Alla inlägg under december 2006

Av Frida - 28 december 2006 14:49

Tro det eller ej, men igår kom en hovslagare ut och satte dit en ny framsko på höger fram! Det var inte snack om att kvällen var för sen, kvart i tio på kvällen ringde hovslagaren (givetvis inte densamme som skott Titan hittills). Han undrade försynt om jag kanske gått och lagt mig, men nej då, vi satt uppe och tittade på Agatha Christies Poirot, så nog var vi vakna.Jag klädde raskt på mig stallkläder och åkte ut för att möta upp hovslagaren. En stund senare var Titan en sko rikare och jag några hundralappar fattigare. ;) Nåväl, jag är så glad att ha fått dit en sko nu äntligen så jag betalade gladeligen! Det är klart att det kostar mer att få dit en sko när hovslagaren inte är den som skott min häst, istället för att åtgärda en egen tappsko. Jag har full förståelse för detta, så jag grinar inte om det. Däremot är jag måttligt förtjust i förra hovslagaren. Jag har hört på flera håll att det är svårt att få ut honom just för att åtgärda tappskor, han verkar inte prioritera det...Innan jag hämtade Titan från hagen jagade jag på hästarna lite först. Jag tyckte att de såg väl slöa ut där de stod och mumsade hö, så de fick springa lite. Jobbigast var det nog för mig, men när jag tog in Titan så var han faktiskt svettig, så vi började ridturen väl uppvärmda, båda två.Glad i hågen red jag ut på Titan en sväng idag. Jag kom på att jag glömde att säga att jag borde ha en sko med fyra broddhål på Titan, men nu får han klara sig tills det är dags att sko om, jag får väl nöja mig med att sätta brodd i trakterna på honom. Idag så broddade jag inte, men det insåg jag snart att jag borde ha gjort. Grusvägarna är ganska hala, så det blev att hålla sig i gräskanten och på stigar. Titan var lite slingrig och försökte slippa undan jobb när jag ville ha fram lite böjning och öppna sluta. Vi tränade på att göra halt, lyfta tygeln lätt och rygga tills Titan blev "lätt i handen", direkt fram i trav för att få igång ryggen och bakdelen. Sedan ganska snart avsaktning och halt igen. Det hela gick ganska bra, jag kände att Titan blev mer lyhörd för mina önskemål om att sakta ner tempot (annars var han ganska framåt idag och ville gärna sträcka ut). Sista biten hem red vi på sandstigar där grabbar kör med sina cross-cyklar, vi galopperade på ganska friskt där och jag kände mig lite osäker där uppe på hästryggen, väl medveten om alla träd runtomkring oss men det gick bra! :D Titan lyssnade så väl och jag tror att vi kände oss nöjda båda två när vi kom tillbaka till stallet!

Av Frida - 27 december 2006 13:00

Idag har jag gjort nya försök att nå hovslagaren, men möttes av ett meddelande på dennes mobilsvar om ledighet mellan jul och nyår. Alltså är tanken att Titan ska tvingas gå utan skor i närmare 2 veckor utan att hovslagaren tänkt att åtgärda det.Jag fick nog och ringde helt sonika upp en annan hovslagare i trakten. Denne kommer ut ikväll eller senast imorgon kväll. Jag kan tillägga att den hovslagare som struntat i Titans tappsko, inte längre är välkommen för att sko några hästar hos oss. Så nonchalant mött har jag sällan blivit, särskilt i ett serviceyrke.Nu ska jag i alla fall försöka få till kompetens att sömma dit Hippogrip, så får vi prova hur det går med de skorna nästa gång det är dags att sko. Marita ger mig säkerligen det stöd som behövs i den frågan.

Av Frida - 26 december 2006 13:04

Idag tränade Erik och jag lite lätt både Titan och Perla med den nya kapsonen som införskaffades på Globen Horse Show i början av december. Vi är väldigt nöjda med kapsonen, det verkade hästarna också vara.Vi började med Perla, att få henne att förstå att böja sig och ge efter i nacken och länga överlinjen. Så småningom kunde hon med stöd från Erik skritta lätt böjd på en liten volt i hagen. :)Titan sken upp när han insåg att det var dags att jobba lite! Han är så positivt inställd och tycker om att få göra saker. Erik fick börja med lite ställning och att följa volten med längd överlinje. Titan visade att det var så lätt som ingenting, det kan han ju med ögonen förbundna. ;)Titan är sådan att han gärna föregår en själv om vad som komma skall. Han är ivrig och lite otålig att få sätta igång, till slut hade Erik och jag bett Titan om lite Öppna/Sluta längs elstaketet och lite travfattningar. Titan är så duktig, han är en utmärkt läromästare åt lilla Perla, Eriks unga adept. :D

Av Frida - 24 december 2006 22:38

Nu är det hiskeligt länge sedan jag skrev något här. Anledningen får väl sägas vara tidsbrist och bristande motivation. Motivation är något som kommer och går, men nu känner jag för att skriva av mig lite, så nu blir det några rader nerklottrade. :DI tisdags tappade Titan höger framsko. Det är samma hov som förra hovslagaren missade att nita i somras, och den hov som strulat mest. Den är väldigt platt och när Titan inte har skor på sig så är strålens nivå mycket ovanför hovväggens kant, inte bekvämt att gå på och Titan haltar i hagen. Nåväl, sist hovslagaren var här, 3 veckor sedan, så bedyrade han att det bara var att hör av sig om det blev en tappsko...Så pyttsan heller. I tisdags kväll sms:ade jag hovslagaren, fick inget svar, så på onsdag förmiddag gjorde jag ett nytt försök och fick till svar att han skulle höra av sig under dagen om han fick en lucka. Sent på kvällen ringer hovslagaren och beättar att han tyvärr inte kan komma just då, men att vi kan bestämma att han kommer dagen därpå istället, efter att arbetspasset är avslutat. Givetvis svarar jag, tacksam över ett snabbt åtgärdande.Torsdag eftermiddag tillbringar jag i stallet, väntar på att hovslagaren ska höra av sig. Sent omsider plingar det till i min telefon, jag har fått ett röstmeddelande. Det är väldigt dålig täckning i stallet med min telefon, så jag lyssnar av meddelandet, det är hovslagaren som säger att han dröjer lite på sista stället. Jag ringer upp från Eriks jobbtelefon (telia-abonnemang), kommer till hovslagarens röstbrevlåda, talar in ett meddelande om att hovslagaren ska höra av sig på det telefonnummer jag ringer ifrån. Lägger på och väntar...När det gått ngåon timme beslutar jag mig för att åka hem och vänta hemma istället. Ingen hovslagare ringer.På fredag morgon sms:ar jag på nytt till hovslagare, varpå en sms:konversation bryter ut. Hur som helst får jag reda på att hovslagaren är uppbokad i julhandel hela dagen, men han hör av sig senare ikväll så att vi kanske kan lösa problemet. Vartefter dagen går får jag meddelande om att hovslagaren uppenbarligen inte tänker dyka upp före jul i alla fall.Jag ringer desperat runt och försöker få fatt i hovslagare, men hur lätt är det i juletider? Till slut gav jag helt sonika upp. Nu har jag bestämt mig att försöka få fatt i Hippogrip och lära mig sätta dit dem själv. Jag har ju kontakter som kan lära mig att sätta dit skorna, eventuellt får det bli ett jobb för Erik som är lite starkare än jag är. Vi har en gammal Hippogrip-sko hemma som vi kanske kan få dit på hoven utan sko, så det i alla fall är något som lyfter upp hoven från marken.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2006 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards