Direktlänk till inlägg 29 juli 2012

Sommartider

Av Frida - 29 juli 2012 09:35

Nu var det åter igen ett tag sedan jag skrev i bloggen. Det är inte alla dagar jag riktigt har modet uppe att skriva, jag lider av en otrolig prestationsångest. När jag känner att saker och ting inte flyter så bra, vill jag inte vara med. Träningen med hästarna har varit blandad. Pga värmen blir Titan väldigt trött och orkar så lite. Han försöker så gott han kan, men jag förstår om han inte orkar med sin stora kroppskonstruktion.


Perla red jag ganska länge på ett hackamore och jag tyckte att det fungerade bra.    Dock hade jag svårt att få till rätt ställning i nacken på henne, och särskilt i hennes svårare vänster varv blev det till slut omöjligt att lösgöra henne i nacken och få rätt ställning på hackamoret. Hon är en väldigt energisk häst, gränsfall het på ridbanan tror jag man kan säga. Hon blev väldigt laddad och tycker det är så kul att springa, så till slut kände jag att jag inte hade kontroll på henne längre, utan ridningen blev på hennes villkor. Hon gick utåtställd i vänster varv när jag skulle fatta galopp och hon längde heller inte ut halsen så som jag önskade utan hon krullade ihop sig om jag tog i tyglarna, eller sprang fortare om jag längde ut dem. Hon tycker galopp är så roligt och ville därför galoppera i tid och otid, vilket inte lämpar sig när man ska jobba sig starkare mer kontrollerat.

Jag övergick därför till stång och kapson, vilket fick andra konsekvenser. Hon var het och framåt och när jag bromsade i stången och kapsonen slog hon upp huvudet och gick emot stången. Det kändes inte trevligt att rida när hon reagerade så starkt och emot stången, så jag bytte igen.

Jag växlade till en portugisisk unghäststång och satte en tygel i mundelen och en i stångens skänkel. Mestadels red jag enbart på mundelen, dvs utan hävstång. Detta var Perla väldigt obekväm på, så jag red inte många gånger på den betslingen. Bettet var så lätt att hon drog upp det i munnen och försökte nappa tag i skänklarna när ringarna störde hennes läppar.

Nu har jag åter igen satt på en stång (akademisk stång) och har en kapson med fast järn som är väldigt tydlig gentemot hästen. Denna kombination har jag ridit på några gånger nu och den verkar störa henne mindre. Enda kruxet är att jag inte kan lyfta hennes huvud på denna betsling, men jag får försöka rida att rida med hängande tygel och vänja mig av med den kontakt jag vanligtvis har på ett tränsbett och lita på att hon inte behöver lyftas i formen. Inte helt lätt, ska erkännas.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards