Alla inlägg under februari 2011

Av Frida - 11 februari 2011 21:15

Vips så kom snön tillbaka, fortare än den började försvinna för en tid sedan. Nu har vi ca 15-20 cm snö igen och vägen är hopplöst igenblåst. Vi måste vänta tills det har slutat blåsa, innan det är lönt att ploga vägen...   


I förrgår i alla fall, så kom vi iväg med Perla till ridhuset! Det var inga problem att lasta henne, det enda som var besvärligt var halkan framför rampen till hästtransporten, men så snart hon stod där inne så var det okej.

Framme vid ridhuset skulle jag först hjälpa Ilse när hon tränade Arre, sin fina friserhäst.    Erik fick vara ute hos Perla och se till henne, för hon var lite orolig av att behöva stå i transporten själv. Till slut tröttnade hon väl på att vänta, och då beslöt vi att ta in henne i ridhuset istället. Erik fick borsta sitt "skogstroll" så att hon såg någorlunda anständig ut, sedan tränade han lite från marken med henne medan Ilse och jag fortsatte med Arre. När Arres träning var nog för dagen, tog jag över Perla. Oh, så lätt hon formade sig och så gärna hon ville göra rätt!   Vi tränade ju lite i höstas med henne, att hon skulle stå, sänka nacken, ställa och böja sig och så gå på volt. Det satt kvar i minnet och jag behövde bara ställa mig framför henne så visste hon exakt vad hon skulle göra. Vad härligt det är med en sådan häst! Hon är så snabb att hon föregår en, men så är hon också en dam som inte gillar att sägas till, hon vill inte bli korrigerad, och jag tror att det är därför som hon hellre föregår. Hon ogillar att bli petad på, grymtar till lite då, särskilt om hon är brunstig.

Efter några minuters träning med Perla där vi konstaterade att allt sitter, det är bara att fortsätta vidare, så lastade vi och åkte hemåt igen, nöjda och glada!   

Av Frida - 8 februari 2011 17:59

Jaja, vintern lider mot sitt slut i alla fall, vi går våren till mötes, även om det går långsamt. Dagarna blir ljusare och temperaturen stiger sakta men säkert. Det enda tråkiga jag kan komma på är att allt det som förut var snö, nu har blivit till is eller hård snö hos oss. Infarten och grusplanen där vi parkerar bilarna är fullständigt nedisad! Det är förenat med stor halkfara att knata omkring mellan huset och bilen i alla fall.


Hagen däremot har klarat sig ganska bra. Lite is är det förstås där hästarna rör sig som mest, men de bajsar en del och bajset fungerar i alla fall som halkskydd, hur äckligt det än kan låta.    Nåväl, när våren och sommaren är här så försvinner skiten ner i marken och tillför näringsämnen.   


Ridbanan är fortfarandet täckt av snö, och is. Det dröjer nog en god stund innan den har tinat upp så pass att den går att använda för träning. Jag längtar efter vårens ordentliga inträdande!

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards