Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

Få hästen att vilja vara med en

Av Frida - 29 januari 2014 21:45

Under den senaste tiden när jag har tränat med våra hästar har jag börjat fundera över varför de gör som de gör, och hur jag gör och hur jag påverkar dem i deras beteende gentemot mig. Jag har kunnat löslongera både Gloria och Titan. Titan som jag förut haft svårt att få att söka sig till mig. Jag har funderat över vad jag gör annorlunda nu, eller om det är mängden av träning som har åstadkommit detta. Jag ser på löslongeringen som att hästarna väljer att hålla sig intill mig, fast de har möjlighet att söka sig bort från mig. Jag upplever dem mycket mer uppmärksamma på mig, de vänder sig till mig och frågar vad de ska göra.


För mig är det viktigt när jag tränar en häst, att den vill vara med mig, men det är inte alltid så lätt att uppnå. För att hästen ska vilja vara med mig måste jag ge den motivation till att vara det. En häst som inte vill vara med en, blir som en motsträvig danspartner, och hur ser en sådan dans ut? Frågan är hur man får hästen att vilja vara med en? Genom att mata den med morötter och annat som den tycker är gott? Genom att klia den på ställen den tycker om? Genom att aldrig dra i grimskaftet utan låta hästen gå dit den vill med mig? Får det hästen att vilja vara med mig? Vad händer om jag korrigerar hästen när den gör fel, men sällan eller aldrig berömmer den när den gör rätt, utan endast tar bort hjälpen?


För en tid sedan såg jag en dokumentär på youtube. “The path of the horse”.

http://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA&feature=share&list=PLvn1S-FX6IrYBInRc7FCLwka0qOYFB3He

I ett inslag i dokumentären berättar en av personerna som låter sig intervjuas att det inte är någon häst i en hästflock, som vill vara med bråkstaken, den som kör med alla. Det förhållandet gäller nog mycket väl även i vår egen relation med hästen. En häst har inte lust att vara med oss om den upplever att vi kör med den hela tiden. En häst vill vara tillsammans med någon den tycker om, någon den kan stå och klia man med, beta tillsammans med, sova bredvid.


När vi tränar våra hästar är därför vår viktigaste uppgift att få hästen bekväm i vårt sällskap, att vilja vara med oss. Hästar är av olika personlighetstyper, men om vi blir dominanta och jobbiga i deras ögon, vill hästen inte vara med oss utan väljer i de flesta fall, och om den kan, att gå ifrån oss. I somliga fall kan en tuff häst som upplever oss som dominanta, välja att vara tuff tillbaka, och det är förstås något vi vill undvika till varje pris.


När jag jobbar med mina hästar vill jag att de söker sig till mig, inte bort från mig. Jag vill inte knuffa bort dem från mig, utan vill att de ska vilja komma till mig, söka min kontakt.


I en del natural horsemanship-kretsar förekommer tydlig dominering av hästar. Det handlar snarare om att få hästen att ge upp, än att med glädje välja vårt sällskap. Man ser på hästen som en dominant varelse, eller ett djur som vägrar böja sig för vår vilja. Man vill få hästen att ge upp och inse att det är lättare att vara slav under oss, än försöka bryta sig fri.


Att t ex flytta hästens bogar är ett sätt att vara dominant mot hästen. Om hästen inte accepterar att man flyttar dess bogar, finns stor risk för att hästen ger igen.


Hingstar som strider “tar mark” för varandra. Det är inte ofta stridigheterna behöver gå till blodiga slut, oftast ger sig den svagare iväg innan dess. När jag är med mina hästar vill inte jag bete mig dominant som en hingst som möter en främmande hingst, utan jag vill vara som en flockmedlem som hästen finner trygghet hos, och inget hot.


Börjar man att dominera en häst genom att t ex flytta dess bogar i tid och otid kan hästen nog mycket väl flytta undan sina bogar, men vore det en vildhästflock, skulle hästen som flyttar undan också fly undan från den hästen som flyttade på den. Hästar har inget hierarkiskt uppbyggt system i sin flock. Om vi dominant flyttar på hästens bogar; Hur kan vi då i nästa stund säga att vi vill att hästen ska hålla sig nära oss? Det blir dubbelsidigt.


När jag longerar en häst vill jag att den håller undan sina bogar för mig, men jag vill att den gör det av artighet, vänlighet och respekt, snarare än för att jag har dominerat den. Är jag dominant kommer hästen att vilja hålla sig borta från mig. Så när jag longerar hästen och byter varv, vill jag att hästen ska byta varv ungefär i voltens mitt, dvs där jag står. Det innebär att jag måste flytta mig undan hästen en aning. Om jag i det läget känner att hästen är dominant/trängande mot mig, ber jag den att inte vara det. Jag flyttar mig i normalfallet mjukt undan och ger hästen plats och i nästa ögonblick ber jag att hästen ska ge mig plats. Det ska vara en ömsesidig respekt sinsemellan människa och häst.


Vad är bra hästhantering? För min del är bra hästhantering, att människa och häst utvecklar en ömsesidig respekt och förståelse för varandra. Oavsett vad man kallar sin tid tillsammans med hästen tycker jag att det viktigaste är den ömsesidiga vänligheten.


Ifall hästen upplever att man kör med den hela tiden, tröttnar den på att vara oss till lags, utan den försöker undvika oss. Den försöker undvika orsaken till obehaget. Om hästen har svårt för sig att göra en viss sak, duger det inte med att man obönhörligen tjatar på den. Man får uppmuntra hästens försök till att vara oss till lags, för hästar är som regel inga stridiga och bråkiga djur, även om undantag finns. Det finns alltid de hästar/individer som är bråkstakar, men som tidigare nämnt blir de ensamma och utan nära vänner.


När man jobbar med hästen bör man uppmuntra varje steg den gör i rätt riktning mot vår önskan. Beröm kan man sällan ge för mycket, men ibland räcker ett litet beröm som en uppmuntran om att hästen är på väg åt rätt håll, och ännu större beröm när hästen gör något snäppet bättre än nyss. :-)


När man väljer häst bör man välja noggrant särskilt efter dess karaktär. Olika karaktärer hästar och människor emellan går olika väl ihop. Om jag vill arbeta tillsammans med en annan människa, söker jag någon som jag känner att jag kan utföra arbetet väl ihop med, utan att det ständigt uppstår dispyter eller meningsskiljaktigheter. Ett sådant samarbete faller sällan särskilt väl ut. Leta därför efter en häst med en vänlig och ödmjuk karaktär om du vill arbeta lugnt och metodiskt med den. Beroende på vad du vill göra tillsammans med din häst kan olika karaktärsdrag vara värt att kika lite extra efter. Vill hästen helst stå still eller röra på sig? Verkar den lugn och trygg, eller lite rädd och ängslig? Har den egna idéer om vad som ska göras, eller väntar den lydigt på en signal? Tröttnar den på att göra samma sak många gånger, eller känns det som om den kan upprepa samma övning om och om igen utan att tröttna?


Skulle jag vilja ägna mig åt fälttävlan skulle jag leta efter en nyfiken och orädd häst som gärna vill röra på sig, inte en harig och ängslig individ. Vill jag hitta en typisk nybörjarhäst skulle jag leta efter en lugn och trygg individ som hellre står och vilar än otåligt vill röra på sig. Vill jag ha en häst att kunna göra dressyruppvisningar med bör den kunna följa villigt länge och väl och hålla igång så länge jag ber om det. Skulle jag vilja ägna mig åt distansritt vill jag ha en häst som är uthållig och gillar att röra på sig och som kan fortsätta mil efter mil utan att vilja ha omväxling.


Beroende på vilken personlighet hästen har får man anpassa träningen efter det. Man får ha insikt i att man på vissa hästar gör bäst i att upprepa övningen och be om mer lugn, medan andra hästar får man växla övning ofta och kanske även tänka på att inte fortsätta för länge i samma gångart. Det kan ta lite tid innan man kommer underfund med hurdan ens häst är, men på vägen dit är det viktigt att hålla dess motivation uppe och det är genom beröm och uppmuntran. :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards