jag vet ju med mig att jag har en hel del som måste förbättras, men hitintills har jag inte hittat någon tränare som jag har fastnat för. Christofers engagemang har jag sett med egna ögon, och jag vet ju också att han förmodligen är en ganska stor naturbegåvning.


Sedan BB-sadeln stoppades om så ligger den mycket bättre på Titan. Ingen bakvikt i den längre och den är mjuk och fin i stoppningen. Jag pratade i förrgår med Louise som haft med sin BB-sadel till sadelmakeriskolan i Tärnsjö. Själva konstruktionen som sådan var ypperlig tyckte de, men arbetet var hafsigt gjort. Sadeln var inte rak från fabriken, men de på skolan rättade till den så mycket de kunde. Jag tror att tillverkarna har bättrat på sadlarna genom åren, men de första exemplaren är det väl lite si och så med hantverksmässigt. :/


Till hösten kommer vi flytta hästarna till samma stall där Marion har sina två inhysta. På anläggningen finns det ridhus, så vi slipper det eviga farandet med hästtransporten, som ju tar ganska mycket tid.

Av Frida - 2 maj 2007 20:59

För tillfället är dagarna fyllda till bredden av aktiviteter, därför blir det inte alltid så mycket skrivet här.

Jag har läst Katrin Wallbergs gästbok en del på sistone. Just nu är det visst en del åsikter om några bilder i hennes bok. På bilderna finns tydligen ekipage som inte alls vill vara med i Katrins bok. Nu senast har något inlägg handlat om hur vi egentligen rider våra hästar. Rider vi dem så att vi kan se glädje i deras ögon, eller bryr vi oss mer om vår egen tillfredsställelse? Ser hästens blick ut att vara fylld av liv efter ridturen, eller ser den tom ut? Väldigt tänkvärt tycker jag.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards