Alla inlägg den 13 februari 2014

Av Frida - 13 februari 2014 22:17

Jag läste just ett väldigt intressant svar om positiv och negativ förstärkning, om varför en tränare använder just en specifik metod. Saken är mycket riktigt den att det handlar om att INTE låsa fast sig vid en viss METOD. Positiv förstärkning och negativ förstärkning kan vara bra att använda i olika situationer, och skickliga tränare vet när man använder vad.


Hästar är, skilt från hundar, djur som ägnar större delen av dygnets timmar åt att äta. Gräs växer i princip överallt, så de behöver inte gå på jakt och förstärks inte så av föda som naturligt förekommer omkring dem.


Jag använder både negativ och positiv förstärkning i min träning med våra hästar. För att förstärka ett beteende kan jag belöna med godis, och för att höja hästens motivation, men det är som sagt inte alla hästar som svarar enbart bra på positiv förstärkning, en del blir stressade av situationen. Hur skiljer tränare på stress och att hästen mår bra? Inlägget nedan tycker jag var balanserat och ordentligt tänkvärt.


För mig är det viktigt att min samvaro med hästen är funktionell. T ex behöver jag veta att jag kan lasta min häst, och att det inte tar flera timmar för att hästen inte är på humör att kliva in i transporten idag. Då vill jag inte vänta ut hästen för att den ska ta rätt beslut. Däremot kan jag förstärka lastningssituationen positivt genom att låta hästen få äta något gott när den väl står inne i hästtransporten. Då blir det ganska likt det som sker när jag tar in mina hästar från hagen och det ligger mat i krubban. Hästtransporten är inget annat än en trång box.


Obehagliga situationer kan jag alltså förstärka med något positivt, så att hästen förknippar situationen med något positivt. Det kan ju t ex vara att jag kliver upp på min häst och att det innan jag sitter tillrätta på hästens rygg blir vingligt för den så att den nästan tappar balansen. En känslig och lite rädd häst kan en uppklivningssituation vara mycket obehaglig för, men då kan det finnas saker som gör att den känner sig mer tillfreds med situationen.   


Jag är tillräckligt flexibel för att se när ett tänkt tillvägagångssätt inte fungerar, och försöka mig på ett annat istället, jag måste inte envist klamra mig fast vid precis ett sätt utan funkar inga gamla, provar jag något nytt. 


http://goodhorsemanship.ca/clicker-training/

Av Frida - 13 februari 2014 18:33

De flesta deltagare på de senaste kurserna med Bent har fått träna på att kunna träna sina hästar till skolhalt. Eftersom ganska mycket fokus har varit på detta, så har jag så gott det går försökt att träna på skolhalt med Titan.


Så som jag ser det kommer skolhalten med äkthet fram hos en häst som har styrka och förmåga till att gå upp i levad. En skolhalt är en del av levaden, där man styr vart vikten ska läggas någonstans.


När hästen är så stark att den gör satta piaffer, dvs med väl vinklade leder i sina bakben och håller sina framben raka och faktiskt låter sin tyngdpunkt sammanfalla med en lodlinje ungefär genom sina bakhovar, så kan hästen också börja levadera kontrollerat. När piaffen blir så satt att hästens framben inte längre får plats under den, viker den in frambenen inunder sig och levaden är ett faktum. När man kommit till det stadiet att hästen börjar vika ihop sina framben inunder sig, kan man också gå halvvägs in i en levad, genom en skolhalt. Så tänker jag mig skolhalten.


En skolhalt som enbart kommer ur stillastående gör att hästen börjar luta sig baklänges och hålla sina bakben raka. Skolhalten är då inget kontrollerat stadie mellan olika rörelser, utan ett stillastående utan direkt funktion.


Tänk istället när en häst piafferar lätt och ledigt, sätter sig mer och mer baktill, för att så småningom bli lätt i framdelen och så låg framtill att den viker undan sina framben, och avbryt det genom att stanna halvvägs in i levaden. Om hästen då kan stå kvar stilla med väl vinklad bakdel, så är det en stor styrkeövning för hästen. Ryttaren kan då styra vilket framben som ska avlastas mest, vilket bakben som ska belastas mest. Det blir en finjusterad levad.

Efter skolhalten, kan man gå in i en full levad, eller gå tillbaka till en piaff och lätta upp mer ur den och komma fram i passage eller trav. När övergångarna kan göras smidiga och mjuka, är hästen stark.


Under de senaste dagarna av träning med Titan har jag försökt få honom att förstå att väga över och lägga lite mer vikt bakåt, för att gå en del mot skolhalt. Om Titan rent tekniskt kan lära sig att förlägga mer vikt bakåt, plus även sätta sig i piaffen, blir det ett steg mot skolhalt. Titan får i nuläget hålla sig vid att förstå att han ska förlägga vikten bakåt. Det är bättre att han därefter förstår att vinkla sig baktill, än att luta sig mer bakåt. En del viktförläggning bakåt tillsammans med vinkling baktill blir något som liknar skolhalt och det kanske man kan dra nytta av i piaffträningen framöver. Som det är just nu går Titan i samlad trav/halva steg, men har svårt att komma till piaff med satt bakdel. Han går lite för mycket framåt och sätter sig för lite baktill för att det ska bli riktigt rätt.


Titan är så stor och tung framtill att det är svårt för honom att lyfta sin framdel mer, istället tror jag det är lättare för honom att sätta sig mer baktill så får man leva med att han inte är så gestikulerande framtill, eller kanske inte kan göra fulla levader. Kan han stödja sig lite på ett framben, är det nog lättare för honom. Jag har svårt att få honom att bli starkare i galoppen eftersom han behöver ha mer styrka baktill, men det är ändå svårt för honom att lyfta sin framdel eftersom den väger så mycket.


Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards