Direktlänk till inlägg 19 mars 2007

Provat Montsegur-sadlar

Av Frida - 19 mars 2007 07:43

(Bilden ovan visar en Longue Distance med avkortad bom - 48 cm lång. Observera dock att denna sadel inte var måttanpassad till Titan utan för smal samt att den lades för långt fram. Vid provritt nr 2 lade vi sadeln längre bak.)I lördags fick Erik och jag prova tre olika modeller ur Montsegurs sortiment. Jag har teoretiserat mig fram till att en bladsadel vore bra att ha för att rida ut i, och särskilt längre turer. Montsegur är en fransktillverkad bladsadel, där sadelgjorden har ett trepunktsfäste vilket gör att man kan placera sadelgjorden där den passar bäst att ligga samtidigt som sadeln i sig ligger bra kvar på sin plats.Ann, som är återförsäljare åt sadlarna i Sverige, kom till oss med tre sadlar i bagaget och en massa annan utrustning. Sadlarna var; en Longue Distance, en Classic och en Trappeur. De två första sadlarna hade en avkortad bom, jag tror den var 48 cm i anläggningsyta, därutöver stack skirtsen ut lite extra, men den viktfördelande längden var alltså 48 cm. Jag vet inte hur lång Trappeuren var, men den var inte avkortad utan normallång.Redan innan så måste jag säga att jag var mest sugen på en Longue Distance utseendemässigt. Vid provritten så kunde jag konstatera att LD var mjukast att sitta i men också bredast. Classic hade ett skönt stöd för knäna framtill och var inte alls obekväm men lite hårdare i sätet för den främre delen av bäckenet. Trappeur gillade jag både utseendemässigt men även bekvämlighetsmässigt eftersom den helt enkelt kändes som en sadel man kan rida långt i. Trappeur hade även lädersnoddar framtill och baktill som man kan fästa diverse packning i om man är ute på långritt. Det såg ut som en snygg, avskalad Westernsadel. Erik blev mest förtjust i Trappeur tror jag.Nu kan jag ju dock inte köpa alla tre sadlar, så det får nog lov att bli en LD. Trappeuren hade varit mitt andrahandsval, men eftersom jag vill ha en avkortad sadel och jag nog tycker att Trappeuren gör sig bäst icke avkortad så får det alltså troligen lov att bli en LD.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards