Alla inlägg under augusti 2012

Av Frida - 31 augusti 2012 15:36

Jag tror att det var några fler än jag som såg dokumentären "Buck" på SVT tidigare i veckan. Den ligger kvar på SVT Play en knapp månad till, så för dem som vill finns ännu chansen att se programmet.


Reaktionerna på denna dokumentär har varit blandade. En del tycker att den var hemsk, andra att den var jättebra. Olika personer lägger olika värderingar i dokumentären beroende på deras egna bakgrund.


Det finns många hästmänniskor som är kända för sin hästhantering och många av dem har startat egna skolor. Klaus Ferdinand Hempfling, Pat Parelli, Monty Roberts, Alexander Nevzorov m. fl. De har alla mer eller mindre sitt egna sätt att hantera hästar på. Jag minns ganska väl när jag läste i någon av KFH:s böcker om att han inte ville vara elak mot hästen, utan klappade den länge och väl, och till slut blev han ordentligt biten. Något i den stilen var det, det han ville få fram var att umgås med hästar innebär inte att vi ska se dem som gosedjur, för då kan det likväl sluta illa...


Hur det än är, är man den människa man är. Som med allt annat har en del människor mer medfödd känsla i kroppen för saker och ting de intresserar sig för, medan andra får lära sig en viss teknik. Man kan beundra andra personer, idolisera dem, men själv aldrig någonsin vara kapabel till att bli likadan, och inte är det meningen att vi ska bli en kopia av någon annan? Man måste hitta ett sätt som fungerar för en själv, och jag tror ingen har som motto att de ska göra saker och ting på ett sätt de inte tror på. Var och en utvecklas av de erfarenheter de skaffar sig genom livet. Bucks barndom var inte den raraste man kan tänka sig. Detta framkom i dokumentären, och den hingst som attackerade Bucks medhjälpare jämför också Buck med sin egen barndom. Får man en dålig uppväxt och ingen hjälper en upp så kan det sluta illa.

http://houston.culturemap.com/newsdetail/07-06-11-the-real-life-horse-whisperer-ties-horse-problems-to-people-problems-in-Buck/


Nu är jag inte helt bekant med hur inridning av hästar normalt sett går till i USA, men i dokumentären ges lite exempel på det, och det inkluderade en hel del otrevligheter. Buck har ett annat sätt, och nog har han förändrat många hästmänniskors syn på hästar. Dokumentären var i första hand om honom som person, inte hur han rider in och hanterar hästar över lag. Vad jag förstod så har Buck lärt sig mycket av Tom Dorrance. För många år sedan var jag på en liten clinic med Leslie Desmond, som lärt sig av Bill Dorrance (Erik fick förresten boken "True Horsemanship Through Feel" med Bill Dorrance och Leslie Desmond). Både Tom och Bill Dorrance (de var bröder) kan anses vara skaparna utav den moderna natural horsemanship-rörelsen, så jag tror att hästvärlden har mycket att tacka dem för. De har tillfört något annorlunda i hästhanteringen, än hur den gängse var dessförinnan. Därifrån utvecklas saker naturligtvis vidare, men jag tror faktiskt att just Tom och Bill haft stor betydelse i historien.



Om ingen vågar prova något nytt, så blir vi mer eller mindre kopior av varandra...   

Av Frida - 24 augusti 2012 20:00

Efter mycket resande under vår semester så är vi nu åter igen hemma och tillbaka i vardagen.


Nu ska man inte klaga när solen väl lyser, men idag var det faktiskt lite besvärligt att träna Perla på ridbanan när solen stod så lågt att den bländade mig. Det är svårt att se vad hästen gör då, och samtidigt tror jag att hästen blir bländad när man själv inte blir det.

Jag tränade i vart fall Perla på longen, med kapson. Tränade på underträdelse med inner bak och ytter bak. I vänster varv går det riktigt fint, men i höger varv faller hon på sin höger bog så jag får korrigera den ganska mycket. Det blir bättre och bättre, men just när jag ber henne om sluta på volt så tappar hon ställningen i nacken, faller på innerbogen och närmar sig istället mig med inner bog istället för ytter bak som är tanken. Svårt var det, men till slut fick vi till det, både i skritt och trav, men mer träning behövs.   

Galoppen fattar hon fint i vänster varv. Vänster varv som var så väldigt svårt att galoppera i tidigare i våras och som jag verkligen fick träna på hos Christofer. Nu går galoppen fint och inte i 180km/h, så det är ett framsteg.    I vänster varv är nu galoppen svårare eftersom hon skjuter ut höger bog, och därför tenderar hastigheten att bli högre här, men vi fick till samlad trav i vänster varv och även några galoppfattningar, fast de behöver bli mycket bättre.

Det sista vi gjorde var trav i höger varv och hon kunde gå in i slutan utan att falla på bogen, det var fint! 


Till en början tänkte jag att Erik skulle rida Titan idag, så han fick klä på sig ridkläder. När jag såg vilket humör Titan var på, insåg jag dock att det inte skulle fungera bra för mig att undervisa, utan jag måste rida honom själv så att jag kan korrigera honom på rätt sätt och i rätt ögonblick. Titan såg väldigt seg och slö ut, då är han inte lättriden.

När jag satt upp tror jag att Titan genast märkte att det skulle bli andra bullar av än han tänkt sig. Med en gång fick jag mer energi i honom bara av att sitta upp, utan att behöva använda spöet eller skänklarna särdeles mycket. Jag vill inte att han ska gå och hänga på bogarna utan att han kommer upp sig mer i formen. Jag hade kandarbetsling på honom (men nästa gång ska jag prova det tredelade med parerstänger enbart) men red nästan enbart på bridongen. Det stör mig lite att jag måste trä kandarkedjan genom bridongringarna, annars klämmer kedjan bridongen. Detta sätt att sätta kedjan gör dock att varje gång jag tar i bridongen, så blir det även en inverkan i kandarstången och det är jag inte så förtjust i. Nästa gång blir det som sagt annan betsling.

Jag red Titan i ganska hög form, bad honom att samla skritten och skritta energiskt men med förhållandevis korta steg. Inte ta långa kliv och bara hamna på bogen. Jag ville inte att han skulle börja takta, det är jobbigare att skritta samlat och i hög form, än att gå in i något slags tramp men få hamna på bogarna. Han försökte stundom att börja trampa, men då sade jag ifrån, bromsade upp honom och bad om samlad skritt igen, det tyckte Titan var jobbigt. Jag kände att han var på väg att hetsa upp sig och explodera iväg, men jag lät honom inte göra det utan bad honom lugna sig och lyssna, så det blev inte mer än att jag fick känslan av att han blev upprörd. Han sansade sig och efter några steg var han lugn igen, istället försökte han ta varje chans till att hänga på bogarna. Så fort jag bytte ställning, sträcker han sig automatiskt nedåt, men då får jag vara snabb och behålla formen hög och inte låta honom dyka ner.

I skritten red jag längs långsidorna, böjd rakt fram, öppna, sluta, diagonalsluta, skrittpiruett, förvänd sluta. För att Titan ska kunna göra en skrittpiruett måste han vara samlad i skritten, kliva fram med sina bakben, men inte ta för långa kliv med dem samt lyfta sina bogar. Han har svårt för att lyfta sina bogar, så piruetterna var absolut det svåraste idag. Jag kan väl inte riktigt säga att det blev piruetter, mer bakdelsvändningar, men i alla fall, intentionen är att det så småningom ska bli bra skrittpiruetter.

I öppnan längs långsidan var jag noga med att han inte skulle hänga på innertygeln. I vänster varv har han lite svårt med ställningen. Jag funderar på att prova kapson igen, kanske nästa gång, för att förtydliga ställningen i nacken. Jag kanske kan rida på tränsbett plus kapson, funkar det inte så är det väl bara att knäppa bort kapsonen. Annars gjorde han ganska bra öppna i höger varv, jag kunde behålla skänkeln vid sadelgjorden.

I vänster varv var ställningen bättre, han hängde faktiskt inte särskilt mycket på innertygeln och jag kände att jag kom ner på innersidan. Diagnalsluta undan höger skänkel är inte helt hundra, jag tror det är den svagare vänster bak som spökar och att han tycker att det är jobbigt att ta vikt på den. Piruetterna kan absolut bli mycket bättre.

Jag red en del förvänd sluta på volt och det var riktigt jobbigt tyckte Titan, särskilt i höger volt, men det gick bra ändå.


I trav gjorde jag ungefär samma samma sak. Det blir ganska kort trav, men det är mycket för att han inte ska dyka nedåt på sina bogar och för att han lyfta sina framben lite snabbare. Han kändes mjuk och fin.   Lite svårt med takten i vänster varv längs långsidan i böjd rakt fram och öppna tyckte jag, men jag får känna mer nästa gång.


Sist av allt travade jag i lite mer avslappnad form, lite öppna och diagonalslutor, han kändes mjuk och samarbetsvillig, bekväm med arbetet.


När jag satt av släppte han ut snoppen, och det brukar vara ett gott tecken på att han varit tillfreds med träningspasset, han såg ganska belåten ut faktiskt.   

Av Frida - 10 augusti 2012 20:39

Nu har veckan som veckoelev hos Christofer Dahlgren förflutit. Det har verkligen varit några intensiva dagar, först sommarakademien i Danmark och så nu denna vecka i Hällekis. Jag är trött, men känner mig inspirerad till häst!  Både Titan och Perla har jobbat på duktigt, de har varit lyhörda och försökt klura ut vad de ska göra. Det var bra att få ta instruktioner från Christofer och släppa kraven på mig själv och hästarna, jag lägger inte lika mycket värderingar i det hästarna gör när jag blir instruerad.


Med Titan tittade vi på samlingen. Christofer sade att det är viktigt att jag är noggrann med att Titan inte går in och börjar trampa i spänning, då han hamnar på bogen istället. Vi inriktade oss på att få Titan att gå i ren skritt, men försöka samla den och därur komma rätt in i trav/halva steg, samt att från trav gå ner i samlad trav och ner till halva steg. Jag upptäckte att mina gamla kunskaper från när jag läste på Katrin Wallbergs utbildningsskala kom till nytta, jag erinrade mig hur vi en gång började träna Titan för att han skulle gå upp i trav och det var just att lägga till innerskänkeln när ytter fram lyfts, för att ge en signal till inner bak att lyftas samtidigt. Jag tror att Titan också hittade tillbaka till det minnet, för han kändes avslappnad i kroppen och svarade mer på taktförändring än framåt, när jag fokuserade på vad vi skulle göra.


Därutöver tittade vi på galoppen, red sluta och öppna på volt. Jag kände det som att Titan förstod vad han skulle göra och vissa sekvenser lyckades jag även få med bogen in så att galoppen kom mer mot piruettvändning.


Vi tränade på att Titan ska sträcka sig mot ytter tygel och att jag inte ska tjuvhålla i innertygeln. Särskilt i öppna på långsidan syns detta. Det blir så när jag tycker att Titan tappar ställningen i nacken, men jag får försöka hålla min innerhöft framförd för att på så vis hålla hans ställning i kroppen på plats och inte bry mig alltför mycket om det jag ser framför mig. Ta yttertygeln mot halsen och verkligen föra in bogen, så att det blir shoulder in, inte haunces out.   Det var väldigt nyttigt att åter igen rida skolorna på rakt spår, jag har inte gjort det på länge nu utan koncentrerat mig på voltarbetet. Jag tror det är dags att åter igen tänka på jobbet på raka spår för att det är lättare att se vad som är och vad som inte är, på raka spår. Böjd rakt fram är mycket nyttigt att ha koll på också, och det görs bra på raka spår.   


Vi red också galopp på raka spår, hela långa ridhuset ner i böjd rakt fram och även öppna och sluta. En övning där var att rida galopp, gå in i diagonalsluta mot medellinjen (men stoppa upp en kort bit innanför spåret), flytta bakdelen så att ny diagonalsluta får sin riktning mot spåret igen. Det blir alltså diagonalsluta in mot medellinjen, förflyttning av bakdel (tänk förvänd galopp) och så diagonalsluta igen tillbaka mot spåret. Underligt nog gjorde Titan detta bäst i höger galopp, den som varit så uppenbart dålig tidigare.


Perla red jag första passet, men efter att ha sett Christofer jobba Ixion så utmärkt på longerlina och även instruera en av veckoeleverna som var där samtidigt som jag, så ville jag gärna få undervisning i hur att jobba Perla på longen. Jag tror att det kan stärka upp henne bättre än om jag sitter på, i alla fall till en början. Det är lättare att lära in signalerna från marken och det finns så mycket att göra från marken.


Jag tränade på öppna och sluta med kapson och longerlina. Öppna är inga problem att gå bredvid henne, men hon har en tendens att falla ut med ytter bog. För att motverka det är det bra om man kan lära hästen att ta med sig ytter bak in mot volten, så att man kan få kontroll på både bakdel och framdel från longen. Med hjälp av att kunna inverka på båda bakbenen kan man så småningom också börja samla hästen på longen. Christofer har verkligen gjort ett jättebra jobb med Ixion på den korta stund han har haft honom. Repetition och konsekvens gör underverk.   


Det blev resterande bara pass från marken med Perla och hon fattar snabbt. Dock började hon gissa sig till att hon skulle flytta sin innerbog mot mig, så jag fick förtydliga och återgå till kortare lina ibland. Hon har inte helt klart för sig exakt vad jag vill, när jag i mitt tycke ber henne om att flytta med sig ytter bak in och samtidigt behålla ställningen i kroppen och inner höft framförd, men det är bara att fortsätta öva tror jag.   


Vi jobbade henne även lite längs spåret. Provade att diagonalisera hennes skritt, men hon gillade inte spöet på bakbenet och började kicka mot det eller lyfta inner bak högt, så jag flyttade spöet ovanför svansroten istället och försökte ändra takten. Perla gjorde faktiskt några väldigt fina halva steg och kom till och med in i piaff vid ett tillfälle, hon har travtakt i kroppen. Dock blir hon ganska hetsig när man jobbar med detta, så vi ska jobba på att hon behåller lugnet och hellre går mer framåt i skritten och sedan upp till trav. Jag tror dock att jag ska göra samma som vi gjorde med Titan, dvs att bara använda inner skänkel (handen i skänkelläget från marken) till en början för att lära in travupptagning, därefter kunna använda spöet när hon svarar bra på travtakten.


Sista passet jobbade vi Perla vid hand. jag fick prova att befinna mig på hennes yttersida och kunna göra öppna och sluta därifrån, samt piruettvändning. Oj så svårt, men kul! Jag hade inte helt koll på tekniken, men Christofer förklarade bra och visade när jag inte fick det rätt - jättebra!   


Jag är väldigt nöjd med veckan och känner mig glad och tillfreds med hästträningen!   


Några ridturer ute i de vackra omgivningarna kunde vi inte ta oss för pga det myckna regnet under veckan, däremot kunde vi själva ta en promenad. Vacker natur, inte sant?

 

Av Frida - 5 augusti 2012 11:42

Igår kom vi tillbaka från några dagars vistelse i Danmark då vi deltagit i den årliga sommarakademien inom Ridderskapet för akademisk ridkonst. Några mycket trevliga och intressanta dagar.   


Det som grumlade dagarna i Danmark var rapporterna från OS i London och då tänker jag främst på hästsporten. Jag fick veta att Patrik Kittel blivit anmäld för djurplågeri, vilket jag säkert tror är på väl grundade syner. Det är knappast någon hemlighet att Patrik ser ut att använda sig av rollkür som träningsmetod, den som framför allt Anky von Grunsven gav ett ansikte åt för ett antal år sedan.


På nätet cirkulerar nu flertalet bilder på Patrik Kittel när han rider Scandic på OS-området, och ilskan mot ridningen är stor. Även Adelinde Cornelissen på Parzival verkar ägna sig åt rollkür och dessutom flera otrevliga bilder mitt inför domarna, men de verkar inte reagera. Sorgligt.   


Här ses bilder på Adelinde och Parzival:

 


Adelinde och Parzival på uppvärmningen

 


Patrik på Scandic:

 


På Facebook finns det två grupper som jag tycker är intressanta:

Classical Horsemanship

No-Rollkur.com

Gå gärna med i dessa två grupper om ni är med på Facebook. Där finns mycket givande diskussioner och bilder. På den första gruppen diskuteras även gamla bilder på klassiska mästare. Just nu går förstås vågorna höga om OS i London och rollkür.


På sommarakademien kom några av oss att diskutera vad som är djurplågeri. Det finns grupper som verkar för att hästar inte ska ridas alls, och när man tar del av hur illa det verkligen är på sina håll i världen, blir jag stundtals benägen att hålla med.

Ingen kan kalla det naturligt att vi rider på en häst, men hästen har betytt oerhört mycket för människan i historien, liksom många andra djur. Jag vill tro att de flesta människor är goda och inte har onda avsikter. Jag känner ändå att den människa som medvetet börjar ägna sig åt rollkür knappast sätter sin hästs hälsa i främsta rummet. Ära och berömmelse och naturligtvis pengar är det som hägrar och så snart pengar är inblandade i hästsporten så kommer människors allra sämsta sidor fram verkar det som. Ändamålen helgar medlen, tycks vara mångas devis.


Denna video på Anky och Idool förtjänar dessvärre att bli för evigt ihågkommen, för att ingen ska glömma...:


http://www.myvideo.de/watch/6971982/Anky_van_Gunsven_Idool_Training_in_Sydney

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards