Direktlänk till inlägg 18 augusti 2014

Galopp med Distinguido

Av Frida - 18 augusti 2014 10:19

Idag skiner solen igen, efter helgens bitvis ganska ihärdiga regnande. Trots regnet ser gräsmattan fortfarande brun ut där jorden är som stenigast och vattnet rinner undan fort.


Igår var vi till Sharpman och lånade med oss några dressyrsadlar hem för att prova på Umerio. Vi tog med oss en utklippt mankmall hemifrån så vi på ett ungefär visste vilken vidd vi skulle ha tag på. Med oss hem fick vi fyra sadlar, en Albion K2 Dressyr 17,5" MW, en Crown/Ideal Special 15,5 MW, en Frank Baines Capriole Dressage 17" MW och en Schockemöle Grandioso 17,5" M. På grund av det ostadiga vädret hann vi inte med mer än att snabbt lägga på dem och sitta en kort stund i dem, vi beslöt oss att skjuta på provningen till idag när vädret förhoppningsvis håller sig bättre än igår, men bomvidderna såg inte helt fel ut. FB-sadeln kunde nog ha varit en bomvidd vidare tror vi, men vi får kolla vidare idag.

 


Idag var det ca 13 grader varmt på morgonen och det är ganska skönt väder att träna häst i faktiskt.    Man blir inte så förskräckligt varm, jag fick faktiskt ta en halsduk på mig till och med.

När jag kom till killarnas hage låg Distinguido och Gibson ner, Umerio stod upp och vakade över dem. Disto reste sig upp när jag ropade på honom och så kom han och mötte mig. Både Gibson och Umerio kom också med eftersom jag oftast brukar ha med mig några godisbitar och de gillar pellets lika mycket som Disto, även om de inte är riktigt lika glupska.


Det är inga problem att ta ut Disto ur hagen nu och hans kompisar gnäggar mer sällan efter honom nu.


På ridbanan känns det som om Disto är ganska avslappnad. Idag hade jag med en körpisk för att använda istället för sticken. Körpisken är inte lika distinkt som sticken, så det blir en annan känsla av den, den känns annorlunda helt enkelt. Disto var inte så bekymrad om den och han kunde skritta obekymrat med den hängades över hans rygg, hals och rumpa. Han börjar förstå att han ska göra halt och stanna kvar på spåret, även om vi har en bit kvar tills det sitter helt säkert, för han vill gärna vända in mot mig. Det är ändå bättre att han stannar och vänder sig mot mig, än att han inte stannar alls, eller drar utåt. Det kommer ta sin lilla tid, men med lugn och sans kommer han vara säker på det i sinom tid. :-)

Longeringen är inga direkta problem i skritt och trav, nu känns Disto avslappnad och nästan på gränsen till lite uttråkad tyckte jag idag. Han är inte bekymrad och sänker huvudet till och med mer än han behöver, men å andra sidan vill jag vara säker på att han verkligen kan länga ut överlinjen och slappna av, sucka liksom. Ju mer avslappnad han är, och på gränsen till uttråkad, ju lättare kan vi gå till faktiska övningar. Så snart han är avslappnad till kropp och sinne är han i läget där han kan tänka och lära sig. När han är rädd och på spänn kommer han mestadels bara agera av flyktinstinkt, och så vill jag inte ha det. Jag vill att han lugnt och avslappnat ska säga: "OK, jag tror jag förstår, är det så här du menar?" utan att höja upp huvudet och liksom hålla andan. Han ska andas och tänka och därefter agera, inte hålla andan och reagera.


Jag provade lite sluta i vänster varv, samma varv som vi provade sist. Denna gång med körpisken och det gick helt okej, han flyttade in rumpan bra. Nu ska jag försöka se till att samtidigt kunna hålla inner bog på plats, det är på gång.


I höger varv provade jag också med körpisken, men där har jag inte börjat med sticken, så då kände jag att han faktiskt inte riktigt förstod vad jag menade. Han tänkte bakåt och var osäker och blev spänd, så jag hämtade sticken istället. Med sticken kunde jag på 5-6 upprepningar få Disto att vara mer säker på vad jag menade. När han flyttade in rumpan och behöll lugnet rätt hyfsat, så slutade jag där. Det är lätt att bli ivrig och vilja mer, och mer och mer när det går bra. Jag vill dock inte passera den gränsen då hästen kanske tröttnar och provar med ett annat svar. Jag vill att hästen ska börja koppla, men inte hinna bli uttråkad, när han är i inlärningsfasen. Jag växlade därför över till longeringen som han börjar kunna rätt skapligt nu.


Eftersom det kändes som om han var väldigt avslappnad, han skrittade och travade med huvudet väl sänkt, med mulen 20 centimeter ovanför backen ungefär. Det syntes på hans ögon att han var lugn. När jag bad honom om att trava försökte han hetsa upp sig själv genom att börja kasta med huvudet, och det tycker jag verkar vara ett tecken på att hästen är uttråkad och börjar hitta på saker för att aktivera sig själv. Så klart vill jag inte det, så när han började rysta med huvudet höjde jag rösten och talade om att jag inte ville det. Eftersom han nu då kändes på det här humöret tänkte jag att det är bättre att han får röra på sig om han nu vill det. Indikerar han att han kanske är redo för att kunna lägga på mer energi, så provar vi.


Sagt och gjort, jag bad därför om galopp i vänster varv, och gjorde på samma sätt som med Gloria när jag lärde henne galoppkommando. Jag såg till att be om galoppen på den stängda delen av ridbanan för att undvika att behöva dra i grimskaftet om hästen drar utåt i linan. Distinguido fattade galopp nästan omgående, han ökade (den ganska loja) traven några steg och fattade därefter galopp. Jag berömde högt och ljudligt "Braaaa!" och bjöd in honom till mig där han fick godisar och klapp och beröm en liten stund. Sedan bad jag om samma galopp igen och fick den också efter några få ökade travsteg. Galoppen blev inte rusig, men visst behöver han en högre energinivå i traven för att kunna fatta den galopp han kan hålla. Det blev ingen racergalopp, men så klart inte samlad galopp heller. :-) En helt normal vanlig galopp på volt skulle jag säga. :-) Jättekul!


Det är alltid lite att utmana ödet och veta när man ska vara nöjd för dagen, men jag resonerade som så att om Disto kan galoppera i vänster varv, så bör han även kunna galoppera i höger varv och jag vill inte befästa den ena galoppen starkare än den andra. Jag märkte ju att sluta i vänster varv var så mycket mer förstådd än sluta i höger varv, så jag beslöt därför för att även be om galopp i höger varv. Det var något svårare i höger varv, men det kan också bero på att han gärna vill trava på lite mer, han tog galopp även i höger varv efter ett kvarts varv i lite högre travtempo. Helt okej för att vara första gången som han galopperar på lina. :-)

Jag bad därefter om vänster galopp igen och bad honom hålla galoppen något varv och därefter var jag nöjd. Jag vill undvika att han bara tror det är några få galoppsprång jag vill ha, utan ha honom tänka att hålla igång galoppen, att bara rulla på.


Jag har ju för en längre tid sedan, när Disto inte var lika lugn och välhanterad som nu, försökt be om galopp men då förstod han inte, eller så låste det sig för honom, och han sprang på i en alldeles för snabb trav istället. Jag insåg att det inte var någon vits att försöka be om galopp när han inte ens ville skritta på volt, utan var för spänd för det. Galoppen hjälpte då inte heller. Skillnaden nu mot då är alltså enorm och det är helt klart värt att bida sin tid och vänta tills hästen är mer mentalt redo. Är den avslappnad är galoppen inget problem, men är hästen spänd så kommer galoppen också vara svårare, åtminstone har det gällt för mina hästar. Det måste kännas som om det kan vara en bra dag för galopp.


Till sist tog jag ett kort på Disto, för att ha något bildminne från dagen.   

 


#ridkonst



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards