Alla inlägg den 5 november 2012

Av Frida - 5 november 2012 20:41

Idag är det perfekt innesittarväder. Det har nämligen regnat hela dagen och frampå kvällen tilltog regnet för att sedan mer eller mindre övergå i regelrätt ösregn. Alltså, ingen hästträning i mörker, regn och blåst!


I fredags och lördags var det i alla fall annorlunda. I fredags red jag på Gloria och lyckades styra själv inne på ridbanan. Jag t o m kunde sitta på henne i trav och med lite hjälp från Erik få henne att komma upp i trav. Gloria verkade ganska obekymrad, hon hetsar inte upp sig över så mycket. :)

 


I lördags förmiddags red Erik och jag ut på Perla och Gloria. Vi red en kort sväng, mest för att komma ut så att Gloria får lite naturlig framåtbjudning. Vi travade ett par korta bitar också och det gick väldigt fint. Gloria var inte det minsta bekymrad över att jag satt på hennes rygg. Lite ovan vid ljud som kommer uppifrån, när Eriks jacka rispades av några kvistar så reagerade Gloria och for fram ett steg, men det är väl snarare bra att hon reagerar. Sedan drog jag i lite kvistar och annat för att vänja henne vid att det kan låta ovanifrån, på ryttaren, och hon blev mindre bekymrad för varje gång.    Nu är det så länge sedan vi höll på med inridning av häst, men jag vill minnas att Titan var ungefär som Gloria, han visste inte vad det betydde när man drog i en tygel och ville svänga, och övergångar till högre gångarter kom allteftersom med uteritterna. När man har med sig en äldre, mer erfaren häst, är det lättare att få den yngre, ovana att följa den andra hästen. När den andra hästen travar, vill oftast den yngre göra detsamma, och samma sak med galopp.


Jag tror att Gloria skulle vara en utmärkt barnponny. Hon är lugn och trygg, snäll. Inga konstigheter med något egentligen. Lättlastad, kommer gärna i hagen, ibland springandes till en.   Däremot tror jag inte att hon skulle älska ridbanan, hon har för lite energi till det. Det är klart att hon låter sig jobbas där, men hon bjuder inte på någon sprudlande energi precis. Vis av hur Titan har varit så har han enormt mycket mer framåtbjudning ute, även om han för all del kan ridas på ridbanan också, men uteritter älskar han! Helst gå runt i skog och mark, där det inte ens finns stigar att följa, det älskar han!  Om man har möjlighet att välja, så tror jag man ska försöka hitta en miljö där hästen är som allra mest bekväm och trygg och nöjd med tillvaron. För Glorias del tror jag verkligen att hon skulle gilla att ridas ut mycket, då skulle man naturligt öka hennes framåtbjudning.


Om du som läser detta är intresserad av att eventuellt köpa Gloria, är du välkommen att höra av dig. 

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards