Alla inlägg under augusti 2013

Av Frida - 29 augusti 2013 21:24

Äntligen, säger jag å hästtränandets vägnar, är det svalare väder ute. Jag kan inte med att träna något alls i gassande temperaturer. På så vis kan jag bli belåten över att hösten kommer in.
Under juni, juli och augusti när det är varmt och stillastående luft blir det som en gryta på ridbanan. Hästarna är trötta, slår efter insekter och jag likaså. Nu däremot hoppas jag kunna dra igång träningen igen. :)

För att inte vara alldeles överambitiös hämtade vi bara Titan från hagen. Han fick ha på sig snyggare och mer matchande utrustning än jag. Märkligt nog slappnar jagav mycket bättre i mjukiskläder än uppklädd och snofsig. Det är som om jag släpper kraven på mig själv då och får vara mig själv, så ni kan ju se hur snygga vi var idag. Den typiska akademiska ryttaren, tycker ni inte? ;-)

Titan kändes otroligt laddad och på idag, mycket ambitiös. Så klart har han mycket form och kondition att hämta igen, men vi har ju hela vintern och våren på oss innan det blir sommar igen.
Jag började ifrån marken, stillastående. Sänka nacken och ställa åt höger och vänster, nedåt och uppåt. Flytta vikten lite över bogarna. Titan brukar tycka att det är fruktansvärt tråkigt att stå still så jag lät honom snart börja röra på sig. Skritt på volt, öppna och sluta. Sedan satt jag upp och gjorde samma sak i skritt.
När vi gick över i trav gick jag snart ut på långsidorna och red böjd rakt fram längs första långsidan. Sluta längs andra, öppna längs tredje och diagonalsluta och vändning längs tredje. Samma sak i andra varvet och därefter ungefär ett varv i galopp på volten. Lite grand av ett väpnarprov alltså. Jag kände att det inte var någon idé att skritta för mycket så att energin dog ut på det. Bättre att han får röra på sig när han vill än att lugna honom i onödan.

Titan kändes väldigt positiv och framåt och jag försökte verkligen ta vara på det idag. Inte vara petnoga med detaljer och berömma honom för allt han gjorde bra (dvs i princip allt). Det är viktigt att hålla Titan motiverad och få honom att vilja vara med mig. Idag hade vi en sådan dag kändes det som. :-)

Av Frida - 4 augusti 2013 13:27

De senaste veckorna har vädret varit ovanligt fint och varmt för att vara i Sverige. Förra sommaren regnade i princip bort medan vi har badat i sol under denna.

För min del är värme och träning med häst ingen vidare kombination. Man blir svettig och trött för ingenting och insekterna svärmar omkring en. Är det inte bromsar så är det flugor eller myggor. Dagtid är det till övervägande delen bromsar och ofta de riktigt stora fäbromsarna som vägrar ge sig av och de är i farten från förmiddag till sen eftermiddag. Hästarna blir som galna av dem och jag förstår det, det gör ont att bli biten av broms.

Hade vi haft ett ridhus så hade vi bara behövt stå ut med värmen, men på ridbana blir träningen outhärdlig. Jag är inte så morgonpigg att jag orkar upp och komma ut vid 5-6 på morgonen heller så under en längre tid nu har hästträningen fått stå åt sidan. Vi inväntar svalare väder helt enkelt.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards