Direktlänk till inlägg 13 februari 2014

Skolhalt

Av Frida - 13 februari 2014 18:33

De flesta deltagare på de senaste kurserna med Bent har fått träna på att kunna träna sina hästar till skolhalt. Eftersom ganska mycket fokus har varit på detta, så har jag så gott det går försökt att träna på skolhalt med Titan.


Så som jag ser det kommer skolhalten med äkthet fram hos en häst som har styrka och förmåga till att gå upp i levad. En skolhalt är en del av levaden, där man styr vart vikten ska läggas någonstans.


När hästen är så stark att den gör satta piaffer, dvs med väl vinklade leder i sina bakben och håller sina framben raka och faktiskt låter sin tyngdpunkt sammanfalla med en lodlinje ungefär genom sina bakhovar, så kan hästen också börja levadera kontrollerat. När piaffen blir så satt att hästens framben inte längre får plats under den, viker den in frambenen inunder sig och levaden är ett faktum. När man kommit till det stadiet att hästen börjar vika ihop sina framben inunder sig, kan man också gå halvvägs in i en levad, genom en skolhalt. Så tänker jag mig skolhalten.


En skolhalt som enbart kommer ur stillastående gör att hästen börjar luta sig baklänges och hålla sina bakben raka. Skolhalten är då inget kontrollerat stadie mellan olika rörelser, utan ett stillastående utan direkt funktion.


Tänk istället när en häst piafferar lätt och ledigt, sätter sig mer och mer baktill, för att så småningom bli lätt i framdelen och så låg framtill att den viker undan sina framben, och avbryt det genom att stanna halvvägs in i levaden. Om hästen då kan stå kvar stilla med väl vinklad bakdel, så är det en stor styrkeövning för hästen. Ryttaren kan då styra vilket framben som ska avlastas mest, vilket bakben som ska belastas mest. Det blir en finjusterad levad.

Efter skolhalten, kan man gå in i en full levad, eller gå tillbaka till en piaff och lätta upp mer ur den och komma fram i passage eller trav. När övergångarna kan göras smidiga och mjuka, är hästen stark.


Under de senaste dagarna av träning med Titan har jag försökt få honom att förstå att väga över och lägga lite mer vikt bakåt, för att gå en del mot skolhalt. Om Titan rent tekniskt kan lära sig att förlägga mer vikt bakåt, plus även sätta sig i piaffen, blir det ett steg mot skolhalt. Titan får i nuläget hålla sig vid att förstå att han ska förlägga vikten bakåt. Det är bättre att han därefter förstår att vinkla sig baktill, än att luta sig mer bakåt. En del viktförläggning bakåt tillsammans med vinkling baktill blir något som liknar skolhalt och det kanske man kan dra nytta av i piaffträningen framöver. Som det är just nu går Titan i samlad trav/halva steg, men har svårt att komma till piaff med satt bakdel. Han går lite för mycket framåt och sätter sig för lite baktill för att det ska bli riktigt rätt.


Titan är så stor och tung framtill att det är svårt för honom att lyfta sin framdel mer, istället tror jag det är lättare för honom att sätta sig mer baktill så får man leva med att han inte är så gestikulerande framtill, eller kanske inte kan göra fulla levader. Kan han stödja sig lite på ett framben, är det nog lättare för honom. Jag har svårt att få honom att bli starkare i galoppen eftersom han behöver ha mer styrka baktill, men det är ändå svårt för honom att lyfta sin framdel eftersom den väger så mycket.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards