Direktlänk till inlägg 5 juni 2010

3:e ridpasset på Perla

Av Frida - 5 juni 2010 23:21

  Den senaste veckan har jag börjat rida Perla lite grand. Hon är ganska ung och valpig och inte särskilt skolad eftersom det har varit dåligt med tillgång till ridbana under årens lopp, och dessutom är hon mentalt senare utvecklad än Titan. Hon har helt enkelt behövt fler år på sig att mogna. :-)


Idag var det i alla fall tredje gången som jag red på henne och det har gått framåt med jättekliv sedan första passet, så mycket kan jag åtminstone säga. Första ridpasset ropade Perla och Titan på varandra och Perla hade väldigt svårt att koncentrera sig. Vi fick börja med att longera henne i repgrimma och få henne att fokusera på oss istället. Damen i fråga var mycket missbelåten med detta och visade det tydligt, men efter en liten stund blev hon i alla fall mer benägen att lyssna på oss än Titan.

Jag jobbade henne i kapson och Pee Wee bett från marken, men tyckte inte att Pee Wee bettet var riktigt bra. Dels tuggade hon frenetiskt på det och så kändes hon stum och stel med det. Hur som haver satt jag till slut upp en stund, när jag kände att det funkade hyfsat från marken. Erik fick hålla i repet fäst i repgrimman medan jag satt upp och mest åkte häst några minuter detta första ridpass.


Andra dagen gick både markjobbet och ridpasset bättre, då vågade jag rida själv, men fortfarande var Perla orolig när Titan ropade på henne. För att prova ett bett med tungfrihet satte vi faktiskt på kapson plus kandarstång. Jag tyckte att det blev något bättre med munnen, men fortfarande inte bra eftersom stången är oledad.


Idag var det tredje träningspasset. Vi köpte ett tredelat bett med tungfrihet idag och det testade vi med en remontnosgrimma. Till en början tuggade Perla nervöst på bettet, men efter en stund lugnade hon sig i munnen. Från marken gick det ganska fint, även om hon är instabil så förstår hon snabbt vad man vill. Jag satt upp och då kände jag mig inte orolig att åka av ifrån hästryggen. Vilken skillnad det var med ett delat bett än ett rakt! Ingen stumhet i munnen och det gick att jobba med en sida i taget. På det hela taget kändes hon väldigt bra, även om hon är valpig, så går det framåt med stora kliv. :-)


Klistund efter ridpasset:


 
 
Ingen bild

Lollo

7 juni 2010 09:44

Jättekul att du bloggat!! Jag har ju varit in ibland, men det var ett tag sedan sist. Det ska bli så kul att se hur ni utvecklas tillsammans!

Kram
Lollo

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 10 april 2022 19:01

Det är åtta år sedan jag senast skrev på denna blogg. Jag skaffade en egen hemsida och bloggade vidare på den ett tag, men nu skriver jag ett inlägg här igen. Jag funderar på att lägga ner hemsidan då jag känner att den har tjänat ut sin roll. Jag hi...

Av Frida - 11 september 2014 13:25

Efter många år på först bloggagratis och under senare år på bloggplatsen så har jag bestämt mig för att flytta bloggen. Jag saknar många funktioner här på bloggplatsen och det är vad som gjort att jag bestämt mig för flytten. Numera ligger min blogg ...

Av Frida - 31 augusti 2014 18:07

Titan och Perla har fått stå lite åt sidan nu när vi har fokuserat på att förbereda Distinguido inför att åka transport och vara med på kurs. Idag längtade jag dock efter att rida Perla, så det blev hon som fick komma ut först. :-)   Då jag inte ...

Av Frida - 28 augusti 2014 21:52


Idag fick Erik en avbokning mitt på dagen, så han kom hem och vi åt lunch tillsammans. Efteråt gick vi ut och tränade Distinguido. Idag fortsatte jag träningen med slutan och nu verkar det som att Disto har förstått kombinationerna av hjälperna f...

Av Frida - 28 augusti 2014 16:04


Nu har det åter igen varit dags för ridsport på TV. I år har jag inte brytt mig om att ens titta på sändningarna, för jag vet att jag mest skulle sitta och bli besviken. Dressyren är inte dressyr i mina ögon, de flesta ryttare har hårt, hårt åtdragna...

Presentation


Välkommen till min blogg, som tillhör min hemsida www.akademiskridkonst.se. Här skriver jag mest om Akademisk Ridkonst och hästträning.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

RSS


Skapa flashcards