Alla inlägg den 9 september 2013

Av Frida - 9 september 2013 21:46

Efter helgens Bent-kurs finns det givetvis inget annat logiskt än att ge sig ut och träna med sin häst.   


På kursen tränades det en del med att flytta hästens vikt mellan dess bogar. Att tänka öppna och sluta i halt. Jag har provat lite av det förut med Titan, så idag fortsatte jag en stund med det i början av passet.


Innan jag satt upp lät jag Titan stå stilla och jag försökte flytta honom lite mellan bogarna, över eller bort från ett framben. Lättast har Titan för att flytta vikten över på sitt inre framben och svårast att flytta bort vikten från inner framben. Det stämmer ganska väl hur jag även upplever honom när jag rider. Öppna är svårare än sluta eftersom han har mycket vikt på inner fram. I öppnan är det därför viktigt att inte hålla kvar inner tygel utan att det är inner skänkel som kan driva inner bak inunder honom och att öppnan flyter utan att behöva bromsa upp inner fram hela tiden. I slutan får man passa sig så det inte blir för mycket tvärning och att han inte blir för framtung, utan samla honom en del i slutan.


Jag gick sedan igenom ground work-provet, dvs väpnarprovet i skritt. Nu hade jag bara ett träns med tredelat bett, normalt sett ska man ha en kapson med longerlina, så det var lite svårt att korrigera allt. Över lag gick det okej. Inte perfekt, men inte uselt heller. Det är svårt att få Titan att samla sig, särskilt i öppnan, han slingrar sig lätt iväg. Vid halten och varvbytet försökte vi oss på en liten viktförflyttning bakåt. Det gick ok, han flyttade vikten lite bakåt, men knappast något tal om sättning baktill.

Longeringsdelen gick inte att göra eftersom jag bara hade tränsbett och tyglar och jag även ville att han skulle orka med lite ridning.


Uppsuttet provade jag samma sak, dvs att flytta vikten mellan bogarna. Samma svårighet som från marken, dvs att han gärna hänger på inner bog. Jag försökte därför tänka mer sluta, dvs lite bakåt, för att flytta vikten bort från inner bog. Svårt! Att flytta vikten bort från ytter bog var mycket lättare.   


För att försöka förstärka övningen med att flytta vikten bort från inner bog bad jag Titan om att röra sig. Jag kunde då förstå varför det var svårt att flytta vikten bort från inner bog. För att göra samma sak i rörelse och flytta bogen mer så red jag runt en centrerad ytter bakhov. Eftersom ytter bak då inte griper in mot tyngdpunkten så blir det svårt, utan det blir inner bak som ska gripa mot tyngdpunkten. Det blir som en förvänd öppna på volt och det har Bent sagt att det inte är en övning man ska rida. Nåväl, jag har ridit denna övning tidigare på Titan, just i syfte att få bort vikten från inner bog, men det är viktigt att hästen håller fram inner höft samtidigt.


När jag hade ridit runt något varv på detta vis i både höger och vänster varv provade jag åter igen att flytta vikten bort från inner bog och över ytter, det gick aningen lättare då.


Därefter provade jag att flytta min egen tyngdpunkt lite bakåt och lite framåt i stillastående, Titan följde den bra tycker jag.


Skritt på volt någotsånär energiskt. Känna av hur Titans bakben känns genom att känna hur han känns i handen. Jag upplevde honom som lite stum i handen och det tolkade jag som att han sköt på med sina bakben. Jag använde därför inner skänkel till att kalla fram inner bak och få honom att mjukna i min hand. Ibland behövde jag även lägga till ytter skänkel.


Jag kände igenom skolorna i skritt och fick samma känsla som i stillastående, dvs att han är tung på inner bog. Öppnan är svår, det gäller att ha ställningen på plats, mjukheten i nacken och jobba på med inner bak och se till att inner höft hålls framåt. Sitta på inner sittben men inte låta tyngdpunkten falla inåt.

Samma sak i båda varven och gick sedan över till trav och man kan väl säga att känslan var ungefär som i skritten.

Slutan försöker jag ganska direkt samla upp och forma om till en lite vändning för att han inte ska hänga för mycket på inner bog och skjuta på med ytter bak, så jag centrerar volten mer och mer för att få med mig ytter bog men samtidigt behålla lättheten på inner bog. Naturligtvis vill Titan falla på inner bog så snart jag ber honom om att vända, så jag måste se till att rida ytter och inner bak mot tyngdpunkten hela tiden.


Efter en genomgång av skolorna i skritt och trav återgick jag till skritt på volt. Framåtgripande kliv med mjukhet på handen. Höften framåt. I rakriktning försökte jag därför samla Titan något, vilket är svårt. Om jag är för slapp i sitsen så tar han det som att han ska släppa energin. Det är svårt att vara följsam men försöka överföra energi till hästen. Det var lätt att skritten inte längre var ren, så jag fick då genast rida framåt igen för att inte få någon konstig tölt-aktig gångart. Han blir lätt kort i steget bak och tappar kopplingen genom kroppen så att frambenen kan bli höga, men bakbenen hänger inte med.


Jag red rakriktning i skritt framåt i friskt tempo och försökte ta tillbaka honom så mycket jag kunde utan att tappa takten. Vissa gånger gick det bättre än andra, men detta är svårt för Titan. Jag red samma sak i trav på volten, dvs först framåt och längning av steget och därefter uppsamling av gångarten och så framåt igen. Det gäller att Titan behåller sökningen fram till handen och inte börjar korta av sin hals, så jag fick stundtals påminna honom om att länga ut sin hals genom att använda inner skänklarna för att få honom att gå fram till handen. Behålla lättheten och eftergiften i tyglarna så att jag inte höll honom tillbaka med handen för mycket.



Jag erinrade mig från kursen i helgen om att rida samling i sluta, så jag gick in i sluta i skritt och fick då en renare skritt upplevde jag. Jag gick sedan från samlad sluta, till avslappnad sluta och så tillbaka till samlad sluta igen. Rakritning i samling och övergång till öppna i samling, då fick jag någon gång en liten känsla av diagonal tvåtakt i skritten, och så avslappning i öppna. Därefter tillbaka till samlad öppna igen och rakriktning.

Jag lekte lite med rakriktning, sluta, rakriktning och öppna och tillbaka till rakriktning igen i samling. Inte för långa sessioner, men tillräckligt för att försöka märka en skillnad i hans renhet i skritten.


Summa summarum är att jag tycker Titan gick riktigt fint idag. Vi har en lång bit kvar att vandra, men detta med samlingen och att utnyttja skolorna för att jobba med ett bakben i taget tror jag är en god idé.

Erik satt och tittade på och han tyckte det såg bra ut.   

 

Av Frida - 9 september 2013 21:22

I helgen var Erik och jag på Bent-kurs i Johannesberg i Gottröra. Vi åkte mot Uppsala redan i fredags kväll, för att övernatta hos en hästbekant till oss. Hon skulle också vara med på kursen så det passade väldigt bra att ifrån henne åka till kursen på lördag morgon. :)


På teorin under dessa dagar pratade Bent som vanligt om mycket intressanta och tankeväckande saker. Lite grand av det nedtecknar jag här, de minnesanteckningar jag förde under dessa dagar. Mest försökte jag lyssna och ta in det Bent sade, men några saker förde jag ner på papper. Jag förbehåller mig rätten att ha missuppfattat något, eller hört fel.


Hästen är "midjestyrd". Dvs, när den svänger så går inner höft framåt, inte bakåt.


När man släpper på tygeln ska hästen sänka huvudet - söka ryttarens hand.


Sänk huvudet för ganaschfrihet. Luftrör, matstrupe behöver utrymmet för att inte klämmas. Liten medfödd ganaschfrihet och kort hals -> Svårare att utbilda hästen.


Steinbrecht skriver mycket om kapson och ren ställning.


Vi börjar med den del som är närmast handen = skallen.


Cirkeln är en onaturlig rörelse för hästen. (Säg det vilda djur som springer runt i cirklar, då tror vi att det är något fel med det och skjuter det.)


Schwung kommer från bakbenets kraftöverföring. Schwung är en tredimensionell rörelse i hästens ryggrad, producerad av bakbenet.


Campaneo - tjurfäktningshäst

Vagnshäst - Svårt att få gå sidledes. Går rakt fram.

Tyvärr rider man övningar för domaren - inte för hästens skull.


Flytta dig lite bakåt och framåt och se om hästen följer utan att flytta benen.


Ett framben kan inte producera, däremot blockera bl a ryggsving.


Förstår hästen övningen (cirkushäst) eller hjälpen (skolad/utbildad häst).


Tre felaktiga sätt att lyfta frambenen:

Mekaniska frambenslyft (t ex spansk skritt)

Lyft halsen - frambenen "slår" i marken

Ta handen bakåt -> skapar kompression i ryggraden


1) Se på hästens huvud och hals.

2) Se på bakbenen

3) Se på frambenen

Sedan kan man avgöra om frambenen lyfts korrekt


Vi rider skolorna för att kunna rakrikta.


Det viktiga är att arbetet blir bra gjort, hellre än snabbt.


Sympati är viktigt att känna för sina elever/hästar. Känner man inte sympati för den man ska lära, blir det svårt för den som står i att lära sig något att uppfatta det läraren säger.


Rid för hästens ögon, inte för människorna som tittar på.


Hur känns harmoni?


Gå inte för snabbt mot slutprodukten. Hästen måste förbli mjuk.


Olika hästar jobbas bäst på olika sätt. Någon på långa tyglar, någon i ground work, någon i hand work, någon i longering osv. Var uppmärksam på fördelarna respektive nackdelarna som vart sätt medför.


Vem blir jag med hästen? En rädd liten person, eller ett monster? Vilka sidor lockar hästen fram hos mig?


Feldenkreis. Kroppskontroll.

Kan man kontrollera sitt lynne?

Kan man kontrollera sin kropp?


Två själar ska vilja vad två kroppar kan.


Varför håller jag på med hästar?


Glädje och lycka!


Den som inte söker, kan inte finna.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards