Alla inlägg under mars 2007

Av Frida - 24 mars 2007 20:58

Igår kväll var vi iväg till ridhuset med. Jag hade glömt ridskorna hemma och hade bara gummistövlar på sig. Erik fick börja att rida bestämde vi och så skulle jag få låna hans skor senare (38:or mot 43:or). Titan och Erik gjorde jättefint ifrån sig. De övade på öppna, över till diagonalsluta och sedan avsluta med en sluta. När jag sedan satt upp så gick Titan riktigt fint då med, eftersom Erik hade ridit honom innan. ;) Dock kändes det som om något inte var riktigt bra och efter en liten stund hörde jag det omisskänneliga ljudet från en lös sko. Hopp av och kolla efter, det visade sig stämma med vad jag trodde, höger baksko hade inga söm kvar på innersidan och snösulan hade trillat ut utanför skon. Detta avslutade kvällens (korta) ridpass och efter att Titan rullat sig åkte vi hem.

Av Frida - 22 mars 2007 08:20

Igår for jag iväg den långa sträckan till sadelmakaren som lät bygga om Branderup-sadeln så att den skulle passa lite bättre till Titan. Eftersom han inte har sett Titan och sadeln tillsammans, så var det dock lite svårt att veta hur bra det blev...Väl hemma så kunde vi konstatera att viddmässigt stämmer sadeln bra, men däremot behöver bossorna fyllas mer baktill. Jag ska prata med sadelmakaren om det, så får vi se hur vi löser det. :)Igår provred vi sadeln i alla fall och den fungerade bra, jag tycker att den låg ganska still på ryggen, men som sagt, mer fyllning bak behövs det. Erik var nog den som var allra gladast av att rida med sadel, han har verkligen lidit av att sitta på Titans breda rygg, så smala höfter som Erik har. Erik var så nöjd så att rida med sadel och han och Titan gick riktigt fint igår, det var väldigt roligt att se dem tillsammans! :DTitan verkade inte misstycka till sadeln i alla fall. Efter ridturen såg vi att schabraket var mest smutsigt baktill, där man som ryttare sitter. En höjning av bossorna bak hjälper nog till att få balansen bättre i sadeln!

Av Frida - 20 mars 2007 10:40

Jag har börjat fundera lite smått på att byta utseende på både hemsidan och bloggen. Jag börjar nästan tröttna lite på allt det beiga, samtidigt tycker jag själv att det är ganska lätta färger att läsa i, de är mjuka för ögonen.Jag har tittat lite på färger och bakgrundsbilder på bloggen men inte fastnat för något direkt.Gällande sadel till Titan, så har jag tänkt mig en avkortad Longue Distance i färgen Peru, samma färg som på sadeln vi provade och som syns på bild i ett tidigare inlägg. Utseendemässigt är den färgen skön att titta på tycker jag, men då kommer man till matchningsproblemet med att träns och tyglar ska vara i samma färg. ;) Det finns en möjlighet att beställa träns från sadelmakaren. Då landar prislappen på 1100 kr för ett träns med nosgrimma, jag vet inte om käkrem och pannband ingår då. 500 kr ytterligare om man vill ha ett par tyglar. Kanske är det enklast att göra så, träns är ju inte direkt någon förbrukningsvara. Tränset på bilden nedan passar definitivt inte ihop med sadeln på något sätt och vis. ;)

Av Frida - 19 mars 2007 07:55

Då jag ombetts att skriva lite mer om paneldebatten i Västerås, kommer här ytterligare lite vad jag snappade upp från den.Philippe Karl beklagade sig över det tyska utbildningssystemet: TaktLosgelassenheitAnlehnungSchwung Geraderichtung Versammlungsom översatt betyderTaktLösgjordhetStödSchwung RakriktningSamlingPhilippe tyckte att detta system inte behövdes, att det försvårade, om jag minns rätt. Philippe Karl menade på att allt handlade om att lösgöra munnen och få hästen att give to the rein - ge efter för tygeln. Allt handlar om fysiologi, om vi rider naturligt och fysiologiskt så blir det lätt för hästen.Andreas Hesse höll inte med om att det tyska systemet är onödigt (tysk som han är). Andreas berättade att han inte var född i en hästfamilj utan fått kämpa sig till den han är. Han tillbringade i sin ungdom många timmar som longerad på hästryggen, som den klassiska skolan sig bör.Jag uppfattade det som att Philippe var relativt ensam om att anse att skolningen av hästen börjar med munnen. Bent vill ju också lösgöra munnen, men inte så extremt och på samma sätt som Philippe. Philippe menade på att med upplyftande tygeltag inverkar man på hästens mungipor och när den ger efter i nacken ska handen mjukt följa med.Philippe menade på att man inte ska behöva en extremt talangfull häst för att rida dressyr och han tyckte att nuvarande läge endast förutsätter att man är ägare till en mycket fin och naturtalang-häst, så kan man åka häst, man behöver inte rida. Philippe nämnde att han har skolat 200-300 hästar under sin tid och att hans metod har fungerat på dem alla. Jag uppfattade det som att Philippe hade sina grunder i Baucher och Guerniere, men någon som alla tre herrar nämnde var Nuno Oliveira.Philippe tyckte att man nu kräver att hästarna ska vara helt raka från början och det skapar spänningar i dem - inte bra. Överböjningar a la Hyperflexion (praktiseras av Anky von Grunsven) är heller inte bra.Bent Branderup ville hörsamma den historiska biten. Han visade en bild på Alexander Den Store när han sitter till häst och slåss med ett lejon, samtidigt med en bild på en tjurfäktare till häst (minns ej ryttarens namn). Vitsen var att i de båda ögonblicken måste hästen vara samlad och fokuserad på sin uppgift och ryttaren.Philippe var angelägen om att prata mycket, och han hade mycket att säga, jag tror att han pratade mest utav alla. Minst ord kom från de båda damerna i debatten. Det var synd att det var två kvinnor med från tävlingsdressyrsidan, det hade varit bättre om det varit bara män, eftersom män oftast har lättare att hävda sig. Intet ont om Viveka eller Marianne, men jag tror att det hade varit bättre om Jan Brink, Pether Markne, Per Sandgaard hade varit där i deras ställe, de hade nog kunnat ta mer plats i de övriga herrarnas sällskap.Viveka gjorde ett försök att försvara den nu så ifrågasatta rollkuren, eller snarare Anky von Grunsvens metoder att träna hästar. Viveka menade på att eftersom Anky lyckas så måste det ju vara positivt. Hon fick inte medhåll från de tre herrarna, men Borba och Bent menade på att hon nog är en talangfull ryttare.Det pratades om bogtunga piaffer, triangulerande och där mycket vikt var lagd på hästens framben. En samlad häst lägger ju över mer av sin vikt på bakdelen och är den kraftigt samlad så kan den lyfta upp frambenen och visa upp en levad eller pesad.Viveka tyckte då att de tre herrarna ju valde att rida på hästar som har lätt för samling, dvs spanska hästar. (Vad jag förstår så var undertonen att halvbloden inte är lätta att samla?) Vivkea tyckte att de hästarna har lätt för att bli stela i bakdelen. Philippe menade då att alla hästar går att utbilda på hans sätt. Vi fick då även se lite filmer på Anja Beran när hon tränar både halvblod och andra raser.Frågan som jag tycker är: Ska vi ha hästen för dressyr eller dressyr för hästen? Har man ambitioner att tävla och man vill ha mycket gratis, så får man köpa sig en häst tillverkad i tävlingsform, men rider du och skolar hästen på ett bra sätt, så kommer även en mindre talangfull häst att utvecklas och stärkas.En skicklig ryttare behöver inte köpa sig nya hästar när den nuvarande blir sämre eller inte är tillräckligt bra. En skicklig ryttare klättrar uppåt i skolningen.

Av Frida - 19 mars 2007 07:43

(Bilden ovan visar en Longue Distance med avkortad bom - 48 cm lång. Observera dock att denna sadel inte var måttanpassad till Titan utan för smal samt att den lades för långt fram. Vid provritt nr 2 lade vi sadeln längre bak.)I lördags fick Erik och jag prova tre olika modeller ur Montsegurs sortiment. Jag har teoretiserat mig fram till att en bladsadel vore bra att ha för att rida ut i, och särskilt längre turer. Montsegur är en fransktillverkad bladsadel, där sadelgjorden har ett trepunktsfäste vilket gör att man kan placera sadelgjorden där den passar bäst att ligga samtidigt som sadeln i sig ligger bra kvar på sin plats.Ann, som är återförsäljare åt sadlarna i Sverige, kom till oss med tre sadlar i bagaget och en massa annan utrustning. Sadlarna var; en Longue Distance, en Classic och en Trappeur. De två första sadlarna hade en avkortad bom, jag tror den var 48 cm i anläggningsyta, därutöver stack skirtsen ut lite extra, men den viktfördelande längden var alltså 48 cm. Jag vet inte hur lång Trappeuren var, men den var inte avkortad utan normallång.Redan innan så måste jag säga att jag var mest sugen på en Longue Distance utseendemässigt. Vid provritten så kunde jag konstatera att LD var mjukast att sitta i men också bredast. Classic hade ett skönt stöd för knäna framtill och var inte alls obekväm men lite hårdare i sätet för den främre delen av bäckenet. Trappeur gillade jag både utseendemässigt men även bekvämlighetsmässigt eftersom den helt enkelt kändes som en sadel man kan rida långt i. Trappeur hade även lädersnoddar framtill och baktill som man kan fästa diverse packning i om man är ute på långritt. Det såg ut som en snygg, avskalad Westernsadel. Erik blev mest förtjust i Trappeur tror jag.Nu kan jag ju dock inte köpa alla tre sadlar, så det får nog lov att bli en LD. Trappeuren hade varit mitt andrahandsval, men eftersom jag vill ha en avkortad sadel och jag nog tycker att Trappeuren gör sig bäst icke avkortad så får det alltså troligen lov att bli en LD.

Av Frida - 16 mars 2007 23:07

Idag var första dagen på rätt länge sedan vi tränade i ridhuset med Titan. De senaste gångerna har vi tagit en promenad ute med Perla och Titan.Idag provade jag lite av Philippe Karls sätt att få hästen att ge efter i nacken. Från marken hände inget särskilt, Titan är inte så brydd med bett i munnen, väl uppe på Titans rygg har jag ju lärt Titan att backa när jag höjer tyglarna, så det var precis vad han gjorde när jag höjde tyglarna. Istället gick vi över till att skritta och jag bad Titan om att ge efter i nacken då. Till en början förstod han inte alls vad jag ville, men efter några sekunder började han prova med olika saker och till slut sträckte han sitt huvud framåt och nedåt. Jag fick påminna honom lite grand, sedan gick vi efter en stund över till trav. Tanken är då att jag skulle rida lätt, men det är inte det enklaste utan sadel. Nåväl, jag gjorde så gott jag kunde och Titan med tror jag. Han var så duktig och värd allt beröm! :DSedan provade vi samma sak i galopp, galoppen är lite svårare men det gick faktiskt riktigt bra ändå.Jag ska väl inte överdriva och få det som att låta att vi gjorde allt perfekt idag, men det var nog en god början. Vi får jobba vidare och se varthän detta leder oss.

Av Frida - 13 mars 2007 20:08

De senaste dagarna har varit intensiva. Lördagen tillbringade vi på en Bent-kurs i Laxå, söndagen på en hästmässa i Västerås och idag har jag varit på en kurs med Philippe Karl.Lördagens Bent-kurs innebar ett par teoripass och sedan åtta ryttares två ridpass var. Bent talade om munnen och hur bett inverkar. Varför det är dåligt att rida med tränsbett och att de kan orsaka splitter i hästens känsliga laner om det används fel (man drar i det). Lanerna är till skillnad från överkäken relativt tunna. Han visade bilder på hur olika hästars tungor kan se ut.Några av ryttarna visade upp försök till piaffer, men över det stora hela saknades tyvärr energin i ekipagen. Bent försökte förklara varför energin fattades och varför det var så viktigt att behålla den.Andra ekipage fick jobba med att få hästen att länga ut sin överlinje, söka framåt mot bettet och få bakbenen att svinga in mot kroppens tyngdpunkt.Det var många tjusiga sadlar och många som red på blank stång, några med stång och kapson.Det ekipage som imponerade mest på mig var en Lippizzaner och dens ryttare. De var mjukast och mest harmoniska och behöll energin i sina övningar. De fick rida omväxlande sluta på medellinjen, vilket Bent förklarade var förberedelsen till galoppombyten. Bent talade också om att han inte tyckte att hästarna ska byta galopp så som de gör på tävlingsbanan, då de byter samsidigt. Jag hörde dock inte riktigt exakt vad han sade hur han ville att det skulle vara.I söndags var Erik och jag på en paneldebatt i Västerås. Dessförinnan lyssnade vi till ett kort föredrag av Julio Borba om Dressyr i lätthet. Borbas viktigaste slagord var att man ska ha roligt. Han talade om vikten av att en riktigt god ryttare kan utbilda en häst helt på ett vanligt tränsbett. Det är viktigt att först få hästen lugn och avslappnad, men att samtidigt behålla energin i den.Frågan som ställdes på paneldebatten var: Vad är Klassisk Dressyr? Detta skulle de fem debattörerna Julio Borba, Bent Branderup, Philippe Karl, Andreas Hesse, Viveka Schenholm och Marianne Esséen svara på.De flesta verkade överens om att samling är när vikten förläggs på hästens bakben och den blir lättare framtill. Hur man uppnår detta, rådde det dock delade meningar om.PK och Andreas Hesse var rörande ense om att nosgrimmor spänns åt för hårt. Andreas berättade om att han varit med om elever som haft nosgrimmor så hårt åtdragna att man med handkraft inte kan lossa dem(!). Philippe ansåg att man borde ta bort dem, inte låta ryttarna rida med nosgrimma. Jag tror förvisso att de flesta debattörerna höll med om detta...Självklart kom Anky von Grunsvens namn upp. Ingen klankade direkt ner på henne, utan det menades på att efterom hon de facto har fått 10 guldmedaljer så har hon visst uppnått något. Däremot ansåg nog alla där att hennes metoder knappast kan kallas för klassiska. Borba berättade om en händelse då Anky fått rida hans farbrors häst och hon hade gjort det med bravur, så ingen tvekan om att hon är en talangfull ryttare, men likväl inte klassisk.Klassisicmen är en tidsepok. Baucher och Steinbrecht levde båda under den tiden, men de är knappast lika, så vem är klassisk?Jag tyckte att Philippe hade mycket intressant att komma med, han lät så intressant att jag beslöt mig för att ta mig till Helmer Ridcenter för att med egna ögon se honom undervisa. Idag begav jag mig därför dit med en bekant, Ulrika.Philippe förbjuder en sak, det är att dra tygeln bakåt. Tygeln får endast verka uppåt, framåt och nedåt, aldrig, aldrig bakåt. Eleverna fick från marken lära sig hur de lär hästen att reagera på rätt sätt gentemot bettet, sedan hur de tar det med sig upp på ryggen. Läs mer ingående om detta sätt på Philippes hemsida.Jag måste säga att jag tycker att Philippe fick stora och bra resultat. Det handlar inte enbart om uppresning, utan tygeln lyfts för att få hästen att give to the rein, ge efter. När hästen sedan ger efter så ska handen följa efter och vara mjuk och följsam mot hästen. Philippe berättade att detta var mycket svårt för de flesta ryttare, de är stela i sina armar och händer.Ytterligare en sak som fick mig att tappa hakan lite, var att Philippe tyckte att man ska titta ner på hästen (!). Det är inte förbjudet att se vad hästen gör med sitt huvud. Andra tränare tjatar om att inte titta på hästen.Böjning skapas genom att du när du ska in på en volt, höjer innerhanden. Hästen ska ge efter för tygeln och när den gör det så ska du ge efter.Han pratade också om att Craig Stevens är en bra tränare om jag förstod rätt. Läs mer om Craigs kurser på Stenbro.Pust, detta var vad jag orkade skriva just nu. Nu måste jag ta mig en funderare på och utvärdera helgens information! :D

Av Frida - 6 mars 2007 13:23

Idag fick jag hem en sadel som jag köpt begagnad med en veckas öppet köp. Förhoppningen är att det är den eftersökta konstruktionen i den, för att avgöra det måste jag nog låta min sadelmakarebekant ta en titt på sadeln ifråga.Saken är den att den normala standardbommen i Ecuyer sadlarna är mer svängd än den äldre varianten av bom var. Därför passar den inte så bra på Titan ursprungligtvis (svängda sadlar glappar på honom) och eftersom jag vet att just en sadel med den specifika bomvarianten går att passa in på Titan, så är det ju onödigt att skaffa någon annan. Jag önskar verkligen att det var tvärt om, för de nya sadlarna finns det en uppsjö av.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards