Alla inlägg den 12 maj 2012

Av Frida - 12 maj 2012 23:09

Idag var det bättre väder på kvällen, så därför beslöt vi oss för att träna hästarna på den ny betydligt smalare ridbanan.


Titan kom glatt och mötte mig i hagen, sen vilade han tills det var dags att äntra banan. ;)



På ridbanan var han till en början rätt skeptisk till bitar av markduken som nu låg ihopknölad vid sidan av staketet, men efter att ha fått tittat lite misstänksamt och förmodligen accepterat att de låg där, så gick det bra att rida förbi där. :) Jag får tänka på att påminna mig om att hålla fram innerhöften, och då går det bra, Titan lyssnar fint på det och får jämn ställning genom kroppen.

Vi längde först ut skritten och sedan samlade vi upp den. Det jag kan störa mig lite på är att det tar rätt lång tid innan jag har samlat upp skritten tillräckligt mycket. Det tar nog mellan ett halvt och ett helt varv på en volt som är 14 meter i diameter. Nåja, vi kanske kommer till snabbare övergångar vartefter. Det gick i varje fall bra att samla upp skritten, jag upplevde inte att han ramlade på bogarna mer än vid ett tillfälle, då jag inte var tillräckligt noggrann med att han klev fram ordentligt. Sedan kunde jag istället få Titan att gå upp i en bra trav från ganska samlad skritt.  

Traven gick också bra att länga och samla. Jag får tänka mig för så att jag inte ber Titan att samla traven mer än han har energi framåt, så att det inte landar i en energilös trav istället för samlad.

Galoppen gick bäst i höger varv. Vänster varv var svårare, den fick jag kämpa mer med för att få den samlad utan att komma över på yttersidan för mycket.

Det sista jag gjorde var att hoppa av och bara be Titan om att galoppera lite bredvid mig på volten och det gjorde han så energiskt och lyhört.   Sedan var passet slut och nöjd och belåten klev vi båda iväg för att sadla och tränsa av!


När jag tränade Perla, så bad jag Erik att han skulle träna Gloria samtidigt. Jag höll mig på "min" volt med Perla och Erik och Gloria var på "sin" volt. Titan knatade iväg i hagen, han ägnade ingen tid åt att vänta på flickorna.  


Jag läste häromdagen ett bra tips om att man kan placera kapsonen längre ner på hästens nosrygg, för att få bättre styrning. :) Så gjorde jag därför med Perla idag och nog tyckte jag att jag fick en snabbare respons på tygeltagen i kapsonen. Bra!  

Det blev mycket skritt på volten, öppna och sluta, samla skritten lite grand, halvvägs mot vad Perla egentligen kan, men idag tog vi det lugnt. Jag fokuserade på att hon skulle ställa sig rätt genom kroppen, särskilt i vänster varv som är hennes svårare. Hon är mindre musklad på vänstersidan. Jag tänker mig att hon kanske går och drar ihop högersidan och därför är bulligare på den sidan. Jag tror jag ska försöka få henne att korta sin vänstersida, för jag tror att det är där ojämnheten ligger... Nåväl, hon gick fint, som hon oftast gör. Traven kunde hon fatta fint bara för sätet och även samla upp traven och röra sig i skolor i den också. Det sista vi gjorde var några galoppfattningar i vänster varv. Bara vänster, eftersom hon så lätt fattar höger och kastar ut bakdelen åt höger när hon går i vänster varv och ska fatta galopp. Jag tror att hon fattade rätt galopp alla gånger, det är lite svårt att se eftersom hon inte riktigt har kopplat att man kan galoppera långsamt på ridbanan. Hon vill att det ska gå fort i galopp.  


Det sista Erik gjorde med Gloria var att sitta upp lite kort på henne. Ingen stor grej verkade Gloria tycka.  

     

Av Frida - 12 maj 2012 08:58

De senaste dagarna har det regnat mycket. I onsdags eftermiddag, i torsdags hela hela dagen i princip och igår blåste det ganska kraftig hela dagen och på eftermiddagen kom även regnet. Usch och fy.  Åtminstone jag blir inte alls sugen på att rida då, så hästarna har fått vara i hagen. 


Igår började Erik att dra ihop paddexen på ridbanan. Vi beslöt oss för att korta in kortsidorna två stolpar, dvs ungefär 5,5 meter. Ridbanan blir därför mycket smalare, men jag tror det kommer att fungera ändå. Det var väldigt tunnt med paddex på sina håll på ridbanan och det är väl därför den har varit så mjuk där. Nu blir det lite tjockare med paddex på resten av ridbanan som blir kvar.

Idag ska vi fortsätta med ridbanan tillsammans, så jag hoppas att vi får upp staketet och kan anse den "klar" för tillfället.   

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards