Direktlänk till inlägg 10 augusti 2014

Hemkommen från sommarakademin i Danmark 2014

Av Frida - 10 augusti 2014 11:06

Sent inatt kom Erik och jag hem från årets sommarakademi i Danmark. Det har varit några intensiva men intressanta dagar, där bl a Torbjörn Lundström har hållit en föreläsning om hästens mun. Torbjörn bor inte så långt från oss, vi brukar åka till honom för att kolla våra hästar i munnen, det känns bra att ha en så kunnig och insatt person nära. :-)


Den stora skillnaden i år mot tidigare år var att vi hade med oss hästtransporten till Danmark. Gloria har nu nämligen fått ett nytt hem hos Michelle Wolf på Engården i Danmark. Det är inte Michelle som ska ha Gloria, utan en familj med ett par yngre döttrar. Erik och jag tycker ju mycket om Gloria, men hur det än är så blev hon inte fullt så stor som vi trodde att hon skulle bli, hon kommer nog landa på maxad C-ponny ungefär. Höjden är väl inte det största problemet, utan att jag känner att hon är för nätt för mig, så det kändes som om detta beslutet var det bästa för Glorias skull. Det är inte utan att det känns vemodigt förstås, och vi är båda ledsna och nedstämda över det.    Jag tror dock att Gloria kommer få det bättre i Danmark än vad vi kunnat erbjuda henne, men för oss känns det som att ta avsked av en kär vän. Trots allt har vi ägt Gloria sedan hon var 1,5 år gammal så hon har ju tillbringat större delen av sitt liv hos oss.


Hästar är unika personligheter, har man sålt en så kommer den aldrig mera igen. Säljer man en bil, eller någon annan sak så går det ju att köpa en likadan igen om man saknar den, men en individ är en individ. Sorgen och saknaden efter Gloria kommer förstås stanna hos oss länge.   


Det jag ska ta itu med nu är är att uppdatera ridderskapets hemsida. Både väpnarprovet och riddarprovet ändrades förra året, nivån på dem höjdes. I år var första gången de nya eller uppdaterade väpnarna/riddarna togs upp i ridderskapet. Jag tycker att det är bra att ridderskapet utvecklas så att lägstanivån successivt höjs i takt med att ryttarna faktiskt blir duktigare och duktigare. De som har gjort det nya väpnarprovet, eller uppdaterat sitt gamla, är nu fullvärdiga medlemmar i ridderskapet, så listningen på hemsidan kommer se lite annorlunda ut när jag är klar med den.    


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards