Alla inlägg den 9 juli 2014

Av Frida - 9 juli 2014 13:53

Idel varmt väder med insekter i luften gör att hästträningen får förläggas till tidig morgon eller sen kväll. I Eriks och mitt fall blir det sen kväll.

Trots kvällen höll insekterna igång och vi skulle därför spreja på anti-insektsmedel på Disto. Jag höll i Disto medan Erik skulle spreja. Den idén gillade Disto inte! Jag vet att Disto gillar godis så vi bytte position och så laddade jag godispåsen. Jag klappade på Disto och pratade med honom och för varje sprej fick han några godisar. Det var nu inga problem med att spreja honom även om han fortfarande var spänd och på sin vakt så kopplade han att sprej=godis. :-)

Distinguido slappnar av mer och mer med träningen. Det första jag gör inne på ridbanan är att ha honom i grimma och grimskaft och stryka honom över hela kroppen. Kunna stryka med grimskaftet över honom och kunna kasta upp det över honom. Jag använder en stick och stryker honom med och låter även snöret hänga över honom och kunna svinga sticken med snöret över och på honom. När Disto känns bekväm och avslappnad med det, får en mjukare blick, sänker huvudet och kanske börjar gäspa, då börjar jag göra andra saker med honom. Först får han vara lugn, trygg och säker när jag hanterar honom, sedan kan jag be honom göra andra saker tillsammans med mig.

Jag longerar honom i skritt och trav, byter varv, låter honom komma till mig, och följa mig. Jag upprepar det några gånger så att det inte känns som någon större grej. Den oliksidighet jag märker hos Disto är att han är lite stelare i vänster varv än höger. Han har lite svårare för att hålla undan vänster bog än höger bog. När jag ber honom hålla undan vänster bog blir han lite bekymrad och tycker det är lite otäckt med spöet, då tar jag honom till mig och stryker honom med spöet omkring och på bogen och så provar jag igen. Oftast går det bättre då när han har insett att spöet är samma sak som sticken eller min hand. Är han fortfarande skärrad upprepar jag samma sak igen.

Även om jag önskar att Disto ska forma sig runt på volten ber jag om det långsamt och försiktigt. Han kan inte göra det perfekt med en gång och jag förstår att man rubbar hästens naturliga balans genom att be den böja sig på en volt. Det syns hur väl han vill gå rak i kroppen och jag bryr mig inte så mycket om det i nuläget. Jag vill hellre att han bara slappnar av och kan skritta och trava avslappnat på volten. Böjningen kommer efterhand. :-)

Igår verkade han ändå så tillfreds att jag provade att hänga på honom. Han bekoms inte alls av det så Erik bad honom ta några steg framåt, vilket också gick bra. Jag tror faktiskt inte att det tar så lång tid tills man kan sitta upp på Disto. Faktum är att det ju är vingligare att ha någon hängandes på ryggen än sittandes. ;-)

#ridkonst

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards