Alla inlägg under november 2009

Av Frida - 9 november 2009 21:31

 

Sedan vi flyttade hästarna till "vår gård" (den är vår på fredag!) så har vi noterat hur hästarna verkar må. Titan verkar nöjd och glad, kommer så snart man ropar på honom. Är gärna med på vad man gör och är nyfiken på vad vi står i. Perla däremot, hon saknar nog förra hagen. Hon ser lite uttråkad ut, nästan deprimerad, om man skulle säga vad man ser. I början var hon förstås lika nyfiken på hagen som Titan var och de sprang runt och hade sig. Det gör de förvisso nu med, fastän vi inte ser det så ofta. När Erik och jag fixar med vatten, mockar ligghallen osv, så är Titan gärna med, men Perla drar sig undan lite, står och hänger. Ibland stannar hon kvar i skogen också, verkar inte så jättepigg på att komma. Jag tror att hon sörjer förra hagen, där hon också flörtade duktigt med två valacker i hagen. Lite för intensivt, hon går inte att ha tillsammans med andra valacker än Titan verkar det som, för hon triggar igång dem med sin brunst.


Till våren har vi intentionerna att låta betäcka Perla, förhoppningsvis blir hon lyckligare då, men jag tror verkligen att hon också tycker bättre om när det är lite större flock och mer fart och fläkt liksom.


Titan som däremot verkar vara en enstöring, tycks trivas bäst när det är han och Perla. Han har tytt sig till Perla från första stund, och dessförinnan var det bara ett fullblod som han var riktigt bra kompis med. Titan verkade inte trivas i förra hagen, jag tror att han nästan var lite utstött där, för han var inte alls som de andra hästarna.


Det är väl med hästar som med människor, de är individer och det är inte självklart att alla trivs bra i en stor flock. Perla är dock en individ som tycks göra det, så vi får väl se vad vi kan kompromissa fram mellan henne och Titan.

Av Frida - 5 november 2009 16:43

Åter igen går vågorna höga om rollkur, eller hyperflexion som det också kallas. Jag är inte till fullo insatt i ifall rollkur är exakt detsamma som hyperflexion, men jag har sett utövningarna av både sådant som kallas rollkur och sådant som kallas hyperflexion.

Vad är det då jag ser? Jag ser hästar som lider, klart och tydligt. Det är inga lyckliga välmående hästar som ser stolta ut i blicken. Det är inga förnöjsamt spelande öron och lugna ögon.


Är det så svårt att undgå att se att hästarna lider av det? Måste vi ha en vetenskaplig rapport som baseras på undersökning under lång tid och på välkända institut? Det verkar nästan så. Det ska forskas in absurdum innan det offentligt ska erskännas att hästen t ex mår bra av att vistas utomhus i flock, att den mår bra av att ha fri tillgång på grovfoder etc. Varför kan man inte studera den vilda hästen som djur? Är det så svårt att begripa att en häst är ett djur med instinkter lika väl bevarade som hundar och katter och andra djur som vi håller oss med? Vad skiljer apan på zoo mot den vilda apan i träden? Varför försöker man skapa så naturliga livsbetingelser för djur på zoo, men inte för hästar?


Rollkur och hyperflexion är lätt avgjort djurplågeri. Eftersom de som nyttjar metoden ändå vinner priser så kommer den inte att förbjudas på länge. Inte förrän sponsorer och publik tar avstånd från utövandet så kommer ett förbud inte att sättas. Det tror jag det.


Här är för övrigt länken till tidningen ridsport där det står mer om rollkur och även en del kommentarer till artikeln:

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=261512

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards