Alla inlägg under september 2010

Av Frida - 26 september 2010 14:30

Idag är det söndag. På lördag åker jag hem. Alltså är det mindre än en vecka kvar av min vistelse i Danmark.


Jag har fortfarande inte fått något svar från veterinären som ska utföra en veterinärbesiktning av Titan, innan hemresan. De förstod inte engelska bra, så jag fick ett papper via mail att fylla i uppgifterna på. När jag mailade dokumentet ifyllt tillbaka, så bad jag om att få en bekräftelse på att de fått det. Den bekräftelsen har jag inte fått, så jag vet faktiskt inte ifall det kommer någon veterinär på fredag..?


På tisdag kommer i alla fall Erik hit!  Han kommer på tisdag kväll så på onsdag får Franzi och jag förhoppningsvis lite hjälp med att kratta ridbanan. Det går så mycket fortare när man är flera!   


I morse var det min tur att gå upp tidigt. På lördag och söndag turas vi om att ha sovmorgon. Den som går upp tidigt fodrar alla hästar, släpper ut dem som ska ut osv. Sedan mockar vi tillsammans lite senare på morgonen när vi har ätit frukost tillsammans.

På söndagar sopar vi alltid boxgallrena rena från spindelnät, och denna söndag är ju min sista söndag, så det var sista gången som jag gjorde det.

Av Frida - 24 september 2010 12:37

Gårdagens lektion innebar fortsatt arbete med samling för att förbättra galoppen. Jag fick träna på att samla öppna, sluta och böjd rakt fram i skritt och trav i båda varven. I samlad trav fattade jag sedan en galopp under några steg för att åter igen bryta av till trav, med bibehållen samling, eller t o m mer.


Titan kändes lite trött, jag tror att han kan ha träningsvärk, men han försökte gott ändå.


Idag gjorde vi samma sak, några fattningar blev riktigt bra och även avbrotten. Försök att gå in i halva steg från samlad galopp, men det är svårt, det är lätt att galoppen ränner iväg eftersom Titan inte är stark nog.


Efter att vi var klara med allt här hemma igår, åkte Franzi och jag tillsammans med Bent och Bianca till stranden i Gedser (tror jag det heter). Det är så långt österut som man kan komma, och ganska långt ner söderut i Danmark.


Det första vi gjorde var att ta en fika, men det var inte lätt att hitta ett café som fortfarande hade öppet. De flesta har säsongsöppet, när turisterna är som flest. Nu är det i slutet av september och de flesta turisterna har åkt hem.


   

Franzi passade också på att känna lite på vattnet, som ni ser ovan. :-)


Det var riktigt skönt att komma iväg en liten stund. På vägen hem tog vi en annan väg, där vi passerade flera typiska danska hus, med halmtak. Jag passade på att ta kort på ett hus, som var riktigt fint:

 

Väl hemma sedan var det dags att äta den mat som vi förberedde i förrgår. Vi blev ju då bjudna på middag hemma hos Bent och Bianca, så vår egen mat förpassades till kylskåpet igen, halvfärdig.

Efter att vi var klara med alla stallsysslor och kvällsfodrat hästarna, var det äntligen dags att äta. Det var ungsrostad potatis med paprika, zuccini, tomater, ost och fetaost:

 

Av Frida - 23 september 2010 11:22

Idag är det torsdag och det var verkligen ett tag sedan jag skrev något här. Anledningen är att jag har varit så trött den senaste tiden, så jag har inte orkat. Katherina, en veckoelev här för några veckor sedan, berättade att fysiskt arbete är mycket jobbigare för hjärnan än t ex att räkna matte.


Arbetet med Titan går i alla fall bra.    Stundom har han inte riktigt orken, det blir väldigt intensivt med träning på ridbanan varje dag. Jag tycker mig se att han har lagt på sig en del muskler på bakdelen och bakbenen. Över lag går han nog också ner i vikt, sadelgjorden sitter inte lika tight nu som när jag kom hit.


Titan går i hagen tillsammans med Franzis häst Goldie. Goldie är ett halvblod på ca 165 cm, så han är ganska så stor. Till en början gick de i separata hagar, men efter några nätter bredvid varandra, och även i boxarna bredvid varandra, så släppte vi ihop dem i den stora beteshagen. Inget nämvärt hände, och nu verkar de vara riktigt bra kompisar.


Detta är nu min näst sista vecka här, så snart är det dags att fara hem. Arbetet med hästarna är detsamma, dag efter dag. På morgonen stiger vi upp 5.20 för att hinna ut till hästarna vid 6, och det arbetspasset varar fram till halv nio.


Igår blev Franzi och jag bjudna på middag hos Bent och Bianca. De hade lagat lax och ris - jättegott!   Franzi och jag hade förberett middag inomhus, men vi sparar den till idag istället, det kan vara skönt att ha "snabbmat" klar att bara köra i ugnen en kort liten stund.


Bent hade arbetat på en gipsskulptur, som stod kvar på bordet. Vi pratade lite om modellering och konst överlag. Han har också en uppsättning målningar på gamla ridmästare från Lobelia Barker. Tavlorna är riktigt häftiga, ni kan se dem på hennes hemsida, om ni klickar på hennes namn här.   Det vore kul att kunna måla så, eller ha tid för att skulptera, men jag tror att man måste ha vissa baskunskaper innan man ger sig på det.

Av Frida - 18 september 2010 13:50

Igår var det fredag igen, och alltså sista lektionen innan det var dags för helg. Jag försökte peppa Titan så gott det gick innan och han kändes faktiskt relativt positiv när vi klev in på själva ridbanan. :-)


Vi gjorde samma arbete som i torsdags, dvs samling i skritt, trav och galopp. I skritt och trav gick det mycket bra, Bent kommenterade inte så mycket om hur jag skulle göra, utan sade när det var bra.


I galopp vill Titan samla sig mer än vad han har styrka till, resultatet blir att han häver sig upp med huvudet. I detta läge måste jag skicka inner bak framåt, och jag måste säga att det ändå gick relativt bra. Vänster galopp var nog något bättre än höger, men samling upplevde jag som lättare i höger varv.


Bent gav mig i uppgift över helgen att fundera ut en plan över hur jag ska fortsätta jobba Titan hemma. Jag har lite idéer om det, men jag ska fundera ut ordentligt och anteckna hur jag ska bära mig åt. På måndag ska jag sedan redovisa hur jag tänkt arbeta hemmavid.

Av Frida - 16 september 2010 17:49

Efter att ha varit ovanligt trött på morgonen, och allt kändes som om det gick i slowmotion, så var det dags för dagens undervisning. Igår jobbade vi en del på att samla skritten och traven, idag fortsatte vi med det och även galoppen. Jag fick rida sluta, öppna och böjd rakt fram. Jag red bara på volten, vet inte ifall jag borde rida längs långsidorna också? Bent säger inget om det i alla fall.


Hur som helst, det gick ganska väl, får jag väl säga. Innan lektionen så gav jag mig attan på att vara positivt inställd till Titan. Han är en sådan oerhörd humörshäst, så jag tror att om jag är tyst och spänd, så blir han likadan, alltså försökte jag det omvända idag. Jag tyckte mig se redan på vägen från stallet till ridhuset, att han inte släpade hovarna i backen lika mycket som han vanligtvis gör. Inne i ridhuset stod han och gäspade (som alltid) så då blev jag lite orolig igen, men så snart han skrittade igång så kändes han mer pigg. Lite strul var det med att hitta lagom ställning och böjning, han ville inte riktigt i början, men när jag sa braaa! i en överdrivet positiv och glad ton, så mjuknade han lite. :-)


Först lite sökning framåt ner på volt - det går alltid bra. ;-) Sedan sökning framåt nedåt i sluta, samling, sökning igen, över till öppna, samling, sökning igen och så böjd rakt fram och samling. Allt detta fungerade fint i skritt, och faktiskt även i trav! :-)


Därefter fick vi prova på galoppen. Jag har en dålig ovana att luta mig framåt när Titan går uppåt, så jag motverkar hans rörelse och gör det jobbigare för honom. Bent påpekade detta för mig för några lektioner sedan, och nu anstränger jag mig för att gå med Titan i rörelsen istället. Resultatet var att Titan har mycket lättare för att samla sig. :-)


Jag red då framåt nedåt för inner skänkel på volt, sedan samling för ytter skänkel och sedan framåt nedåt igen för inner skänkel, därefter bytte jag varv och fattade ny galopp.


Jag tror att Bent var riktigt nöjd idag, det såg så ut, han hade inte mycket att kommentera. Pust, skönt!   

Av Frida - 15 september 2010 12:56

Under dagens lektion började som jag alltid gör, kolla ställning/böjning åt vänster, höger och sedan vänster igen, därefter fortsatte jag ut i vänster varv. Lät Titan sträcka ned och framåt, vilket han mer än gärna gör. ;-)


Efter att ha känt på framåt nedåt i både vänster och höger varv, började jag med att känna på sluta, öppna i båda varven i skritt och sedan trav. Titan kändes ganska ok, kunde kanske ha lite mer energi, men det var snäppet bättre än igår.


Därefter talade Bent om att vi nu skulle ägna oss åt att samla skritten och traven än mer, mer aktivt så att säga. Jag fick därför först i skritt se om jag kunde få framåt/nedåt i öppna, samla upp Titan och bibehålla sökningen, ställningen och bakbenens underträdelse, med fortsatt skrittakt. Detta har vi gjort hos Christofer Dahlgren, för flera år sedan, men nu var det länge sedan. Det gick ganska bra, lite strul med att Titan vill hänga sig på i handen, men då var det bara att hitta sökning framåt/nedåt igen och göra om. Stundom gick det rätt så fint.


Tanken är att Titan ska sätta sig baktill och höja sin framdel, sin bringa. Jag fick ta tyglarna i en hand - vips vad svårt det blev, och touchera med spöet på Titans svansrot. Personligen vet jag inte om det är riktigt bra att göra så, det kan vara bättre att använda spöet på hans lår istället. Det finns en tendens till att han tippar bäckenet, men att han rätar ut bakbenens leder istället för att böja dem. Resultatet kan då bli att hästen i själva verket höjer sitt kors, trycker upp det, med raka leder. Nåja, vi får känna oss för och se vad som händer.


Det gick ändå ganska bra, TItan förstod ungefär vad det var frågan om, och vi höll passet relativt kort för att inte trötta ut honom.


När jag tog av Titan tränset var bettet lätt skummigt. Jag har fått höra att det är bra om det är det, då rör hästen tungan i munnen. En löddrande mun tyder dock på orolig tunga, så man får tänka sig för. Så som bettet ser ut nedan tycker jag dock ser ok ut. Det var också som att Titan hade lite läppstift av skum på läpparna, så jag tror inte att han var överdrivet orolig i munnen, och det kändes heller inte som så.


Bettet:


Tillbaka i stallet tittade också jag på hans bakdelsmuskulatur. Den har verkligen förändrats sedan vi kom hit, och även hans rygg. Ryggen har blivit rakare, inte så svängd längre. Nog för att han fortfarande är överviktig, men det går inte att få honom smal i ett nafs, det är så mycket lättare att lägga på sig, än göra sig av med hullet.


Titan i stallet:

 

Efter Titan och mitt pass var det dags för Franzi och Goldi. Goldi är ett halvblod på ca 160 cm, inte så stor för att vara halvblod. Efter deras lektion såg de så här nöjda ut. :-)

 

Av Frida - 15 september 2010 11:52

Pust! Nu har jag faktiskt inte haft vare sig tid eller ro att skriva i bloggen på några dagar, men nu har jag en kort stund över! :-)


I måndags gick lektionen ovanligt bra! Titan kändes mjuk och fin och det mesta vi tränade på flöt som det skulle. Sökning framåt nedåt till höger och växla till vänster och vice versa, öppna, sluta, diagonalsluta, traversale och renvers fungerade fint i både skritt och trav. Efter avslutad lektion sade Bent: Good, then let's make the squire test tomorrow afternoon.


Sagt och gjort, igår skulle jag alltså rida väpnarprovet på eftermiddagen. Av någon anledning blev det dock ändrat, eftersom Bent och Bianca skulle iväg någonstans då, så det bestämdes på morgonen att jag istället för min lektion, skulle rida väpnarprovet. Spänd och nervös tog jag ut Titan, som för stunden kändes trött och sur. Det är svårt att förklara, men vissa dagar känns han så himla positiv till allt, och andra dagar är bara dåliga. När vi gick in i ridhuset släpade han hovarna i marken, och jag kände att oj, oj, hur ska detta gå...

Resultatet var att det gick inte bra. Ingenting fungerade fint och smidigt, det var springigt, emot handen, för lite energi osv. Jag kunde bara inte hitta rätt sätt att få Titan på humör. Inte blev det bättre av att jag inte "red fram" något heller innan, jag visste inte hur tanken var att jag skulle göra. Således godkändes inte ridningen som väpnarprov, och Bent talade också om vad som var dåligt. Måndagens ridning var så mycket bättre och det hade godkänts.


I vilket fall som helst beslöts det att jag skulle försöka igen på eftermiddagen, bara några timmar senare.

Denna gång red jag fram, jag kände då att det var inte som i måndags, Titan var inte hundra på topp, så jag var osäker på hur det skulle gå. Nåja, hur som haver så påbörjade jag själva programmet och det kändes ok, lite brist på energi, men bättre i handen. Mitt under programmet fick jag hjärnsläpp, och visste inte vad jag skulle göra härnäst, det var efter diagonalsluta undan höger skänkel, och jag hade just gjort halt i vänster ställning. Jag fick då en kort påminnelse av Bent om vad jag skulle göra, och därefter fick jag minnet tillbaka. Ibland blir det sådär, jag glömmer totalt bort mig, och det är väl en anledning till att jag ogärna rider program. Rätt vad det är blir jag osäker på var jag är och vad jag ska göra härnäst. I varje fall, jag ställde om till höger ställning, ryggade och fortsatte resten av programmet i trav, och därefter galopp på volt.

Efter avslutad hälsning var Bent bättre nöjd och godkände det. Det enda som han tyckte kunde vara bättre, var just piruetterna åt vänster, och det är ju dem som vi haft så mycket strul med. I måndags gick de så mycket bättre, men igår var de sådär. I vilket fall var det tillräckligt och skillnaden mot förmiddagen var stor, så därmed blev jag titulerad väpnare.   


Bent sade också att nu kan vi gå vidare och jobba på andra saker, vad som kommer härnäst. Bl a longerprov (vilket vi redan har klarat av då när vi blev filmade inför Marc Lubetzki), och annat.


Igår kväll åt vi middag inne hos Bent och Bianca - jättegod sallad till förräd, zuccini till huvudrätt och mascarpone till efterrätt! Det var verkligen utsökt!   Bent utbringade också en skål för mitt godkända väpnarprov. :-D


Efter en lång kväll, så var det dags för mig och Franzi att gå till sängs, och när vi kom till våra rum var klockan bortåt elva på kvällen! Tufft när klockan ringer 5.30


Av Frida - 12 september 2010 10:15

Igår åkte Gerlinde hem, och på eftermiddagen kom Franzi hit istället, så det är nu den tredje praktikanten, under min praktik, som jag har som arbetskollega här i Danmark hos Bent Branderup. :-)


I morse var således vår första morgon tillsammans, och på grund av det fick jag ingen sovmorgon denna helg, ganska tufft må jag säga, särskilt eftersom vi inte kom i säng förrän vid 23-tiden igår.


Om en stund tänkte jag jobba med Titan. Igår jobbade jag honom från marken, det är fortfarande svårt  i vänster varv. När jag jobbar honom i skritt går det bra, men så snart jag tar upp honom i trav vill han rakställa sig. På volt i trav går det hyfsat, men längs spåret går det inget vidare alls. Jag valde därför att skritta längs spåret, jobba böjd rakt fram, öppna och sluta i vänster varv, sedan tog jag upp Titan i trav från sluta i vänster varv, och då behöll han böjning och ställning! :-)


Jag får försöka lura ut och se om vänster varv kan förbättras, idag ska jag nog prova att rida honom också, för att se hur han är då.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards