Alla inlägg den 28 januari 2013

Av Frida - 28 januari 2013 20:03

Idag var första träningsdagen under min vecka som veckoelev hos Christofer och Rebecca Dahlgren på Hellekis säteri. Det har varit en intensiv och rolig dag och jag har fått lära mig lite nya saker, vilket alltid är skojigt!Detta är första gången som jag tar med Gloria någonstans för att träna. Fram tills nu har vi ju bara tränat hemma på ridbanan, så detta med att vara på ny plats och då vara i ridhus för att träna var något helt nytt för henne. En gång tidigare har hon varit iväg och det var sist när jag var veckoelev här med Titan och Perla. För att inte Gloria skulle vara ensam under en veckas tid, så fick hon vara hos en vän till oss, som har hästar. Nu liksom då var det inga problem att lasta Gloria, hon gick snällt in i transporten. :)Vi anlände hit igår vid lunch. Då fick hästarna gå ut i en hage, så imorse var första dagen i ridhus för Gloria. Jag började med Perla. Hon var otroligt uppe i varv och stressad, skrek i högan sky (efter Gloria gissar jag på) så hon hade svårt att fokusera. Jag försökte så gott jag kunde visa vad vi jobbat på hemma, dvs skritt och trav samt galopp på volten och sluta och vinkling av bäckenet i skritt och trav. Plus lite arbete längs långsidorna med samling. Det jag ska tänka på är att se till att Perla stannar upp i vändningar på volt, att hon fokuserar på mig särskilt när hon är som idag, dvs stressad och springig. Längs långsidorna är det viktigt att hon går framåt så hon inte bänder upp ryggen i en båge, utan rundar den och sedan sätter sig baktill. I höger varv böjer hon sig fint, där kan jag tänka på att räta ut henne, att minska på böjningen. I vänster varv särskilt tänka på att låta henne gå framåt så det blir lättare för henne. Gloria var också ganska nervös idag. Om jag ska säga vad jag närmast kan likna det vid, så var det som om hon hyperventilerade. Hon var inte så bekväm i denna nya situation, men lyssnade ganska väl ändå, bättre kan det vara förstås. Leda henne framför mig på volt flytta ut på volt, sluta på volt och lite mot piruettvändning gick ok. Longering med vändningar och fokus samt skritt, trav och galopp samt sluta och vinkling av bäckenet helt ok. Galoppen kom hon i kors i vänster varv en gång, men efter avbrott fattade hon snart rätt. Lite jobb längs långsidorna (inte nära sargen, för den var läskig) i öppna, sluta, piruett och förvänd sluta, detta i skritt, gick också ok. Både Perla och Gloria skötte sig fint efter omständigheterna. :)Efter lunch tränade jag för Rebecca. Perla behövde lugna sig och bli mer avslappnad i situationen, så Rebecca visade mig hur jag kan backa Perla för att få hennes fokus riktat på mig. När hon styr iväg åt ett annat håll så kan jag rikta hennes fokus bättre på mig. Nästa övning var sidepass längs sargen. Perla förstod snabbt hur hon skulle flytta sig, sedan bestod jobbet i att få henne att lugna sig och slappna av. Tredje övningen var att gå i axelhöjd med Perlas huvud och behålla den positionen. Gick hon förbi backade jag henne på samma vis som tidigare.Alla dessa övningar var nya för mig, så det tar nog sin lilla tid att behärska dem. Tanken är att kunna få henne att flytta sig mot mig när jag vill kliva upp på henne från en pall t ex. :) Det ska bli spännande att fortsätta under veckan med detta som är nytt för mig. :)Gloria började vi träna inför bugning och spansk skritt (på ett bra vis där de får med sig bakbenen). Jag tänker som så att det nog kan vara roligt för Gloria att göra lite annat och detta tror jag hon kan tycka är lite kul. Imorgon ska Rebecca ta med en klicker så ska vi jobba med klickerträning på Gloria, det blir spännande! :)Allt som allt en mycket intressant och lärorik dag!! :D

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards