Alla inlägg den 10 augusti 2010

Av Frida - 10 augusti 2010 09:37

Idag är det tisdag och Marc Lubetzki kommer hit för att filma. Därför ska hingstarna vara extra rena. Många av hästarna med vitt på sig har därför fått duscha på morgonen.


Kathi och jag fick också hjälp från en tjej som heter Anna. Hon kom hit igår och är en väninna till Anna-Clara (Anna-Clara och Katrin Wallberg är här som veckoelever denna vecka). Anna erbjöd sig att mocka alla hingstarnas boxar i morse, och den hjälpen tog i tacksamt emot. Tack vare det var vi klara med stallsysslorna inklusive mockning av rasthagar strax efter klockan nio i morse.


Igår hade jag min första lektion för Bent. Den innebar att jag skulle visa vad jag jobbar med hemma. Jag valde att jobba uppsuttet. Om jag jämför gårdagens ridning med det vi presterade i Laxå för två och ett halvt år sedan, så var Laxå 100% bra, och gårdagen var ungefär 50% bra. En bra dag hemma har vi kanske 75% av det vi gjorde i Laxå. Med andra ord har vi mycket jobb framför oss.

Bent var trots allt ändå relativt nöjd med min ridning och vad jag åstadkommit, men idag ska vi börja från början med longeringen.

Bent kommenterade också att Titan behöver passas på vikten, och det är så sant så sant. Vi jobbar med det allaredan, men det tar tid förstås. Har en häst väl en gång blivit fet är det ibland svårt att bli av med fettet. Som det är nu skulle Titan behöva bli av med ca 100 kg, så det är en del. Han rekommenderade mig att endast ge Titan ytterst lite hö och däremot fri tillgång på halm. Inte havre- eller vetehalm, utan råg- eller kornhalm. Anledningen var att i själva axet finns mycket näring och då särskilt i havre- och vetehalm. Vistas i hagen skulle han endast få göra under väl räknade minuter, så jag funderar på ifall han skulle få gå i hagen en timme om dagen, och under 2 timmar istället stå i boxen med tillgång till halm.

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards