Direktlänk till inlägg 11 juli 2007

Äntligen vackert väder!

Av Frida - 11 juli 2007 09:42

Igår kom solen fram för första gången på flera dagar! Detta firade Erik och jag med att rida ut en runda på Perla och Titan. På detta vis blev det också premiärturen i min nyinskaffade Montsegur-sadel.

Jag har ju varit lite skeptisk till ifall sadeln verkligen är tillräckligt vid, men å andra sidan är det svårt att sia något om det utan att ha ridit ordentligt i den. Om sadeln inte passar bra, så visar Titan det tydligt genom att knappt gå framåt ens. Framåt gick Titan igår, om än att han var lite harig på ett par ställen under ridturen. Det är märkligt, när Titan var 3 och vi just börjat rida så smått på honom, kunde man utan problem rida ut i skog och mark och han skyggade knappast för något. Nu, ju äldre och mer vis han har blivit, så blir han också mer försiktig av sig. Igår var det en stor vit plasttank (sådan som man ofta har vatten i till hästar) som vi väl red förbi för 3:e eller 4:e gången, men den är fortfarande lika läskig. Erik hade en teori om detta; Förr när vi vande oss vid läskiga saker, så fick Titan alltid gå fram till det farliga i fråga, nosa på det och få mycket beröm för detta. Kanske är det nu så att Titan letar farliga saker för att på så vis få beröm. Om det är något som är det minsta läskigt, så förstorar han upp det? Kanske ligger det något i det? Jag vet inte.

Igår när vi för övrigt red samma runda som jag och Titan senast red med Marion och Prinsen, så skulle vi rida över en bro. Bron ifråga var bara några meter kort och täckt med väggrus, så egentligen såg det bara ut som en väg med räcken på sidorna. Nåväl, sist var Titan lite skeptisk till bron, men igår tvärstannade han. ;) Perla tyckte att det inte verkade vara någon god idé att gå över, så istället hoppade jag raskt av Titan och ledde honom över bron, varpå Perla förde Erik över bron.

Just efter bron bar det sig heller inte bättre än att det kom en stor läskig 4-hjuling, så jag fick vänta med att hoppa upp tills denna tingest hade passerat, sedan var Titan hur cool som helst.

Sedan var det alltså dags för "Det stora testet huruvida Montseguren skulle hålla för att hoppa upp i från marken". Inte många sadlar fixar det på en så rund häst som Titan, men jag kände på sadelgjorden, drog den ett par snäpp och sedan var det dags... Sadeln gled inte på sned till min stora förvåning! Detta till trots att jag inte är den allra smidigaste människa att finna på vår jord, men det gick bra att hoppa upp från marken och Titan tyckte heller inte att det var så värst obehagligt (han som annars gärna flyttar på sig om det blir vingligt och obalanserat).

Resten av färden gick bra. Vi travade lite smått och Titan tog någon liten galoppfattning. Jag är lite osäker på hur Montseguren är att galoppera i. Jag tyckte att det kändes som om Titan hade svårare att galoppera i sadeln, och dessutom var det ganska lätt att få traven markbunden och utan sväv, dvs mer jogg än trav. Nåväl, eftersom jag hade fullt sjå med att finna mig tillrätta i sadeln så tänkte jag att det var ett bra tillfälle att öva lite jogg, för det är inte skönt att vare sig sitta ner i arbetsam trav eller rida lätt i Montseguren. Åtminstone just min sadelmodell har en tydlig markering om var ryttaren ska sitta, och det är längst bak mot bakvalvet (eller cantle heter det väl på Westernsadel-språk). Alla försök att sitta mitt i sadeln slås omedelbart bort av utformningen av sätet som är mycket hårt och som en stor bulle framför den tilltänkta sittytan. Jag undrade i mitt stilla sinne hur svårt det vore (för en sadelmakare) att bygga en Westernsadel från grunden med centrerat säte, eller lite mer skålat mitt i så att säga?


Allt som allt avlöpte turen igår väl. Tills vidare är jag nöjd med Montseguren, men den närmsta tiden och ritterna i den kommer givetvis åtgå till att noga utvärdera den. Jag kan förresten lätt konstatera att de ridbyxor jag hade på mig igår, inte var det minsta sköna att rida med i Montseguren, eftersom de liksom klistrade sig fast i sadeln. Jeans och chaps när nog att föredra. ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards