Alla inlägg den 15 november 2012

Av Frida - 15 november 2012 21:55

Nu har jag redan berättat om hur fint det gick med Distinguido igår, så nu tänkte jag berätta lite om gårdagens pass med Titan. :)


Jag läser på lite olika forum och grupper på nätet och en sak som funnits i mitt sinne under en tid nu är handens roll i ridningen. Det är viktigt att komma ihåg att handen i sig inte kan producera något, utan endast känna av. Det man känner i handen från hästens mun, är en signal om vad som sker i resten av hästens kropp.

På Titan är det mycket frestande att korta upp tyglarna och lyfta upp honom i form, eftersom han så gärna går mycket lågt med sitt huvud och därmed lägger mycket vikt på sina framben. Det är ingen önskan att rida lång och låg på Titan, utan det är ett läge som det är bra att arbeta sig upp ifrån så raskt det går.

Under en längre tid nu har jag lagt särskilt mycket vikt vid att verkligen låta bli tyglarna. Jag har låtit honom ha sitt huvud där han har det, och sedan har jag tagit kontakt med hans mun, känt hur mycket motstånd där är. När jag känner motstånd i en tygel, använder jag samma sidas ben för att aktivera samma sidas bakben och få ett bättre underkliv med det och därigenom möjliggöra ett högre placerat huvud med mindre vikt på frambenen. Jag har använt mina skänklar så pass mycket jag kunnat när jag känt att han hänger på i tyglarna och istället för tungt påskjut försökt få mer bärighet. Jag har ridit skolorna i skritt och trav och försökt att aktivera hans bakben mer för att på så vis komma till mer samlad form.

Förra gången jag red Titan kände jag att galoppen i vänster varv blev mycket fin, några steg, ett varv på volten, det räckte och så slutade jag. Igår kunde jag rida båda galopperna, något, några varv på volten med bibehållen kvalitet. Det var bra takt i galoppen, mindre passtakt än normalt (jag vet inte om det var helt ren 3-takt dock). Till och med i galoppen lät jag bli (så gott jag kunde) att försöka höja Titans huvud mha tyglarna.


Lärdomen är att det är verkligen viktigt att låta bli tyglarna och istället jobba med hästens bakben. Tyglarna kan man använda för att påverka hästens ställning och även reglera hastigheten framåt, men inte för att lyfta, om man då känner motstånd. Det man riskerar att göra med sin hand, är att förstöra hästen istället och göra den sämre. Hästen behöver kunna röra sitt huvud fritt, för att rörelsen från dess bakben obehindrat ska kunna transporteras genom dess kropp och inte bli blockerad av ryttarens hand.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards