Alla inlägg under januari 2008

Av Frida - 24 januari 2008 15:32

Igår var vi med Perla till Torbjörn på Djurtandvårdskliniken. Anledningen till besöket var att Perla har börjat fippla med bettet väldigt mycket, så gjorde hon inte alls tidigare.


Väl hos Torbjörn konstaterade de snabbt att Perla hade två vargtänder i överkäken som behövde tas bort. I övrigt såg hon väldigt fin ut i munnen och fick med beröm godkänd munstatus. :) 

När vi var på mottagningen, var det också där ett antal utländska veterinärer som var där för att lära sig mer om hästars tänder - ett bra initiativ tycker vi!

Torbjörn berättade att det är ganska vanligt - än idag - att veterinärer använder hammare och mejsel för att ta bort tänder på hästar. Tänk dig själv om tandläkaren använde sådana verktyg i din mun - usch!´

Efter borttagningen av tänderna fick vi varsamt leda ut Perla till en av boxarna utanför, där hon fick stå en stund för att kvickna till. När hon började se lite piggare ut gick vi ett par vändor med henne på parkeringen för att hon skulle vakna ytterligare, sedan lastade vi in henne i transporten och åkte hemåt.

Av Frida - 16 januari 2008 17:44

Erik och jag har bestämt oss för att vi vill flytta Titan och Perla till ett ställe där vi har en bekant som har Nordsvenskar. Nya stället blir i så fall lösdrift med fri tillgång på hö och vatten. Stora rejäla hagar som inte blir så leriga.


På söndag ska vi ta med hästarna och se ifall de funkar ok att gå tillsammans, ett prov på att släppa ihop dem i hagen tillsammans alltså. Jag håller tummarna för att det går vägen! :D

Av Frida - 8 januari 2008 14:56

Jag har nu varit rejält dålig i influensa ett tag, och den håller fortfarande i sig. :(


Erik och jag skulle gärna vilja bo på en egen gård, men sådana är inte lätta att finna idag, särskilt inte med tanke på prisläget, så är det svårt att även om man finner en trevlig gård, så rusar priset iväg med budgivning.


Just nu är det fruktansvärt lerigt i hagarna, och det finns inget gräs kvar att pilla i för hästarna, jag tycker synd om dem faktiskt. Hade man ett eget ställe på några hektar, så kunde man skifta hagar mellan sommar och vinter.


Få  se när jag kan tänkas bli frisk, och börja rida Titan igen. :)

Av Frida - 4 januari 2008 22:28

jag skrev i bloggen sist ser jag. Hösten har varit tung bitvis, dels pga mörkret som kommit och som gjort att tillfällena att rida ut har minskat drastiskt. Sedan har det inte alla gånger känts bra ridmässigt, och då är jag inte särskilt inspirerad av att skriva av mig heller.


Under hösten har vi varit på kurs på Gesta Gård för Christofer under en helg. Titan var som vanligt väldigt duktig och jag fick även prova Christofers

Epona på Titan, vilken kändes väldigt bra!


Under en tid har Ecuyern inte känts ok att rida i, Titan blev väldigt oliksidig ett taag, så jag har under en längre tid skippat Ecuyern när jag tränat i ridhuset. Bristen på sadel har bidragit till att jag i mer eller mindre utsträckning har kasat omkring på Titans rygg. Eftersom han är så pass bred och jag så pass kortbent, har jag svårt att räcka om honom, dessutom har hans Nordiskropp begåvat honom med lite extra sidfläsk, och det gör att det blir än svårare att sitta riktigt bra. Det samlande arbetet har därför inte alltid varit vår högsta prio att jobba med, istället har vi tränat vidare på skolorna och sidförflyttningar, piruetter osv.


Erik och jag gjorde ett försök till att hitta en medryttare till Titan, men dessvärre ändrade sig hon efter att ha varit ute 1 (!) dag och därefter drog hon sig ur. Jag vet inte om det berodde på Titan (han kan vara ganska ohyfsad mot nya personer) eller om hon tyckte det var för långt att åka. Efter det har vi inte letat efter någon ny medryttare, men visst, det vore onekligen skönt med avlastning ett par dagar i veckan. :)


Just nu är jag inte alls kry, riktigt krasslig ska sägas. Ont i halsen och förkyld. Trots det red jag Titan lite grand idag och han gick väldigt fint sade Erik. Jag kände mig tyvärr ännu sjukare efter ridpasset, så vi får se vad morgondagen innebär, om jag mår sämre eller bättre än idag...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards