Alla inlägg under februari 2013

Av Frida - 12 februari 2013 22:00

Idag blev det till att träna hästarna i snöyra, ett ridhus vore skönt så här års... Men, men, det är bara att stå ut och hoppas att våren kommer snart!


Eftersom det snöat så mycket så var det en hel del snö på ridbanan, Titan tyckte nog att det var lite tungt att röra sig i eftersom han inte lyfter så mycket på sina ben. Vänster bak var lite jobbigare idag som i öppna i vänster varv, så jag fick jobba på lite extra med min vänstra skänkel. Nu upplever jag det inte som att han hänger sig på bettet längre, faktum är att han kommer upp lite väl högt med sitt huvud att jag skulle kunna ha användning av ett bett med lite hävstång på, för att uppmana honom till att länga ut sin hals. Jag tycker att han formar sig fint efter mina sittben nu, så egentligen skulle jag kanske prova den portugisiska unghäststången på honom nästa pass.... Får fundera på det.

Vi jobbade på samling i skritt och övergång till halva steg/samlad trav, utan att tappa schwunget i ryggen. Det är jobbigt att Titan är så stor, mina ben är så korta och han har så himla mycket vinterpäls att det är svårt att känna hans mage tydligt, det blir väldigt oprecist i skänkelläget tycker jag. Till nästa vinter får jag överväga att raka honom mer, så att det inte blir så mycket vaddering mellan mig och honom. Han har ordentlig björnpäls vid magen också, så det är inte någon tunn halvblodsvinterpäls vi snackar om!

Traven kändes ganska fin också, jag lät honom länga ut den lite mer och han tog för sig ganska bra. I galoppen känns det att Titan har blivit starkare, han orkar lyfta sin framdel högre nu. Höger galopp är bättre än vänster galopp, men vänster kändes okej för dagen. Det har säkert en del att göra med att han och Disto leker en del i hagarna tillsammans, för så här har Titan inte känts förr om vintrarna när han inte har varit fullt igång.

 


Sedan tog vi ut Gloria. Jag började med att träna henne från marken, sedan longera henne i alla gångarter plus att öka volten och göra sluta på volt och samling i både skritt och trav. Det gick jättefint och galopperna gör hon bra nu. Hon är en häst som verkligen speglar sin människa. Jag har gjort som så att jag har tagit ett galoppsprång då jag har uppmanat henne att galoppera, det har fått henne att göra just ett språng in i galopp. Om jag dämpar mig och inte hoppar fullt så mycket uppåt, så tar hon galoppen utan ett så kraftigt språng. Annars är det inte några direkta problem att få henne att rulla in i galopp.

När jag var nöjd med longeringen, så kastade Erik upp mig på hennes rygg. Jag förmanade Erik att tänka på att vara ett stöd till mig och att inte föregå hjälperna, så att min hjälp är den primära och att inte Gloria vänder sig till Erik för att fråga vad hon ska göra. Det är inte helt lätt att longera och bli longerad. Jag märkte att Gloria så lätt reagerade på vad Erik gör. Efter lite missupfattningar mellan Erik och mig där jag kände att min sinnesstämning påverkade Gloria, så jag bad Erik om att tänka sig för och bara följa med i det jag gjorde. Jag fick säga till Erik att vara helt tyst och bara lyssna på vad jag sade, inte svara emot, bara acceptera, då det var svårt för mig att koncentrera mig på det jag försökte åstadkomma.   Då gick det fint, jag slappnade av, Gloria slappnade av och allt flöt väldigt fint. Vi kunde göra jättefina varvbyten efter detta, då jag kunde se framför mig hur det skulle se ut och koncentrera mig på min hjälpgivning. Gloria är väldigt känslig, är smart och lär sig fort, så bara hon fick en ensam signal så följde hon jättebra.

Efteråt sade jag till Erik att han bara måste lyssna till vad jag säger rakt av, utan att ifrågasätta. Jag får själv säga till om precis allt han ska göra så att vi har en klar kommunikation. Det är verkligen svårt, för vanligen när man longerar är man van att föra kommandot, men här ska longören mer eller mindre agera som den som följer i dansen. Jag ger signalen, Gloria följer den och Erik följer Gloria, då fungerar det!   Nåväl, vi ska öva mer och bli duktigare på detta tillsammans. Snart hoppas jag kunna rida bra på egen hand på Gloria.

 

 

Perla jobbade jag bara i kapson idag. Hon kommer inte fram med sitt vänstra bakben, utan blir lätt kort i steget på vänster bak, det syns i alla övningar. I höger varv tappar hon lätt vänster bak utåt, men även i vänster varv tappar hon hela bakdelen utåt. För att träna hennes bakben bättre, så jobbade jag främst längs spåret och bad henne samla skritten och komma upp i tvåtakt med framkliv. Hon gjorde jättefina steg, mjukt och fint. Några gånger blev hon spänd och började bredda bak, men då fick jag pusta ut och så började vi om, då gick det bättre. Hon lade sig inte på framåt i kapsonen, utan gick kvar där jag bad henne vara. När jag berömde henne och stannade så sänkte hon huvudet och slappnade av.

Efter arbetet längs långsidorna tog jag upp henne i trav på volt och kollade av bakbenen igen. Hon var mycket jämnare och kunde till och med fatta vänster galopp utan att det blev jämfotahopp med bakbenen. Dock svårt att hålla galoppen, men det fick så vara med några skapliga språng.

Det sista jag gjorde var att försöka få fatt i slutan i skritt i vänster varv på volt, så att hon inte tappar ut bakdelen i den volten. När hon tappar höften utåt i vänster varv, så behöver jag kunna få fatt på den igen och jag behöver även kunna få fatt på höger bog. Jag fick med henne väldigt väl i slutan och kunde göra några steg i sidepass då Perla kom emot mig, så det var bra.    Just det att hon vågar komma mot mig och följer när jag ber om det är fint, så att hon inte springer bort från mig.

När jag ber Perla om något som hon inte riktigt förstår, provar hon med tusen olika saker. Många gånger provar hon med att springa eller tillföra mycket energi ifall det är det jag vill? När hon förstått att jag inte vill att hon ska springa fort eller bort från mig, så försöker hon med annat så länge hon inte blir stressad, för då ökar hon energin igen. Det är lite svårt att få henne att tänka, hon vill gärna röra på sig mycket och fort. Galopp är kul och kanske också mentalt frigörande för henne? Bara det att när Perla får bestämma, så tränar hon sig inte liksidig och det är den biten vi ska försöka arbeta med - liksidigheten.   Hon är en väldigt känslig häst, med mycket arbetsvilja men också lite svårt för sig i kroppen. Det är bra att hon har lätt för traven, för med hjälp av den hoppas jag att vi kan förbättra galoppen framöver. Den är bättre nu än vad den har varit, men det går långsamt framåt. Hon och Gloria leker inte så mycket i hagen som killarna gör förmodar jag.

 

Av Frida - 2 februari 2013 16:15

Nu är veckan i Hällekis över för denna gång. Lagom när Perla och Gloria dämpat sig och blivit lite lugnare där, så var det alltså dags att åka hem.


Igår morse började jag med att träna Gloria för Christofer. Jag gick in i ridhuset en god stund innan det var dags för lektionen, för att jobba igenom Gloria i longeringen och känna att det funkade från marken. Jag tyckte att Gloria svarade fint, både i skritt och trav. :)

När Christofer kom in i ridhuset hade Erik och hans föräldrar också kommit. Erik fick därför ta Christofers plats i longeringen när jag satt på Glorias rygg. Med Erik som stöd följde vi volten, ökade volten i öppna och minskade volten i sluta, både i skritt i trav. Det var lite ovant med Erik som longör, det tar nog lite tid innan han kommer in i rollen. Som longör när ryttaren sitter på, gäller det att ryttaren får vara den primära hjälpen och att longören endast understödjer ryttaren. Detta så att hästen är uppmärksam på ryttaren i första hand och longören i andra hand. På det stora hela gick det ändå bra. :)


Därefter fick Gloria gå ut i hagen och vi tog in Perla istället, för att jag skulle träna med henne för Rebecca.

Jag började med att tumla Perla (gå sidepass längs sargen) för att kolla så att hon var lugn och sansad och med mig. Jag tyckte att hon verkade lugn ganska omgående, så jag övergick till att gå bredvid henne och stanna. Även där gick hon fint bredvid.

När Rebecca kom in provade jag att träna för att parkera Perla, dvs kalla in hennes bakdel mot mig, jag gick sedan sidepass med henne mot mig och avslutade med att kalla in bakdelen igen. Det gick också fint, åt båda varven. Visst kan det bli bättre koordinerat, men jag kände ändå en bra närvaro från Perlas sida.

Därefter gick vi över till att träna på inkallning. Jag kunde nästan med en gång få henne att fokusera på mig och söka mig, så vi satte grimman kring halsen på Perla istället. Perla följde fortfarande fint och jag fick bra kontakt med henne, det kändes väldigt bra. Hon var lugn och sänkte huvudet, stannade med det nere. Därpå plockade vi av grimman och jag höll grimskaft och grimma i handen medan jag gjorde samma övning. Otroligt nog kunde Perla följa mig lika fint här, fastän hon var helt lös! :) När hon sökte mig och jag stannade och satte mig när, sänkte hon huvudet igen och stod med mjuk blick och avslappnade öron. Samtidigt med detta tränade Christofer veckans andra veckoelev i andra delen av ridhuset, så det kändes verkligen stort att Perla kunde ha kvar fokus på mig trots detta, och trots att Gloria ropade efter henne. Jättehärlig känsla! :)

Efter detta avslutade vi träningspasset. :) Jag bytte utrustning på Perla och satte på hackamooret med läderrem över nosryggen istället för den breda vadderade plattan. Jag har haft den tränsningen på henne hela veckan och har faktiskt inte upplevt något negativt med den, det har fungerat bra. Hon har känts väldigt avslappnad och tillfreds på bettlöst alternativ, så jag tror att det är vår grej. :)

Jag hade ju inte med någon sadel denna vecka, eftersom jag hade trott att det skulle bli markträning bara, så jag har haft en vojlock och mjuk resårgjord som underlag att sitta på.

Perla vaknade till och blev lite mer orolig när jag bytt utrustning och hon skrek efter Gloria. Så länge man håller hennes hjärna sysselsatt och man har kommunikation sinsemellan så koncentrerar hon sig på sin människa. Nu blev hon dock spänd igen när jag skulle sitta upp. När jag parkerade henne vid pallen så ville hon gå iväg, jag fick därför göra om parkeringen en gång och då stod hon kvar. När jag skrittade på volten fick jag ta in henne i skolorna för att få henne att börja tänka. Öppnan är en rörelse som sägs få hästen lugnare, och så upplever jag det. Öppnan kan göras på volten, eller för att få volten större. Slutan kan göras på volten, eller för att få volten mindre. Öppna är lösgörande och ökar bakbenens sving mot tyngdpunkten. Slutan är samlande och kan få hästen att korta sin steglängd.

Jag fick träna på att Perla skulle söka min hand, sträcka sin hals framåt och nedåt och sedan behålla bakbenens sving mot tyngdpunkten även fastän formen blev lite högre. Det är lätt hänt att steget baktill blir avkortat om hästen blir spänd. Med Perla är det en balansgång mellan att sträcka sig framåt nedåt och behålla lugn takt, eller att börja springa på fortare. Jag ska träna på att hon behåller ett lugnt fint steg även fastän hon går med huvudet relativt lågt placerat så att inte låg form = fort och hög form = långsamt. I sin avart blir det "snabbt och springigt" kontra "kort och spänt". I båda fallen saknas framkliv av bakbenen mot tyngdpunkten, utan de skyfflar på bakom hästen mest.

När Perla lugnat sig lite kunde jag rida bättre fram i en avslappnad form med lite mer vil på steget. Vi kunde samla skritten upp mot halva steg/piaff och ta ner traven närmare halva steg/piaff.

Jag red skolorna längs sargen. I höger varv lutar hon sig gärna mot sargen med vänster bog och tappar framklivet med höger bak så jag höll ut lite från sargen för att bättre få bogarna fria. Samma sak här, behålla ett sansat tempo med framkliv mot tyngdpunkten i öppna och sluta och mjukt kunna växla mellan skolorna utan att det känns som om det blir abrupta avbrott i övningarna.

Med tanke på hur spänd och stirrig Perla har varit under veckan, så tycker jag att gårdagens pass gick fint. Hon har en stark trav, så den går absolut att få fram en fin piaff och passage ur tror jag, bara hon lär sig att kliva fram med sina bakben och inte trycka på bakåt.

Det sista vi gjorde var att titta på galoppfattningarna. I höger varv kommer de sig lättare, men hon är inte riktigt stark nog att orka ett varv på galoppen. Dock luftiga språng, men vi vill ha mer att de sträcks mot hennes tyngdpunkt än att de går bakåt. Jag tror att om jag kan få en avslappnad trav i lagom tempo för galoppen, så kommer en bättre galopp ur det. Om jag samlar traven i spänning så kommer galoppen alla gånger också att bli spänd.

Vänster galopp är så mycket svårare och hon tappar lätt ut höften åt höger. Jag försökte därför få en tydlig sluta i vänster varv, avslappning och så galoppfattning. Den sista fattningen hon gjorde blev det några riktigt fina språng. När hon bröt av tappade hon dock ut bogen åt höger, men faktum är att hon behöll den bra på plats just under själva galoppen! :)

Nästa gång jag tar med Perla till Hällekis ska jag träna för Rebecca på att ta med fokus upp på ryggen. Perla flyger lätt iväg och blir okoncentrerad så fort man befinner sig på ryggen. Nu har det ju fungerat jättebra när jag tränat för Rebecca, jag har kunnat få hennes fokus och hon har blivit lugn och trygg med mig från marken. :)


Efter lunch var det dags att träna med Gloria för Rebecca. :) Jag tumlade Gloria längs sargen lite först och eftersom det kändes som att hon var med mig så ledde jag henne lite bredvid mig. Jag tycker att hon var ganska närvarande, lugnare kan hon vara, men det var skillnad mot tidigare dagar.

Vi började med att träna spansk skritt längs långsidan och det märktes på Gloria att hon med en gång visste vad som var på gång. Det var inte så svårt att gå framför henne, så jag bytte position och gick vid sidan av henne. Hon kom upp bra med frambenen och tog med sig bakbenen fram också.

Vi gick över till att träna lite bugning längs andra långsidan och här kändes det också som att hon börjat förstå att hon skulle lägga över vikten på sina bakben och sjunka ner med framdelen. Efter några bra försök gick vi tillbaka till andra sidan sargen igen och fortsatt med den spanska skritten. Nu var det inga problem att gå vid sidan av Gloria, så Rebecca kastade upp mig på Glorias rygg. Gloria var inte alls bekymrad om det, utan väldigt fokuserad på uppgiften och ivrig. Rebecca hjälpte till i början med att använda spöet och ge godis när jag klickat. Sedan kunde jag ta över både spö och godis själv. Gloria blev uppmärksam på vad jag gjorde från ryggen och gjorde några fina steg och kunde få med sig bakbenen också och när jag klickat visste hon att det var godis hon skulle få, så det kändes som att kontakten etablerades bra! :)

Tillbaka på andra långsidan tog vi lite mer bugning och det gick bättre och bättre. Gloria upplevde inte själva bugandet som lika stressande som från början av veckan, och var mjukare och bjöd på ett läge halvvägs mot marken och kunde vara avslappnad så. Vi slutade när det gick riktigt bra! :D


Den största mentala effekten av veckans träning har jag märkt med hjälp av Rebecca, så jag är jätteglad att jag fick tillfälle att träna för henne! :D Det har hjälpt massor i att få bättre kontakt med hästarna och givetvis kan jag använda båda träningssätten på hästarna. Nu har jag fått hjälp med Perlas koncentration och Glorias intresse att följa en signal. Gloria är en häst som mer naturligt söker människan än vad Perla gör och Perla har en högre arbetsvilja än vad Gloria har så nu känns det som att jag har höjt deras "sämsta" sidor till att bli lite bättre. :)


Christofer har jag haft jättebra hjälp av när det gäller inridning av Gloria då han är tydlig med hjälperna och kan hjälpa till precis när det behövs. För Perlas del har han varit ett ovärderligt vakande öga på hennes framkliv med bakbenen och samtidigt hjälp med att balansera mellan aktivitet och avslappning. Han ser precis det jag vill att en tränare ska se och stirrar sig inte blind på smådetaljer som är av mindre betydelse i nuläget.


Kombinationen av Christofer och Rebecca är verkligen jättebra, det känns som att jag får med mig alla bitar i ridningen och hanteringen från marken då, jag känner mig väldigt tillfreds med detta. :)


Det har varit intensivt att ha tränat fyra pass om dagen, men roligt! Det har verkligen varit en jätterolig, intressant och givande vecka, precis som jag trodde den skulle bli! :D

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards