Alla inlägg den 2 september 2013

Av Frida - 2 september 2013 23:13

Idag blev det 3 hästar tränade - tjoho! :-) Den envisa värmen vill ju inte riktigt ge sig av men vädret är åtminstone svalare. :)

Ptahil och Gibson är här som sällskap till Disto och tack vare det har han kunnat få gå i en hage med mycket bete men ändå ha sällskap. Nu ser inte Disto tunn ur längre utan börjar lägga på sig.
Erik tränade Disto idag. Det var mest för att få Disto bekväm med oss så Erik strök Disto över hela kroppen och gick runt på ridbanan i olika positioner. Det gick jättefint. Med lite godis som förstärkning blir Disto väldigt positivt inställd och avslappnad. :)

Titan kändes pigg och på! Energisk! Han fick ha samma utrustning på sig som sist och jag hade väl också ungefär samma. ;-)

Jag börjar så gott som alltid i stillastående och ber hästen sänka sitt huvud. Ställa sig åt höger och vänster. Flytta vikten lite över bogarna.
Titan tycker bara stå stilla sådär är så tråkigt så han ger mig inte många minuter innan han har tröttnat. Därefter skrittar vi igång på volt och går igenom öppna och sluta. Därefter satt jag upp, skrittade lite och stod sedan still för att känna hur jag kunde få Titan att svara på min sits och hand och skänkel i böjning och viktförflyttning över sina ben. Oerhört tråkigt tyckte Titan så det blev en kort stund, därefter igång i skritt på volt.

Titan har en kort, stum, tung kropp med relativt låg energi. Att rida länge på volt tar helt ur honom hans framåtanda. Därför blevddet en kort kontroll av skolorna i skritt på volten, mest för att checka av. Jag tyckte Titan särskilt kunde göra ganska bra varvbyten och blev riktigt imponerad av honom. :)
Jag gick ut på långsidorna och red igenom väpnarprovet i skritt. Kändes bra. Lite missar i följsamheten hade vi så det var inte perfekt men rätt okej. På långsidorna samlade jag upp skritten lite och på kortsidorna likaså.
Därefter gjorde jag samma sak i trav.
Det jag inte red igenom först var framåt/nedåt på diagonalerna så det red jag sedan.
Ryggar gör Titan ganska fint och han går sedan lätt framåt ur ryggningen.
Efter detta red jag framåt i skritt och samlade därefter skritten. Titan har svårt för att behålla takten så jag fick passa mig noga för att inte få in fel takt i samlingen och direkt rida lite framåt om så skedde. Titan kändes ganska fin här. :)
I upptagningen till trav tycker jag att jag ficktill en riktigt bra övergång, mjuk och fin. :)
Samlingen i trav kändes nästan lite lättare än i skritt. Jag får nog in mer passage känsla än piaff eftersom Titan har lite svårt att höja takten i traven så det får bli som det blir.
I både skritten och traven var Titan lätt och fin i handen. Jag försökte ha så långa tyglarsom möjligt för att inte störa honom i munnen eller framtvinga en ram som är för kort för honom.

Titan kändes väldigt positiv idag och när jag hoppade av såg han väldigt nöjd ut. :)

Perla fick arbetas från marken idag med. Hon var tyvärr väldigt kort i sitt vänstra bakben och hade svårt att longeras på volten. Därför fick hon jobbas i samlad trav på spåret och med öppna eller sluta när det behövdes. Med hjälp av detta fick hon igång sin bakdel bättre och steget var på slutet mycket bättre. :-)

Det räcker att jag visar spöet där jag vill att hon ska arbeta, hon är en väldigt härlig och Energisk häst! :D

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards