Direktlänk till inlägg 23 september 2013

Första dagen i Hällekis

Av Frida - 23 september 2013 21:17

Nu har en dag förflutit i Hällekis och till vår lycka har det varit riktigt soligt och fint väder idag. Denna vecka har jag med mig Lollo med sin häst Camilo som är här och också tränar för Christofer. :-)

Christofer tränade sina hästar först på morgonen och därefter började han undervisningen.
Min lektion var den första efter lunch och då hade Titan varit ute i hagen en god stund. Han blev nog lite dåsig i det varma vädret och kanske också även lite däst av gräset i hagen. Hemmavid är det ganska måttligt av den varan, så det var nog mer än Titan är van att äta. Han kändes lite smått trött när vi promenerade till stallet.

Titan har svårt för att svinga vänster bak framåt och inunder sig och ta med bröstkorgens rotation. Detta yttrar sig genom att särskilt öppna är svårt i vänster varv. Även om Titan förstår hjälperna i skolorna har han svårt för att göra dem riktigt så bra som jag önskar.

I samlad skritt blir han lätt kort i steget, han skulle nog behöva mer skankböjning där. Just det tror jag egentligen är lättare att åstadkomma när man jobbar honom från marken men då är det å andra sidan svårt att få honom att hålla igång energin. Hm, svårt det där. :-/

Christofers kommentarer om dagen var att Titan behöver mer rundhet i traven så att han svarar med att runda ryggen när skänkel läggs till. Behålla bakbenens balans i galoppen. Tänka mer öppna i höger galopp för att få med bogen runt och i vänster galopp ha mer sluta och öppna.

Lite senare på eftermiddagen red Lollo och jag ut i den vackra bokskogen och kalkstenbrottet här i Hällekis. Jättefint väder och storslagen natur!! :-)

Senare på kvällen tänkte jag ta ett till pass med Titan i ridhuset och då låna Lollos Espaniola sadel för att känna hur den kändes. Inte alls dumt, men Titan var trött så mycket ridning blev det inte. ;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards