Direktlänk till inlägg 13 juni 2012

Har inner bog ett samband med rörelsen sluta?

Av Frida - 13 juni 2012 21:31

Idag var det dags för Erik att rida lektion på Aventajado för mig igen. Vi började med skritt på volt, framåt och nedåt med ställning och böjning. Höger varv är fortsatt svårare, så det får vi jobba mer med.


Övergång från skritt till trav och ner till skritt igen går ganska fint. Vento tenderar att bli lite kort i steget i skritten innan han går upp till trav dock. Jag förmodar att han blir lite spänd just i övergången, efter några steg travar han på med lite längre steg. Övergångarna ner till skritt blir bättre och bättre.


Erik fick också fatta galopp i båda varven på volten. Vänster galopp gick lättare att fatta än höger galopp. Galoppfattningen var mest tänkt som en kontroll att Vento förstår att fatta både höger och vänster galopp och det gick bra.   


Därefter gick vi tillbaka till skritt igen och provade öppna på volt. Det är viktigt att se till att det blir "bogen in" istället för "bakdelen ut" när man rider öppna. Många tenderar att lägga till inner skänkeln längre bak på hästen, för att få hästen att gå sidvärtes, men då blir det just sidvärtes, inte en öppna. Öppnan har till uppgift att lära hästen att bära mer vikt på inner bak och att lätta på ytter bog.

Det är viktigt att det är yttertygeln som för in bogarna och att inner skänkel bibehålls i sitt normalläge. Inner skänkel kan be inner bak om att träda längre in under hästen. När man lägger an ytter tygel mot hästens ytterbog, är det viktigt att inte dra och korta upp yttertygeln. Vi vill att hästen ska länga sin yttersida och söka sig till yttertygeln. Om ytter tygel kortas upp, kommer hästen att tappa sin böjning, kanske rent utav böja sig åt fel håll. Man får vara aktsam så att man just lägger an yttertygeln och att man vrider sina axlar inåt. Hästen ska följa med ryttarens kropp, ryttaren ska inte tappa hästens kropp. Precis som mannen i dansen för kvinnan, ska ryttaren föra hästen. Man ska inte släpa runt sin partner på dansgolvet, eller dansa iväg utan. Det gäller att fånga upp hästen och föra den med sig.


Nåväl, öppnan gick ganska fint. Jag fick påminna Erik lite om att inte ta mer i innertygeln (för att undvika förböjning i halsen) utan att just föra yttertygeln, då gick det ganska bra.   


Därefter försökte vi oss på slutan, och det var inte alls lika lätt! Till att börja med fungerade hjälperna på volten inte alls, så vi provade istället längs en långsida, vilket inte heller gick. Vi ställde oss i mitten av ridbanan och flyttade framdelen för yttertygel, vilket gick bra. Att flytta bakdelen för inner skänkel gick bra, men att flytta bakdelen för ytter skänkel, nej, det gick bara inte.

Vi försökte åter igen vid staketet på långsidan, nu enbart med att flytta bakdelen in på spåret för ytter skänkel, oavsett nackställning och halsböjning. Att flytta bakdelen inåt på spåret på detta vis fungerade hyfsat.    Därefter bad Erik om ställning inåt (mot ridbanans mitt) och rörelse framåt ur den placeringen, och det gick sådär. Vento förstod inte alls övningen och blev frustrerad. Han ville hellre bara gå framåt längs spåret.


När jag har tränat Vento från marken så har jag tyckt att han har varit ganska så tung på inner bog. Har detta med slutan att göra?   I och med att öppnan får ytter bog att bli lätt, så tänker jag att slutan då ska få inner bog lätt. Om hästen hänger tungt på inner bog, är det kanske ett tecken på att den inte bär med ytter bak? Rent utav har svårt att bära med ytter bak?


Efter att ha försökt några gånger fick det vara nog för idag. Det var mycket jobb för litet resultat. Istället gick vi över till övningarna från början, att skritta på volt och röra sig i öppna. Vento hade inga problem med att hitta i de för honom välkända övningarna.    Även om det ibland blir lite motgångar, är det inget som han stressas upp av, han hittar snabbt tillbaka till lugnet.


Vi kommer nu pröva med att träna slutan från marken istället, jag tror att det blir lättare. Gloria som vi har, är ungefär av samma personlighetstyp som Vento. Hon som inte har gjort något direkt innan hon kom till oss, tyckte också att slutan var väldigt svår att förstå i början. Jag har inte tränat enormt mycket med henne, men gång för gång har något litet ändå sjunkit in i henne. Vi har tagit små, noggranna steg. Häromdagen när Erik tränade med henne sade han att slutan gick väldigt bra.  

Vento behöver nog lite mer träning från marken med slutan, så kan man nog ta det med sig upp på ryggen sedan.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards