Direktlänk till inlägg 15 augusti 2014

Färre hästar att träna

Av Frida - 15 augusti 2014 15:35

Jag har ännu inte riktigt vant mig vid att Gloria är borta, men eftersom hon är det så ser nu träningsordningen annorlunda ut här hemma. Jag börjar med att träna den häst som tar minst/ger mest energi, och då blir det Distinguido. Nu känns han väldigt avslappnad när jag kommer för att hämta honom i hagen, och Gibson och Umerio vet att de måste stanna kvar i hagen. Disto gnäggar heller inte efter dem, även fast de ropar på honom ibland.


Från att vara ängslig och nervös blir Disto hyfsat lugn och bekväm på några få träningspass. Låter jag honom vara i hagen utan att göra något med honom på en tid, backar han tillbaka mentalt till sitt ursprungsläge. Jag får känslan av att alla hästar mentalt förändras av träningen, och utan träning försvinner förändringen.


Nu får Disto ha kedjekapson på sig när jag tränar med honom, eftersom han de senaste passen inte verkat nämvärt nervös och behövt gäspa. När han blir spänd när jag tar ut honom, så måste den spänningen släppa, men bygger han inte upp någon spänning så finns det ingen spänning att släppa på. Så, han får ha kapson på sig nu.


Jag tränade lite lätt på att flytta honom utåt i volten, att vända in genom volten och att gå några steg i öppnaliknande rörelse längs spåret och på ridbanan. Detta är inget som Disto hetsar upp sig för så mycket, men lite obehaglig tycker han fortfarande att sticken är, så vi får jobba mer med den och se till att han slappnar av för den.

Jag provade att flytta in hans rumpa i sluta i vänster varv. Först blev han så klart förskräckt av att sticken rörde honom där, det var väldigt otäckt! Efter beröm och någon godisbit, lite framåt och upprepningar, så blev det markant mindre otäckt för varje gång. Jag nöjde mig med några få upprepningar, sedan skickade jag honom längs volten i skritt och trav istället.

Skritt och trav går fint, han är snarare lite loj i traven än överenergisk. Det gör mig inget, vi kan lägga på energi senare, just nu vill jag att han går så avslappnat och långsamt som möjligt, ha tanken att kunna bryta av när som helst. I skritten tränade jag på att få Disto att stanna och hålla sig kvar på spåret. Han stannar rätt okej, men han vänder sig in mot mig genom att kasta ut rumpan och svänga in med framdelen. För att motverka detta pekar jag med sticken mot hans huvud/hals och ber honom flytta ut på spåret, detta tar Disto nästan lite som framåtdrivande, så jag försöker berömma så fort han tänker att flytta sig utåt. Några korrigeringar gick riktigt bra och den sista halten innan jag avslutade blev den bästa hittills. Han flyttade sig in i höger varv bara några hovsbredder, då var jag nöjd.   

      

 


Nästa häst på tur var Perla. Hon och Disto har en energinivå som liknar varandras i varje fall, så jag tänkte att jag fortsätter med Perla.


Fokus med Perla ligger på avslappning. Hon har lätt för att springa fort i trav och galopp, hon vill helst röra sig så fort som möjligt. För min del gäller det att försöka dämpa hennes energinivå, och inte trissa på den mer. Jag får andas och ta det lugnt, sjunka ner i sadeln.

Nu för tiden börjar jag för Perlas del alltid med att skritta olika figurer på ridbanan. Volter, raka spår, serpentinbågar, vänd snett igenom, sidförflyttningar på alla möjliga vis. När jag känner att hon gör detta jämnt och lugnt utan att hasta på, då tar jag upp traven och sedan följer i princip samma procedur i denna. Oftast väljer jag att rida lätt i traven till en början för att motverka att Perla spänner sig i ryggen. När jag känner att hon slappnar av och svingar mer i ryggen, då tillåter jag mig att sätta mig ner. När så även traven flyter på utan hastighetsökningar eller spänning, så ber jag om galopp. Idag tog jag höger galopp före vänster, höger som är svårare och som hon lättare tappar. Perla kändes lite trött idag, som om hon inte riktigt hade energi till galoppen så den blev lite mattare än tidigare dagar. Vänster galopp hade hon dock lättare för även om tempot var lite för springigt, annars tappade hon galoppen. Jag försöker ändå bromsa ner tempot, så att hon sätter bakbenen mer inunder sig och inte så mycket bakom för att skjuta på.

 

När galoppen var avklarad var nog Perla inställd på att träningen var slut, men härefter gick jag över till att samla skritten på volt och raka spår. Jag bryr mig inte så mycket om att takten blir lite låg, utan jag koncentrerar mig på att hon blir mer på stället och hon får ta kortare steg, bara hon inte börjar bredda eller gå på linje bak. Så länge jag känner att hon går lugnt och sansat framåt med sina bakben och minskar på hastigheten framåt, så tycker jag det är bra. Det gick fint idag.    Det ser säkert inget häftigt ut, men det känns lugnt och fint och det prioriterar jag.

Samling i trav gick ändå över förväntan, det var inte alls det snabba, överilade tempo hon gärna lagt sig till med förr, då hon också breddat bak och liksom skjutit rygg. Helt okej, riktigt bra skulle jag säga, hon kändes mjuk och fin. Jag försöker låta bli att smacka hela tiden, utan vara mer tyst och använda skänklarna istället. Det låter så väldigt fult när man smackar på hästen hela tiden och jag har en ful ovana att gärna lägga mig till med det. Jag försöker lägga band på mig och känna hästen med skänklarna istället. 

När jag bad Perla om samling i trav växlade jag mellan att rida henne framåt efter samlingen, eller bryta av ner till skritt och skritta på lång tygel. Jag vill få henne att inte kunna räkna ut vad hon ska göra, inte vare sig lägga sig på i handen och vilja framåt, eller alltid bli långsam och seg i takten. Jag försöker göra så mjuka övergångar och minska/öka hastigheten bara marginellt, liksom smyga in i nästa tempo.

 

Jag måste säga att det kändes väldigt trevlig idag och jag är nöjd med bettet jag rider Perla på. Hon skummade lite kring munnen idag, bara så hon hade ett lätt drag av saliv och det ska ju då tyda på att hästen rör tungan och inte är stum och stel i munnen, men att den också kan svälja eftersom den inte dregglar saliv.

   


När jag släppte ut Perla i hagen tog jag ut Titan därifrån. Under Perlas träningspass sprang Titan runt i hagen och skrek efter henne, det har blivit jobbigare när inte Gloria längre finns i hagen, så Titan blir verkligen orolig när han inte ser Perla. Nu när Titan istället försvann ut ur hagen, var det Perlas tur att ropa efter honom. Hästarna, de tycker om varandra.   


Titan såg riktigt sugen ut på att göra något. Han har fått vila sig i form i hagen eftersom jag inte tycker han har känts riktigt hundra bra i hovarna. Skorna funkade inte helt bra på honom så han får vara barfota nu. Vi har köpt en uppsättning nya boots, Cavallo Trek tror jag de heter, plus sulor i typ Tempurmadrass-material fast oändligt mycket fastare. Dessa boots med sulor kommer han få ha på sig åtminstone fram nu framöver.


De envisa styngflugorna sprayar massor med ägg på hästarna, usch! Jag ägnade en lång stund åt att först borsta Titan ordentligt och sedan skrapa bort äggen på Titan, och under tiden stod han verkligen och njöt av behandlingen. När allt var klart fick han bootsen på sig, de passade ganska så precis, men de gick i alla fall på.


Eftersom Titan känts knackig och dessutom lagt på sig en del vikt så tog jag tillfället i akt och tränade honom från marken. Han fick därför ha den portugisiska unghäststången på sig idag, och inget mer. Jag tänkte att det är ett bra test och det blir mindre meck med färre tyglar.


Jag tänkte att Titan nog kanske kunde vara på humör att göra lite av varje idag, så jag kastade ut den gröna bollen på ridbanan för hans skull. Han fick gå fram och nosa på den och därefter sparka och putta på den. Han är lite feg (och egensinnig) av sig, så han behöver göra sådana här saker för att bli lite mer självsäker och även öva på lydnaden, så han gör saker fastän han inte riktigt är helförtjust i det.

Titan var så duktig så med bollen och han puttade omkring den på ridbanan och hade verkligen blicken intresserat fäst på den. Det är alltid bra med positiv förstärkning för att få hästen mer intresserad av det egentligen läskiga eller ointressanta föremålet. 

När Titan sparkade eller puttade iväg bollen med mulen så sade jag "braaa!" och klappade förtjust lite grand i händerna och klappade på honom, så att han förstod när jag blev riktigt glad och han var duktig. Det var på detta sätt lätt att övertyga honom att vilja mer, men för att inte tråka ut honom gick jag tillbaka med bollen efter några minuters samvaro med den.

Den här blicken mötte mig när jag gick tillbaka till Titan:

 


Titan kändes väldigt taggad till att göra saker, men för att inte förstöra hans goda vilja gjorde vi ganska enkla saker idag. Han trodde/gissade på att han skulle göra spansk skritt, så då lät jag honom göra det. Han gjorde då flera steg och detta berömde jag mycket förstås. Denna spanska skritt har annars varit svår att få honom att förstå, han stänger så lätt av när det blir för mycket tryck, mentalt eller fysiskt på honom. För att lära honom lyfta benen har jag petat med spöet på dem och det går till en viss gräns, sedan stänger han liksom av och går in i sig själv, så jag har fått ta denna spanska skritt successivt och bett om mindre än vad jag kanske varit sugen på. Inte vet jag heller, kanhända tycker han också att den ändå är ganska fysiskt jobbig? Han lyfter ganska ofta bakbenen i bra takt med frambenen, men inte alltid förstås. Huvudsyftet med den övningen är att Titan ska ha fler saker han kan "briljera" med, göra något som han klarar av och får beröm för, så han måste inte göra så många steg.

Efter några minuters träning och beröm så fick Titan gå framåt i vanlig skritt. Jag försökte växla position från insida till utsida i trav allra mest faktiskt. Det är svårt att se när han är så stor och bred, men jag tror han fick till några diagonalslutor och även vändningar i trav, det kändes hyfsat okej. Även lite samling i skritt och trav där jag aktade mig för att vara på honom för mycket med spöet, utan bara uppmuntra honom. Vi travade även lite längs långsidan och samlade traven där, det gick helt okej, jag var mycket nöjd med hans insats och inställning till dagens träning.


Det blev inte ett jättelångt pass med Titan, men Bent har sagt det till mig, och det vet jag med mig, att jag måste hålla passen korta med Titan för att han ska orka och inte tappa intresset. Idag kändes det som att han fortfarande var sugen på mer när vi slutade, så det var en bra dag tycker jag.   


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards