Alla inlägg den 9 november 2013

Av Frida - 9 november 2013 08:41

Nu är det länge och väl sedan jag skrev på bloggen. Anledningen är att kvällarna helt enkelt blir för sena för att jag ska orka blogga. Omkring kl 22.00 är jag ofta väldigt trött och behöver gå och lägga mig för att orka upp och jobba dagen därpå.

Titans träning går det i alla fall rätt bra med tycker jag. Vi tränar på att samla skritten och traven. Från den samlade skritten gå in i samlad halt och därifrån till samlad skritt igen. Vi har även börjat prova försöka lägga vikten en aning bakåt i halten men det är väldigt svårt för Titan! Det är svårt nog att stanna i samlad halt och inte lämna bakbenen långt bakom sig. När jag försöker be honom lägga över mer vikt bakåt är det mycket lätt hänt att han istället flyttar sina bakben bakåt. Jag tror vi måste komma till en rätt bra piaff med vinklade skanker om Titan ska kunna lägga över vikten bakåt bra.

Titan har svårt för att hålla fram höger höft i höger varv. Jag får därför ganska envist använda min höger skänkel för att få honom att ta fram höger bak och därmed höger höft. När han håller den kvar får jag lätthet på höger tygel och en korrekt ställning i Titans nacke.
I jobbet med att samla halten, skritten och traven igår försökte jag vara lätt på handen och förlita mig på min sits och skänklar. Jag provade att vara mycket följsam i sitsen och även att spänna rumpmusklerna. På slutet red jag i trav på volten och var först följsam och mjuk och avslappnad i sitsen men lätt på handen. Titan travade då med en rätt modest vanlig avslappnad trav. När jag själv sedan vinklade mitt bäcken till samling och spände rumpan blev Titan fint samlad med lätthet i munnen och väl välvd överlinje. Han blev högre och luftigare i steget. Vi bibehålla det där i ungefär ett halvt varv på volten, därefter berömde jag honom och slappnade av och andades ut och vi stannade. Titans ork och motivation är ganska liten. Jag är vis av erfarenhet och vet att det inte lönar sig att förvänta sig för mycket. Bättre att precis ha nosat på det man önskar och att få behålla den känslan än att kliva av hästen med en bedrövelse av att det inte gick så bra för att man tappade det man nådde fram till.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards