Direktlänk till inlägg 16 juni 2013

Nu börjar det osa hett om dressyrryttarna, igen

Av Frida - 16 juni 2013 09:04

De senaste dagarna har jag blivit riktigt arg och upprörd över vad jag har läst på nätet gällande foton tagna av en besökare på de danska dressyrchampionaten 2013! Besökaren fotade framridningen och postade foton på Facebook. Fotona visade flera stora kända namn rollande och flexande sina hästar.

http://epona.tv/blog/2013/june/if-the-shoe-fits

I länken ovan visas ett urval av foton, fler foton finns på Facebook:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.574439575933761.1073741841.100001031717626&type=1

 

På grund av dessa foton har nu allt fotande och filmande förbjudits på Ecco FEI European Championships i Herning, Danmark i Augusti i år. Man vill så klart undvika all negativ publicitet. Varför förbjuda fotande om nu inget fel begåtts? Då finns det väl inget att dölja, eller...? Jo, men kanske finns det ändå något att dölja, om man nu inte törs låta allmänheten göra sin bedömning och visa vad som faktiskt pågår. Jag tror att detta är på väg att växa sig till en folkstorm och många människor inser att detta är riktigt fel och ser till att göra sina röster hörda.

Eftersom Ecco (skotillverkare) uppenbarligen ger sitt stöd till detta djurplågeri, skulle jag vilja be alla er som köper Ecco-skor att genast sluta stödja denna tillverkare. Visa ert missnöje genom att inte köpa deras skor! Jag kommer definitivt inte att köpa några Ecco-skor så länge denna Eccos officiella inställning är att vidhålla att inget opassande försiggått på tävlingen nämnd ovan.

 

Danska Equestrian Federation säger nu att de stödjer Anna Kasprzak till 100%...

http://epona.tv/blog/2013/june/danish-nf-100-behind-kasprzak

 

Till och med Eurodressage kommenterar uppståndelsen kring de publicerade fotona och den nyuppblossande debatten kring rollkur:

http://www.eurodressage.com/equestrian/2013/06/15/rollkur-debate-flares-again-denmark

Bland det löjligaste att läsa är att veterinär har undersökt hästarna före, efter och under tävling och inte såg några tecken på skador. Som om det på något vis skulle klargöra att allt är i sin ordning!?    Även fastän våld har brukats behöver det inte synas utanpå. Allt är inte mätbart heller, utan psykisk ohälsa är svårare att mäta än fysisk. Jag har läst artiklar om hästar med syrebrist i blodet, som inte får luft under träningspasset, men för att mäta sådant här krävs mätutrustning som jag nog inte tror att en vanlig banveterinär har tillgång till. Inte heller sitter någon mätutrustning på hästarna när de rids.

 

Jag är helt klart beredd och villig att avstå från min "rätt" att rida, om man kunde förbjuda ridning pga att det anses som djurmisshandel. Jag anser nämligen inte att någon har "rätt" att rida sin häst, utan det handlar om ett ömsesidigt förhållande. Människor har i århundraden domderat hästen. Satt in skarpa betsel i dess mun, ridit med vassa sporrar, använt hårda spön osv, osv. Det finns dem som väljer att göra saker annorlunda, men långt ifrån alla. Det är standard att ha bomsadel på hästens rygg, en sadelgjord hårt åtspänd kring hästens känsliga bröstkorg (här är en artikel om skador i det området http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fant-ut-hvorfor-hesten-blir-mannevond-1913634.html#.Ub1qW_bkXvI ), ett huvudlag om dess huvud, en hårt åtdragen nosgrimma och en hårt spänd nosrem. Diverse betsel i dess känsliga mun på dess laner och tunga. Nej, hästens mun är inte skapt på detta vis för att den ska kunna ha betsel. Dess mun är konstruerad så här för att fylla en viss funktion när hästen betar sin föda.


Utgå från intet. Ha inga redskap på hästens kropp. Ingen sadel, inget träns, ingen grimma, ingenting. Hur mycket kan du göra med din häst då? Kan du ens få den att följa med dig ut från hagen? Vari ligger partnerskapet? Jag slår vad om att få människor skulle lyckas med detta konststycke, inte jag själv heller. Men, det finns olika grader av helvetet... Jag själv anser att de som ägnar sig åt rollkur ligger långt bortanför den gräns som är acceptabel. När ryttarna som utövar rollkur dessutom ivrigt påhejas av hela hästsportvärlden, som världsproffs, så blir jag riktigt arg!   


Samma slags tortyr pågår överallt. Inom travet, inom galoppen, inom hoppningen osv. Metoderna kan vara lite olika, men syftet är detsamma, att tvinga hästen till lydnad. Att omöjliggöra det för den att protestera.


Själv vill jag försöka blanda in så lite tvång som möjligt hos hästen och jag ifrågasätter ofta mig själv och vad jag har rätt till med hästen. Om vi ska umgås vill jag inte att det bara är jag som utnyttjar hästen, utan att den faktiskt känner uppskattning över vår samvaro. Jag vill att hästen ska få en ärlig chans att erbjuda mig det den kan ge utan större åthävor. Snarar än att slita runt sin danspartner på dansgolvet, att man dansar och för efter dess egen förmåga. Allteftersom när styrka och smidighet blivit bättre, kommer partnern kunna följa bättre och allt ser vackrare ut.   

 
 
ECCO Social Media Team

ECCO Social Media Team

17 juni 2013 19:38

We acknowledge your concern for the wellbeing of the horses. ECCO supports the sport, not abuse of horses in any way. We reinforce that we are confident that the riding associations' competent stewards make sure that abuse is prevented. 

Please read the official statement from the Danish Riding Association here: 
http://bit.ly/12x1dlM”

Criticism has been raised over photo and video restrictions at the FEI European Championships 2013. And it has been suggested that this was enforced to keep something out of the public eye. This is clearly a misunderstanding. Any spectator can take all the photos and videos they wish. And they can share it on all private social media, including FB if they so choose. The broadcasting restrictions are – the organisers tells us – exclusively directed at professional media in order ensure a proper handling of the broadcasting rights, which are part of what pays for an event like this. They are not intended to prevent ordinary spectators from taking all the photos they want – and share.
An official statement regarding this matter will be posted on ecco.com tomorrow.

http://www.ecco.com

Frida

18 juni 2013 16:06

I appreciate your comment in my blog. But, I must react on the following sentence "To pass judgment on Anna’s riding based on a snapshot is unreasonable, as a still shot from a certain angle does not reflect the whole reality." from the official statement above.

If you read this blog post: http://starstonestenfalk.wordpress.com/2013/06/17/can-you-do-better/ you might have a second opinion about those still shots. There is not only one, not even a few. There were somewhat around 2000 photos taken and from wich about 60 is published on Facebook. There is not one single bad picture. The photos shows a serie of what the complete riding looks like. Sorry, but it's the reality.

And, this is the kind of riding that is applauded by the common audience on dressage shows. By everyone in the teams, the supporters, the judges, and so on. As long as you are winning no one dears to really speak out what it is all about. If you learn something about biomechanics you will soon learn what natural gaits are and you will easily see through bad riding since it will be exposed in the competition arena for those who know what to look for.

There is a lot of violent riding among the riders who are supposed to be the best ones in the world. That is the kind of riding that young girls and boys will see and be affected by.

Good that it was just a big misunderstanding that photos are not allowed to be taken. Comments about the statements is also published here:
http://epona.tv/blog/2013/june/dont-forget-your-camera

I hope everyone now dares to take photos from the warm up ring and around the competition arena in the future. But most of all, I hope for this bad riding to stop existing both in the warm up ring but most of all in the backyards of all the riders.

The horse is a creature, not a machine. You should stay to your horse as his partner, not his boss.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards