Alla inlägg den 20 juli 2007

Av Frida - 20 juli 2007 18:32

Idag var det åter igen dags att ta upp träningen i ridhuset med Titan. Dagens utrustning bestod i Ecuyer-sadeln, träns och kapson med fast nosjärn. Det var länge sedan jag red med kapson, så jag kände för att prova och se hur det kändes.

För en gångs skull började jag träningspasset direkt från ryggen, istället för att jobba Titan från marken - som jag oftast annars brukar göra. Jag började med att känna hur Titan kändes bara på kapsonen på en 8-volt och hur han flyttade sig utåt på volten för inner skänkel. Eftersom det kändes fint, så övergick jag till att rida en övning som jag läste i någon hästtidning för en tid sedan. Övningen bestod i att börja med att lägga en volt (10 eller 15m) mitt på långsidan, för att övergå till att rida öppna uppåt långsidan, passera hörnet och vända in vid mittlinjen och rida diagonalsluta eller skänkelvikning från antingen C eller A (beroende på var i ridhuset man befinner sig) till mitten av långsidan. Återigen en volt och så upp längs nästa långsida i sluta, vända upp mitt på kortsidan och rida i skänkelvikning eller diagonalsluta mot mitten av långsidan.

Övning

Jag började att rida i skritt och när det kändes bra, övergick jag till att rida i trav, vilket Titan tyckte var något jobbigare. Erik, som idag inte hade med sig Perla i ridhuset, tittade på och tyckte att skänkelvikningarna blev väldigt fina. Diagnalslutorna är ännu lite väl jobbiga i trav, så bäst går det i skritt, men Titan kämpade på väldigt bra och kändes oerhört fin att rida på! Efter några vändor gjorde jag ett par galoppfattningar och sedan var det nog för dagen! Det är dumt att rida länge bara för att det känns bra, bättre att avsluta när det går som bäst! :)


Jag tror att Titan har fått lite bättre kondis efter långritten, och möjligen även förbrännt lite fett, så jag tror att det kan bidra till att han kändes piggare idag, trots värmen och den höga luftfuktigheten.


Snart är det dags för mig och Marion att åka till Hällekis och Christofer Dahlgren för en intensiv träningsvecka. Jag är nyfiken på hur det kommer att arta sig. Hittills har jag inte lyckats hitta en tränare som jag känner passar mig som hand i handsken. Jag funderar på att börja med att visa hur jag tränar Titan hemma, så vet Christofer vad han kan utgå ifrån? Då ser Christofer vad han tycker är bra bra respektive mindre bra och vad vi behöver jobba på.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards