Alla inlägg den 22 juni 2012

Av Frida - 22 juni 2012 15:50

Träningen från marken med Vento fortsätter. Kapsonen med fast nosjärn fungerar bättre att använda då den är tydligare för hästen. Vento, som enligt min uppfattning är en häst med personligheten LBI, Left Brain Introvert, behöver tydliga signaler så att det inte är någon tvekan om vad som önskas. Pga blåsten idag var han något ofokuserad eftersom saker fladdrade och skramlade runt omrking, det behövs mer jobb med störande moment. Nu när Vento och Titan har gått ihop märks det också hur pass fäst Vento har blivit vid Titan, så fortsättningsvis kommer vi att ta upp dem var och en för sig istället, så att de vänjer sig vid att vara ifrån den andre, och så att de är bekväma med att vara ensamma med människan.


Slutan för Vento fungerar bättre och bättre för var gång, men det är klart, när saker stör runt omkring får han svårt att fokusera på människan och vad den vill, särskilt när det är svårare saker eller sådant som är jobbigt kroppsligt sett. Idag förstod han slutan bättre, men hade svårare att koncentrera sig och lyssna pga blåsten och dess bieffekter.

 


När Vento och Titan var utsläppta igen, tog vi upp Perla och Gloria. Gloria visade också att hon är väldigt fäst vid Perla och när jag gick bort först till ridbanan, utomsynhåll för Gloria, började Gloria gnägga högt och gällt efter Perla. Perla svarade vid något tillfälle också, så även dessa två damer behöver vi ta och träna var och en för sig.


Perla är så tydligt samarbetsvillig.   Hon vill röra på sig och är gärna till lags. Ibland speglar dock hennes ras och könstillhörighet igenom, då hon blir lite envis och tjurig. Allt som oftast är hon dock till lags och accepterar att bli korrigerad.

Vi tränade på galoppfattningarna, få henne att galoppera lite mer sansat på volten. Hon fattar nu rätt galopp i varje varv, men när hon blir trött blir det oftast höger, så jag får passa mig lite och inte träna henne för trött. Bäst är att börja med vänster galopp så att hon har mest energi kvar då, och när hon är lite tröttare låta henne rulla på i höger. Dock får jag nog se upp så att hon inte är överladdad när hon ska fatta vänster galopp, för då blir det mycket hopp och studs på stället kan jag tänka mig. Jag får växla lite och börja med höger galopp ibland också. Perla tycker om att galoppera fort, så jag får jobba med att be henne sansa sig, men samtidigt hålla igång tillräckligt mycket för att hon ska orka galoppera och inte gå ner i trav, det är en balansgång.

 


Gloria var idag besvärligare att träna tyckte Erik. Hon ville gärna bort till Perla och hade svårt att koncentrera sig. Jag tror att Gloria är en LBE, Left Brain Extrovert, eftersom hon behöver övertalning för att göra saker och när hon inte vill försöker hon springa iväg från jobbet, eller agerar utåt på annat vis. Hon är rar och snäll när man borstar och styr med henne, men man får vara noga med att göra saker i lite långsam takt och höja nivån gradvis.


Olika människor gillar ju olika typer av hästar och deras personligheter. När man skaffar sig en häst är det bra att förstå vilken personlighet hästen har och varför den svarar på ett visst sätt när man tränar den. Alla hästar vi har här är olika i personligheterna. Ju mer träning de får kontinuerligt, ju mindre stark blir deras personlighet, mer hanterbar så att säga. Titan som nu har fått vila ett bra tag blir mer och mer introvert tycker jag.


Det är väldigt intressant, detta med hästars personlighet, tycker jag. Jag kan förstå varför man gillar olika typer av hästar, för vi människor är ju väldigt olika vi med. I olika faser i livet behöver vi kanske olika hästar runt omkring oss.   

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards