Alla inlägg under oktober 2006

Av Frida - 20 oktober 2006 18:18

Nu är tentorna avklarade för denna period, äntligen!Jag sitter just nu och funderar på om och hur jag kunde bygga om hemsidan. Det finns så mycket roligare sätt att bygga upp den på. Jag får se om det blir något av mina tankar, lite förändringar på layouten blir det säkert, fast jag vet inte när.Perla hade 37,9°C idag, efter att hon och Titan sprungit runt i hagen efter att ha hört skott från jägare. Hon verkar vara sig själv nu, det känns skönt.Regnet öser ner här, hoppas att det blir bättre i helgen, för då får jag besök av en kompis och tanken är väl att vi ska ta ut Titan på en liten ridtur.Jag såg att ridbanan i hagen är nedriven, vet inte om det är hästarna eller några vilda djur som åstadkommit det. Nu när det är jakt så blir det ju lite oroligt i skogen.

Av Frida - 19 oktober 2006 16:38

Igår fick jag kontakt via mail med en kvinna som erbjöd sina tjänster som djurkommunikatör. Hon håller på och lär sig och erbjuder sig att kommunicera på distans med djuret genom att få en bild på det samt namn och ålder på djuret. Om man var nöjd med hennes svar betalade man, om inte behövde man inte betala.Det var ganska intressanta svar. Jag ska lägga in en fil om mailkonversationen med tillhörande bilder på hemsidan, så får ni själva avgöra. ;)

Av Frida - 18 oktober 2006 16:44

Så här ser det ut i hagen nu. Vackert landskap men också ett tecken på att sommaren är borta och vintern i antågande...

Av Frida - 18 oktober 2006 13:15

I förrgår hade vi veterinären ute. Det rörde sig troligen om en luftvägsinfektion på Perla, så hon fick medicin mot det och så tog veterinären blodprov för analys. Blodprovet visade sedan på en lättare infektion, ifall det hade funnits skäl så hade veterinären även skickat in blodprovet för analys för Ehrlichios. Detta gjordes nu inte, då det som sagt troligen är en luftvägsinfektion. Perla har ju hostat de senaste dagarna. Inte konstant, utan då och då, men förut har hon aldrig hostat så länge vi har haft henne.Tempen igår em låg på 38.0, lägsta hittills på många dagar. Hon verkade mycket piggare också, så jag hoppas att hon är på bättringsvägen.Vinterhagen är nu klar för bruk. Det ska bara ner jordspett och ett elaggregat kopplas in.

Av Frida - 16 oktober 2006 13:09

Sedan tre dagar tillbaka har Perla haft hög feber. Vi vet inte vad det beror på, så idag kommer veterinären ut, förhoppningsvis kan de ställa en diagnos och få henne frisk snarast. Det är väldigt ledsamt att se henne så hängig som hon är nu, hon har ont av febern, det märks väl.Samtidigt har bärrandsröta blossat upp på alla hovar. Hovslagaren hittade ett kraftigt angrepp på höger fram sist han var här, men nu visade det sig igår när vi krafsade lite i hovarna att angreppen finns på alla hovar. Jag tror att det beror på de leriga hagarna och den temperatur som råder ute just nu. Så fort vi kan ska vi nu stalla in hästarna, måste bara få stallet och hagen klara tills dess.

Av Frida - 14 oktober 2006 08:09

Idag ska Erik och jag sätta upp vinterhagen till hästarna, pust. Eller kanske blir det mest Erik som får göra jobbet, jag har två tentor framför mig, ett projektarbete som ska lämnas in på tisdag senast och två rapporter som jag ska kommentera.

Av Frida - 1 oktober 2006 21:14

Igår kväll gick Erik av en slump in på Blocket och av en händelse såg han ett Tranesläp årsmodell 1999 till salu för, enligt oss, ett mycket förmånligt pris. Vi tyckte bägge att det lät som ett väldigt attraktivt pris i annonsen och av bilden på transporten att döma var den inte i anmärkningsvärt dåligt skick. Efter ett snabbt samtal till annonsören visade det sig att vi var de första som ringde på släpet och vi bestämde i all hast att vi skulle ta en titt på släpet under morgondagen (läs idag).Idag klockan tio var vi på plats för att beskåda släpet. Visst fanns det en del skavanker här och där, men inget som inverkade på funktionsdugligheten. Nu var det ju så att vi hemma hade ett Tranesläp från –93 och det har vi lagt ner lite tid på att måla om invändigt, bytt takventil etc, det är med andra ord i ett bra skick. Vårat släp är relativt sett till åren i ett bättre skick och har vissa fördelar jämter det nyare släpet. Vi visste inte riktigt hur vi skulle göra, om vi skulle slå till eller inte, men eftersom tidens tand ändå gör sitt så bad vi säljaren om några timmars betänketid.På vägen hem diskuterade vi fördelar och nackdelar med de olika hästtransporterna. Vi åkte och tog en noggrann titt på vår egen transport, därefter beslöt vi oss ändå för att köpa transporten vi sett på annons. Fördelarna övervägde nackdelarna.Nu är vi alltså för tillfället ägare till två hästtransporter! Eftermiddagen ägnade vi åt att skrubba nyinköpet utvändigt och invändigt. Invändigt var det alldeles svart, och trots att vi inte tog mer än det värsta av lorten så var det ändå stor skillnad före och efter skurning. Under veckan ska vi prova att köra med häst i transporten så att vi ser att den inte uppför sig konstigt eller annat med last i. Om allt går bra så säljer vi våran gamla transport.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2006 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards