Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Frida - 8 februari 2012 21:17

För en längre tid sedan skrev jag om Moorlands Totilas, när han var nyhet på löpsedlarna. Sedan dess har tiden gått och hästen har bl a bytt ägare. Numera är det inte Edward Gal (Holland), utan Matthias Alexander Rath (Tyskland) som rider Totilas. Häromdagarna dök det upp ett klipp på Youtube där ekipaget ser ut att ha en del problem.



Vad beror problemen på? Somliga anser att Matthias Rath inte håller lika hårt i betten som Edward Gal gör, dvs att hästen nu inte blir lika kvävd som tidigare. Hästen är inte under lika mycket "kontroll" som tidigare.

Många har säkert också hört om att Matthias Rath vill träna för Sjef Janssen, en tränare som definitivt gjort sig känd som rollkürens ansikte. Dock är väl Sjef landslagstränare i Holland, och det Holländska landslaget tillåter inte något samarbete dem två emellan förrän efter sommarolympiaden.

Det faktum att Matthias Rath vill träna för Sjef Janssen, låter i mina öron som att han vill tillskansa sig de träningsmetoder där man kan "hålla tillbaka" hästarna när det håller på att slå över i huvudet på dem. På Facebook förs heta diskussioner om Totilas och hans ryttare.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards