Direktlänk till inlägg 11 juli 2007

Avel

Av Frida - 11 juli 2007 10:08

Igår fick vi hem hingstkatalogen för Nordsvenska Hingstar i avel. Längst bak i boken fanns det också med hingstlinjer så att man lätt kunde se vilka hingstar som var besläktade med varandra. Något som jag tyckte var väldigt intressant, var att Eva Jälmbrants hingst Hallingblåen fanns med i hingstlinjerna, fastän han inte är godkänd för avel i Sverige. Såvitt jag förstått det beror detta på att han helt enkelt inte visats för ett godkännande, i Norge var han godkänd.

Eva skriver på sin hemsida om historien bakom "de blå hästarna" och det är faktiskt riktigt intressant då färgen tycks härstamma långt bak i tiden. Nu finns det inte många blå grenar kvar längre (jag tror att det fanns två blå godkända hingstar i Norge med Hallingblåen inräknad), och om inte Hallingblåen godkänns i Sverige så är det alltså bara en enda hingst kvar som kan lämna blått, om jag förstår rätt.

Jag för min del tycker att visst ska man inte bedriva färgavel, men jag tycker däremot att det är viktigt att bevara alla färger. Det återstår att se ifall Eva någonsin kommer att visa Hallingblåen.


För Perlas del så är det ju ännu inte aktuellt med någon betäckning, men när den tiden kommer (om ett par tre år sådär) så har vi givetvis våra funderingar på hur vi matchar henne bäst. Vår tanke med att betäcka Perla, är att få fram en häst som VI vill ha, inte för att sälja till någon annan. Erik och jag har pratat om vad vi vill se hos en avkomma till Perla och vad som är viktigt att tänka på.

Perla 2006

Först och främst ska lynnet vara gott hos hingsten, dessutom vill vi att den ska vara ridbar och vilja vara till lags. Korrekta benställningar och en stark kort rygg, vacker hals, gärna lite längre. Kroppen i lag ska vara lätt. Det gör inget om hingsten är liten i växten då vi vill ha lite mindre hästar. Rörelserna i skritt och trav ska vara goda. De hingstar som vi gillade bäst utseendemässigt är Isidor, Isvind och Fabian samt Moklompen. Fabian såg vi ingen bild på rakt från sidan, så det är svårt att säga något om hans rygglängd. Moklompen är väldigt smäcker och vacker och har som sagt långa linjer, en väldigt vacker överlinje tycker jag. Vi vet dock inte alls hur Moklompen förvärvar sig och hur hans bakgrund ser ut.

När vi sedan tittade på hingstlinjerna såg vi att Perlas morfar Teige Blesen och Fabian är släkt, så då är kanske det valet inte alldeles bra. Isvind har en lite väl kraftig hals, och det tycker vi inte är helt önskvärt, så i nuläget känns Isidor mest intrressant.

Mycket vatten kommer dock att flyta under broarna tills det är dags att verkligen betäcka Perla och tills dess får vi kanske se några nya stjärnskott på himlen. ;)

 
 
Ingen bild

skogsfrun

16 juli 2007 11:16

Roligt göra att planera stjärnskott;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards