Alla inlägg under maj 2011

Av Frida - 31 maj 2011 21:51

Jag har just läst färdigt boken Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. I grova drag handlar det om hur intag av socker och stärkelse gör att blodsockret skjuter i höjden och får insulinet att följa med upp för att hålla blodsockret någotsånär stabilt. De som utvecklar diabetes lider av att blodsockret blir för högt och då skadar det de små blodkärlen i kroppen. Diabetiker bör äta en lågkolhydratkost.


Om vi tittar på hästsidan har vi diabetiker där med, i form av insulinresistenta hästar. De karakteriseras utseendemässigt av att de har fettdepåer längs mankammen, vid bogbladen, vid svansroten (och kanske någon mer stans som jag har glömt). De drabbas ofta av fång.


En insulinresistent häst bör ju då med samma resonemang som för människor, äta lågkolhydratkost. Dagens grässorter har hög halt av kolhydrater, lättlösliga sådana. För hästarnas väl och ve borde vi väl odla grässorter som är har naturligt låga halter av kolhydrater. Jag har läst att just ängsgröe ska ha det, men vilka fler grässorter finns det?


Följer man logiken i "Matrevolutionen" så ger också en kost med höga halter av kolhydrater större hunger när blodsockret sjunker. Borde det inte fungera likadant på en häst? Det sägs att IR-hästar har en omåttlig hunger, och slutar aldrig äta. Även fastän de äter lite gräs, men det är gräs som har höga halter av kolhydrater, så borde de fungera likadant som människor och fortfarande ha hungerskänslor. Om de istället fick äta föda fattig på kolhydrater, skulle de kanske nöja sig och bli mätta på mindre mängder föda, även om de nu är djur som äter de flesta av dygnets timmar. IR-hästar har ett nästan maniskt behov av att äta, tycker jag det ser ut som. De glufsar i sig gräset. "Normala" hästar äter inte lika hetsigt.


Värt att fundera på...

Av Frida - 9 maj 2011 23:58

Nu är Erik och jag äkta makar! :) Det innebär också att vi kan pusta ut lite grand och jag kan ta itu med saker som jag legat efter med, bl a en del på sidan akademiskridkonst.se. Just nu blir det dock inte, för nu är det läggdags. God natt!   

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards